اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چاه‌های غیرمجاز زنگ خطری برای آب‌های زیرزمینی/ وجود 16 هزار حلقه چاه غیرمجاز در گلستان

حفر چاه‌های غیرمجاز باعث برداشت بی‎رویه از سفره‎های زیرزمینی، استفاده ناصحیح و غیراصولی از آب و هدررفت آن خواهد شد و در بلندمدت موجب فرونشست زمین و از بین رفتن مخازن زیرمینی آب‌ها می‎شود که این اتفاق غیر قابل جبران خواهد بود.

چاه‌های غیرمجاز زنگ خطری برای آب‌های زیرزمینی/ وجود 16 هزار حلقه چاه غیرمجاز در گلستان

به گزارش، خبرگزاری فارس از گرگان، کاهش ریزش‎‎های جوی در سال‎های اخیر به عنوان یکی از مهم‎ترین مشکلات بخش کشاورزی کشور به خصوص در استان‎های شمالی از جمله گلستان محسوب می‎شود و این امر مشکلات عدیده‎ای را برای کشاورزان استان به وجود آورده است مشکلاتی که به گفته کارشناسان با استفاده بهینه از منابع آب می‎تواند خسارات متحمل بر کشاورزان را کمتر کند. در این میان یکی از مشکلات مهم در بحث حفظ و تقویت منابع آبی حفر چاه غیرمجاز در مزارع اکثر کشاورزان است.

حفر چاه‎های عمیق کشاورزی از دهه 50 در کشور آغاز شده و در دهه‌های 60 و 70 به اوج خود رسید که علیرغم هشدارهای کارشناسان همچنان ادامه یافته است و گاه اخباری مبنی بر انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان شنیده می‎شود با این وجود عده‎‎ای از کشاورزان گلستانی در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان، معتقدند که معاش کشاورز به طور مستقیم به میزان  زراعت بستگی دارد و زراعت بدون آبیاری امکان‌پذیر نیست.

یک کشاورزی گلستانی در همین رابطه گفت: گرچه تاکنون بارها از شرکت آب و منطقه برای احداث چاه‌های غیرمجاز اخطار داده شده است و حتی اقدام به انسداد چاه کردند که البته  درگیری‎های شدیدی نیز رخ داده  اما در نهایت کشاورز برای امرار معاش خود مجدد از آن چاه استفاده می‎کند.

وی ادامه داد: معاش خانواده کشاورز به زراعت و آبیاری زراعت بستگی دارد و کشاورز به خاطر نیازی که به آب دارد مجبور است اقدام به حفر چاه کند.

حفر چاههای غیر مجاز تهدیدی برای سفره‎های آب زیرزمینی

گرچه برخی از کشاورزان استفاده آب چاه برای آبیاری مزارع خود را یک حق عنوان می‎کنند اما برداشت زیاد از سفره‎های آب زیرزمینی در بلند مدت خسارت‎‎های جبران‎ناپذیری را بر پیکره اقتصادی استان که در رأس آن کشاورزی است ایجاد خواهد کرد.

یک کارشناس کشاورزی در استان با اشاره به دلیل افزایش حفر چاه‎های غیرمجاز  استان در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان،گفت: یکی از مشکلات کشاورزی استان خرد بودن اراضی و قطعات کوچک آن است از سویی کشاورز  در این قطعات خرد اقدام به زراعت می‎کند و نخستین و اساسی‌ترین نیاز زراعت او آب خواهد بود از این‌رو کشاورزان برای رفع این نیاز به حفر چاه اقدام می‎کنند.

مهدی برزعلی با بیان اینکه منابع پایدار آب استان پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست به مشکلاتی که از سوی حفر چاههای غیرمجاز ایجاد خواهد شد اشاره کرد و افزود: حفر چاه‌های غیرمجاز باعث برداشت بی‎رویه از سفره‎های زیرزمینی، استفاده ناصحیح و غیراصولی از آب و هدر رفت آن خواهد شد و در بلندمدت موجب فرونشست زمین و از بین رفتن مخازن زیرزمینی آب‌ها می‎شود که این اتفاق غیر قابل جبران است و در درازمدت خشکسالی‎های مداومی را در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: تنها راه برای جلوگیری حفر چاه‌های غیرمجاز در استان، یکپارچه‎سازی اراضی، جمع‎آوری آب‌های سطحی در قالب آب‎بند و سدها و احداث کانال‎ها و انتقال آب به مزارع است که البته هر یک از این اقدامات مشکلاتی از لحاظ قانونی و اعتباری در پی دارد و برای حل آن نیاز به یک همت جمعی از سوی دستگاه‌های ذیربط است.

عدم تخصیص اعتبار برای برخورد با چاه‌های غیرمجاز

یکی از دستگاههای متولی در رابطه با جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز شرکت آب و منطقه‎ای استان گلستان است البته از سال 1386 مجوز حفر چاه کشاورزی داده نمی‎‎شود با این وجود هنوز کشاورزانی هستند که اقدام به حفر چاه در مزارع خود می‎کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان تعداد چاههای غیرمجاز در استان را 16 هزار حلقه عنوان کرد و در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد:  دلایل متعددی برای حفر چاه‎های غیر مجاز در استان وجود دارد که از جمله می‎توان به آسانی حفر چاه غیر مجاز کم عمق اعم از دهانه گشاد و لوله ای توسط کارگر و مغنی و ابزار ساده ای چون اگر و دستگاه‎های حفاری تراکتوری اشاره کرد.

سید محسن حسینی افزود: از سویی کوچک‎شدن قطعات اراضی کشاورزی و عدم تجمیع کشاورزان برای پیگیری چاه‎های با عمق بیشتر و مجاز، محصور کردن اراضی باغی و حفاری غیرمجاز با توجه به پوشش ایجاد شده و ایجاد اشکال در شناسایی و نیز جلوگیری از حفاری‎های غیرمجاز از جمله دلایل حفر غیرمجاز چاه در استان محسوب می‎شود.

وی عدم همکاری کامل دستگاه‎های مختلف خدمات‌رسان برای جلوگیری از پرداخت تسهیلات نهاده‎ها و سایر موارد به دارندگان چاه‎های غیرمجاز و اراضی تحت آبخور آنها را یکی از راههای جلوگیری حفر چاه غیرمجاز عنوان کرد و گفت: عدم تخصیص اعتبارات کافی به وزارت نیرو برای برخورد با چاه‎های غیرمجاز به عنوان مثال طبق استانداردها به ازای هر هزار حلقه چاه نیاز به یک اکیپ کامل گشت و بازرسی شامل عوامل فنی، حقوقی و انسداد می‌باشد که تاکنون این استانداردها محقق نشده است، همچنین عوامل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی نیز در این زمینه دخیل بوده است.

وی بیان کرد: هرگونه برداشت غیر مجاز از آب‌ها اعم از سطحی و زیرزمینی و اعم از اینکه برداشت‌کننده غیرمجاز باشد یا به وسیله چاه مجاز بیش از اندازه آب استحصال کند مشمول جریمه می‎شود که میزان آن براساس دستورالعمل صادره از سوی وزارت نیرو محاسبه خواهد شد.

  حسینی با اشاره به پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی استان تصریح کرد: تجهیز تمام چاه‎های مجاز به کنتورهای مختلف حجمی با توجه به مختصات چاه برقی یا غیر برقی کردن آن، انسداد چاه‌های غیرمجاز، توقیف و انهدام دستگاه‌ها و ابزارهای حفاری غیرمجاز، کنترل دستگاه‎های شرکت های حفاری مجاز به جهت عدم تخلف، ایجاد سامانه و بانک اطلاعاتی چاه‌های مجاز و منابع آب سطحی، مطالعه و اجرای ایجاد تشکل‌های آب بران به جهت مشارکت دادن ذینفعان، پروژه های تغذیه مصنوعی به جهت هدایت آب‎های مازاد سطحی به سفره‎های آب زیرزمینی  از جمله پروژه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی استان محسوب می‎شود.

بر اساس این گزارش، ایران به لحاظ تنش آبی در میان کشورهای دنیا در رده‎های بالا قرار دارد رتبه‎ای که حاکی از وضعیت خطرناک این کشور در حوزه منابع آبی است از سویی در سال‌های اخیر به دلیل کاهش ریزش‎های جوی، آب‌های سطحی نیز کاهش پیدا کرده است و کشاورزان برای تأمین نیاز آبی مزارع خود گاه به صورت بی‎رویه از آب‌های زیرزمینی استفاده کردند که این امر موجب پایین آمدن سفره آب‌های زیرزمینی شده است اگر اقدامات لازم و به موقع در رابطه با استفاده صحیح از منابع آبی صورت نگیرد شاهد خسارت‎های جبران‎ناپذیری در بخش کشاورزی و منابع آبی کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/83008/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول