اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در گفت‌وگو با فارس تشریح شد

کارنامه شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران؛ از فعالیت‌های ادبی تا آموزش عکاسی

مدیر بخش برنامه شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران گفت: به همت شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران کلاس‌های مختلفی در دفتر شورا و مناطق مختلف مهاجرنشین شهر مشهد با استفاده از کارشناسان و اساتید باتجربه برگزار می‌شود.

کارنامه شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران؛ از فعالیت‌های ادبی تا آموزش عکاسی

«علی مدد شریفی» مدیر بخش آموزش، پژوهش و طرح برنامه شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، فعالیت آموزشی و پژوهشی شورای فرهنگی افغانستانی مقیم ایران را تشریح کرد.

وی در مورد فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی این شورا گفت: شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران در راستای انجام رسالت فرهنگی خویش و در جهت ارتقاء سطح فکری و فرهنگی مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و استفاده از فرصت تعطیلی تابستان، فعالیت‌های آموزشی گسترده‌ای داشته است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در کنار فعالیت‌های مستمر پژوهشی، ادبی، نشست‌های عمومی و تخصصی، تبلیغی، رسانه‌ای و خدمات اجتماعی، کلاس‌های مختلفی در موضوعات دینی- معرفتی، ادبیات و هنر، فرهنگی، اجتماعی و کامپیوتر در دفتر شورا و مناطق مختلف مهاجرنشین شهر مشهد با استفاده از کارشناسان و اساتید با تجربه برگزار شد.

شریفی ادامه داد: این کلاس‌ها که با همت دفتر آموزش و پژوهش، طرح و برنامه و همکاری سایر بخش‌های شورای فرهنگی، با توجه به نیاز جامعه مهاجر و در راستای تقویت و پر کردن خلأها و کاستی‌های موجود برنامه‌ریزی و اجرا شد، در نوع خود موفقیت‌آمیز و ثمربخش بود.

وی یادآور شد: امید است همراهی و همکاری دوستان اهل نظر در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف مورد نیاز جامعه مهاجر، مشوق و یاری‌رسان ما در ادامه خدمت‌رسانی بیشتر و مطلوب‌تر به ملت و جوانان مستعد و زحمت‌کش هم‌ وطن باشد.

وی تصریح کرد: جامعه امروز مهاجر بیش از دیگر اقشار جامعه، در معرض آسیب‌های مختلف فکری، اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، معیشتی و اقتصادی قرار دارد و شایسته است دلسوزان و آگاهان مسئولیت‌پذیر، نهادهای فرهنگی، علمی و اجتماعی بیش از گذشته به وظایف سنگین خود عمل کنند.

این عالم دینی خاطر نشان کرد: شورای فرهنگی در دوره محدود فعالیت‌های خود، گام‌های مثبت و بلندی در این زمینه برداشته که هرچند کافی نبوده و نیاز بسیار بیشتر و فراتر از آن احساس می‌شود اما همین مقدار هم تلاش مبارکی است که می‌تواند در صورت تداوم و همکاری فرهنگیان و فرهیختگان متعهد و دلسوز مفید و ثمربخش باشد.

مدیر بخش آموزش و پژوهش و طرح برنامه شورای فرهنگی در ادامه به برخی از فعالیت های آموزشی در 3 ماه گذشته اشاره کرد و افزود: بخشی از فعالیت‌های آموزشی ما عقیدتی و معرفتی بود که برگزاری دوره «در سایه‌سار نهج‌البلاغه» که به رازداری و مدیریت زمان اختصاص داشت توسط «قربان علی فصیحی غزنوی» در گلشهر مشهد برگزار شد.

وی افزود: عمده مباحثی که در این دور تدریس شد، به «رازداری» اختصاص داشت مباحثی از قبیل، پنهان داشتن راز، اهمیت رازداری، ضرورت رازداری و پیامدهای افشاگری مطرح و به شاگردان آموزش داده شد.

افغانستان شناسی

وی در مورد برگزاری درس‌های افغانستان شناسی، تاریخ، فرهنگ و سیاست که توسط «علی‌اکبر فیاض» تدریس شده، گفت: در این کلاس‌ها 3 مرحله از تاریخ قدیم افغانستان قبل از ورود آریائیان به محدوده افغانستان، ورود لشکر اسلام به این سرزمین و تاریخ معاصر افغانستان تدریس شد.

فعالیت‌های ادبی

شریفی در ادامه به فعالیت‌های ادبی این شورا اشاره کرد و افزود: دوره آموزشی «وزن شعر فارسی» در محل مؤسسه دُردری در 10 جلسه برگزار شد که در این دوره موضوعاتی از قبیل تقسیم‌بندی عناصر شعر از دید منتقدان ادبی، 5 عنصر شعر فارسی، موسیقی شعر، تعریف وزن شعر فارسی ‌و برخی دیگر از مباحث ادبی و آشنایی با انواع قالب‌های کلاسیک شعر فارسی و دیگر قالب‌های شعر به علاقمندان آموزش داده شد.

وی در ادامه به برگزاری آموزش مبانی و عناصر داستان کوتاه به همراه کارگاه عملی داستان‌نویسی از سوی شورای فرهنگی در محل اتحادیه اسلامی دانشگاهیان افغانستان که توسط «محمد شریفی» تدریس می‌شد اشاره کرد و افزود: در این کارگاه مباحث کلی در مورد نویسندگی، و آموزش داستان نویسی برای هنر جویان آموزش داده ‌شد که مورد استقبال قرار گرفت.

آموزش عکاسی پیشرفته

مدیر طرح و برنامه شورای فرهنگی در ادامه به برگزاری کلاس‌های آموزش عکاسی اشاره کرد و گفت: دوره پیشرفته عکاسی که توسط بخش ادبیات و هنر شورا فرهنگی در مکان مؤسسه فرهنگی دُر دری برگزارشده بود توسط «حیدری شاه بیدک» تدریس می‌شد که این دوره هم با موفقیت به پایان رسید. در این جلسات، موضوعات مختلف فن عکاسی به هنرجویان آموزش داده شد.

کارگاه هنر ویترای (نقاشی)

شریفی در ادامه، به برگزاری کارگاه هنر ویترای (نقاشی) شامل آموزش طراحی مقدماتی، سبک شناسی، رنگ شناسی و هنر ویترای در مؤسسه فرهنگی دُر دری که توسط  «زهرا محمدی» تدریس می‌شد اشاره و افزود: در این کارگاه، موضوعات مختلف این رشته هنری برای هنرجویان علاقمند آموزش داده شد.

برگزاری کلاس‌های برنامه‌نویسی ویندوز توسط «سید مجتبی سجادی» و آموزش شبکه‌های کامپیوتری توسط «سید محسن حسینی» از دیگر برنامه آموزشی شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران بوده که علی مدد شریفی در پایان گفت‌وگو به آنها اشاره کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول