اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کما در صنعت زنبورداری گلستان/ فقدان مهارت زنبورداران گلستانی مهمترین چالش صنعت زنبورداری در استان

زنبورداری حرفه‎ای با حداقل سرمایه‎گذاری است که می‎تواند برای جمعیت قابل توجهی اشتغال ایجاد کند اما این صنعت هنوز در استان جایگاه مهمی در بخش تولید و ایجاد ارزش افزوده ندارد.

کما در صنعت زنبورداری گلستان/ فقدان مهارت زنبورداران گلستانی مهمترین چالش صنعت زنبورداری در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در حالیکه وجود 650 هزار هکتار اراضی کشاورزی و زراعی، 450 هزار هکتار اراضی جنگلی و 388 هزار هکتار مرتع در گلستان می‎تواند شرایط مساعدی را برای توسعه صنعت زنبورداری در استان فراهم کند اما نبود تسهیلات مناسب برای بهره‎برداران و فقدان مهارت و معلومات علمی بهره‎برداران زنبورداری موجب شده تا در این استان بیشتر به این شغل به دیده تفنن و گاه شغل دوم نگاه شود.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی 3 هزار و 200 بهره‎بردار زنبور و 147 هزار کلونی زنبور عسل در استان وجود دارد. سال گذشته یک هزار و 322 تن برداشت عسل از استان انجام شد.

تسهیلاتی به زنبورداران استان ارائه نمی‎شود

در حالیکه با تخصصی شدن صنعت زنبورداری می‎توان به تولید بیشتر و ایجاد ارزش افزوده برای استان دست پیدا کرد اما نبود بسته‎بندی مناسب، بی‌توجهی به محصولات جانبی زنبور، وجود دلالان در بازار و واردات فراورده‎های تقلبی و فاقد کیفیت از کشورهایی همچون چین و روسیه موجب چالش‎های فراوان برای صنعت زنبورداری استان شده است. در این میان اما به گفته اکثر کارشناسان، صنعت زنبورداری گلستان از فقدان مهارت و علم بهره‎برداران زنبور عسل دچار آسیب‎های فراوان شده است.

در همین رابطه بهره‎بردار زنبور عسل و مدیر عامل سابق تعاونی زنبورداران استان گلستان مهم‎ترین مشکل پیشروی زنبورداران را فقدان اطلاعات کافی در صنعت زنبورداری بیان کرد و  در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان، گفت: ضعف در اطلاعات و عدم مهارت زنبورداران مشکلات بسیاری را ایجاد می‎کند چرا که اگر زنبوردار علم این صنعت را نداشته باشد توانایی نگهداری از زنبور را نخواهد داشت و به دنبال آن تولید کمتر و فروش نیز کاهش می‎یابد.

مسعود حزینی بیان کرد: برگزاری کلاس‎های آموزشی و ارائه اطلاعات مفید به زنبورداران بر عهده اتحادیه‎های زنبورداری است اما اتحادیه زنبورداری در استان به تازگی و در شهرستان رامیان شکل گرفته و البته توانایی پایینی از این نظر دارند.

وی افزود: متأسفانه فعالیت اتحادیه‎ چشمگیر نیست گویی مسؤولان و رابطان این امر به دنبال منفعت‌طلبی شخصی هستند و کمتر به منفعت جمع فکر می‎کنند.

مدیر عامل سابق تعاونی زنبورداران استان گلستان در رابطه با ارائه تسهیلات به زنبورداران گفت: تسهیلات خاصی به زنبورداران ارائه نمی‎شود و اکثر زنبورداران استان به صورت تفننی به این فعالیت مشغول هستند.

بی‌توجهی به محصولات جانبی زنبور عسل

از سوی دیگر مدیر زنبورداری جهاد کشاورزی استان عوامل انسانی، اقتصادی بازرگانی، محیطی بیولوژیکی و عوامل قانونی را از چالش‎های فراوان در صنعت زنبورداری عنوان کرد و در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه اکثر بهره‎برداران استان از سواد و مهارت لازم در این حرفه برخوردار نیستند از طرفی نبود تفکر توسعه در عموم بهره‎برداران مشکلات این قشر را مضاعف کرده است در حالیکه 250 تشکل زنبورداری در کشور وجود دارد اما تنها 100 تشکل دارای فعالیت پویا و اقتصادی هستند.

شبیر بصیری افزود: عدم تفکر حرفه‎ای در بهره‎برداران زنبورداری موجب شده تا بسیاری از این افراد به زنبورداری به عنوان شغل دوم یا تفنن نگاه کنند.

این مسؤول بحث اقتصاد و بازرگانی را از دیگر چالش‎های مهم در صنعت زنبورداری بیان کرد و گفت: نگاه تک محصول و تکیه بر تولید و فروش عسل و نادیده گرفته سایر محصولات زنبور عسل که به مراتب درآمد بیشتری نسبت به عسل دارند موجب شده تا درآمد قابل توجهی از این صنعت نصیب استان نشود.

وی بیان کرد: محصولات جانبی هم چون زهر زنبور عسل، ژله رویال، زنبور و ... قیمت‎های به نسبت بالاتری در بازار دارند در واقع عسل کمترین قیمت محصول در این صنعت است با این حال توجه به محصولات جانبی از منظر مسؤولان مغفول مانده است.

تولید انبوه عسل تقلبی و نابسامانی در فروش این محصول

مدیر زنبورداری جهاد کشاورزی استان گلستان رتبه پایین مصرف عسل و سایر فراورده‎های زنبور عسل در سبد خانوار را یکی از مشکلات صنعت زنبورداری بیان کرد و گفت: در حالیکه مصرف سرانه عسل در جهان 2 کیلوگرم است اما این رقم در کشور ما به یک کیلوگرم می‎رسد که گرچه نسبت به خیلی از کشورهای آسیایی آمار خوبی است اما نسبت به کشورهای اروپایی و توسعه یافته آمار قابل توجهی در مصرف عسل نداریم.

بصیری با اشاره به نقش مهم زنبورها در چرخه تولید محصولات گفت: 60 تا 70 درصد محصولات تغذیه‎ای به فعالیت گرده افشانی زنبورها بستگی دارد در واقع اگر زنبور نباشد خیلی از گونه‎های گیاهی از بین خواهد رفت.

به گفته بصیری واردات فرآورده‎های تقلبی و فاقد کیفیت  از کشورهای چین و روسیه موجب تولید انبوه عسل‎های تقلبی بی‌کیفیت شده که این امر نابه‌سامانی فروش عسل و فرآورده‎‎های زنبور عسل را موجب شده است.

وی معتقد است زنبورداری به عنوان یک چرخه پاک و یک صنعت سبز که هیچ‌گونه آلودگی برای منابع آب و خاک و محیط زیست ندارد، محسوب می‎شود.

بصیری ادامه داد: زنبورداری حرفه‎ای با حداقل سرمایه‎گذاری است که می‎تواند برای جمعیت قابل توجهی اشتغال ایجاد کند اما این صنعت هنوز در استان جایگاه مهمی در بخش تولید و ایجاد ارزش افزوده ندارد.

راه اندازی صندوق حمایت از توسعه زنبورداری

این مدیر جهاد کشاورزی استان گلستان در رابطه با ارائه تسهیلات به زنبورداران استان گفت: در سال‌های گذشته متأسفانه تجربه خوبی در بحث ارائه تسهیلات به زنبورداران استان نداشتیم در واقع تسهیلات زنبورداری در بخش مشاغل خانگی محسوب می‎شود و ارائه تسهیلات مربوط به جهاد کشاورزی نیست، اما با راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه زنبورداری اتفاقات خوبی رخ خواهد داد این صندوق با ارائه تسهیلات چون کندو و زنبور عسل از تشکل‎ها می‎خواهد تا نسبت به تولید عسل اقدام کنند.

بصیری در رابطه با اقدامات انجام شده برای بسته‌بندی عسل گفت: نبود بسته‎بندی محصول یک خلأ در چرخه تولید محسوب می‎شود  بسته‎بندی عسل به صورت بسیار محدود در استان انجام می‎شود در سطح کشور بسته بندی توسط صندوق حمایت از توسعه زنبورداران اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: فروشگاهی به نام «اکسیر» در تهران راه‎اندازی شده است که به عنوان یک تشکل عسل استان‎ها را بسته‎بندی و با لیبل فروشگاه اکسیر به دیگر استان‎ها ارسال می‎کند در آن فروشگاه بعد از بررسی چند آیتم از لحاظ کیفیت امکان الصاق اکسیر را دارد که این در افزایش قیمت محصول تأثیرگذار خواهد بود.

وی در خاطرنشان کرد: سعی می‎کنیم در استان یکی از شعبه‎های اکسیر توسط اتحادیه زنبورداران در شهرستان گرگان راه‎اندازی شود و فروشگاه‌های عسل را تخصصی کنیم با این امر فروش عسل تنها محدود به فروشگاه‌های تخصصی خواهد و نظارت دستگاه‌های ذیربط نیز سهل‎تر انجام می‎شود.

در حالیکه در اکثر کشورهای دنیا به زنبورداری به عنوان یک صنعت که می‎تواند موجب اشتغال و ایجاد ارزش‌افزوده شود نگاه می‌شود اما در گلستان با توجه به وجود جنگل‌ها، مراتع و اراضی وسیع کشاورزی هنوز زنبوردار از فقدان مهارت و دانش در بحث زنبورداری رنج می‎برد که این امر مشکلات زیادی را نه تنها در بحث تولید و فروش عسل بلکه در کیفیت آن نیز برجای خواهد گذاشت برای رفع مشکلات در صنعت زنبورداری اولین گام تخصصی شدن تولید و ارائه اطلاعات علمی و مهارت‎های لازم به زنبوردار است.

انتهای پیام/83008/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول