اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

برگزاری نوزدهمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در ۹۵ هزار مدرسه کشور/جوان‌باوری نیاز امروز آموزش و پرورش است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: نوزدهمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در ۹۵ هزار مدرسه کشور برگزار می‌شود.

برگزاری نوزدهمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در ۹۵ هزار مدرسه کشور/جوان‌باوری نیاز امروز آموزش و پرورش  است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش امروز در مراسم نمادین نوزدهمین دوره انتخابات شوراهای مدارس کشور که در دبیرستان نمونه دولتی عبدالحسین زمانی منطقه 19 برگزار شد، با بیان اینکه انتخابات شوراهای دانش‌آموزی امروز در 95 هزار مدرسه و به طور هم‌زمان برگزار می‌شود، اظهار داشت: تعداد مدارس کشور بیشتر است اما به علت به حد نصاب نرسیدن بعضی مدارس و کم بودن تعداد دانش‌آموزان، در این مدارس انتخابات برگزار نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه مدارسی با تعداد کمتر از 10 دانش‌آموز وجود دارد، گفت: تعدادی از آنها در بعضی مناطق صعب‌العبور قرار دارد که به حد نصاب برگزاری انتخابات شورای دانش‌آموزی نرسیده است. 

کفاش با مورد خطاب قرار دادن معلمان و مدیران، افزود: به دوران تحصیل خود برگردیم و ببینیم اگر در مدرسه‌ای تحصیل می‌کردیم که برای ما اهمیت قائل بودند، امروز در ساختار شخصیت ما تأثیر خود را گذاشته است و در مقابل اگر در بعضی موارد ما را باور نمی‌کردند که می‌توانیم کارهای خودمان را خودمان انجام دهیم نیز در ساختار شخصیتی ما تأثیر خود را گذاشته است. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: واگذاری کار دانش‌آموزان به خودشان و گوش دادن به نظرات دقیق آنها در ساختار شخصیتی نسل نو مؤثر است و جوان‌باوری، اعتقاد اصیل و سازنده‌ای است که موجب شور و نشاط و جهت‌دهی در جامعه می‌شود و این نیاز آموزش و پرورش امروز ماست. 

وی تصریح کرد: اگر مدیر و معلم نسبت به نوجوان اعتماد نداشته باشد و این حرکت را صوری و ظاهری بدانیم، راه به جایی نخواهیم برد و اگر باور کنیم که دانش‌آموز می‌تواند حرکت اجتماعی را استمرار و تداوم ببخشد، قطعاً شادابی را در پی خواهد داشت. 

کفاش با اشاره به الگوهای موفق نوجوانی و جوانی در جامعه، تصریح کرد: الگوی ما شهدایی همچون همت و باکری و شخصیت‌های بزرگی هستند که جزو شهیدان زنده هستند و یادگاران دوران دفاع مقدس‌ هستند؛ یعنی عموماً متولدین سال‌های 38 تا 44 هستند که در سن 17 سالگی در دفاع مقدس حضور داشته‌اند. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امام(ره) جوان‌باور واقعی بود، خاطرنشان کرد: یک جوان 20 ساله در دوران دفاع مقدس در مقام فرماندهی یک لشکر قرار می‌گرفت و آن را به خوبی هدایت می‌کرد و به ندای او هزاران بسیجی داوطلب از سراسر کشور به میدان می‌آمدند. 

وی با تأکید بر اینکه جوان‌باوری امام(ره) باعث موفقیت در دفاع مقدس شد، افزود: بسیجی بودن و شرکت در بسیج سازندگی باعث حفظ و تداوم انقلاب در مقاطع مختلف شد و باید امروز ندای امام(ره) در گوش جان مدیران و معلمان باشد. 

کفاش با تأکید بر اینکه اگر به نسل جدید اعتماد کنیم، تحرک عجیبی در جامعه ایجاد خواهد شد، یادآور شد: شورای دانش‌آموزی یک تعارف مراسم صوری و حرکت مقعطی نیست بلکه یک جریان جوان‌باوری و مشارکت محوری در فعالیت‌های آموزش و پرورش جامعه است. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هر جایی مشارکت با باور مدیران و مسئولان جمع شود، باعث حرکت‌های بزرگی در جامعه می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه اگر این حرکت بزرگ به باور قلبی تبدیل شود، می‌تواند آموزش و پرورش را پویا کند، گفت: با این حرکت مشکلات سیستم تعلیم و تربیت را می‌توان به مرور حل کرد. 

کفاش با خطاب قرار دادن دانش‌آموزان بیان داشت: در سال گذشته در جایی اعلام شد شورای دانش‌آموزی تمرین و نماد مردم‌سالاری دینی است و یکی از بزرگان گفت این نمایش نیز بلکه عین دموکراسی دینی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با برشمردن فرآیند انتخابات شورای دانش‌آموزی، تصریح کرد: در این فرآیند اهداف گسترده‌ای پنهان است که با حضور شما دانش‌آموزان آشکار می‌شود.

وی با برشمردن مصادیق و شاخص‌های مسئولیت‌پذیری در شورای دانش‌آموزی متذکر شد: اگر دانش‌آموزان دارای ویژگی مسئولیت‌پذیری بوده، خوب سخن بگویند، پیگیر و جدی باشند، مغرور نباشند و صبر و تحمل بیشتری داشته باشند می‌توانند به میدان بیایند.

کفاش با تأکید بر اینکه شورای دانش‌آموزی نماد بر هم زدن «به من مربوط نیست» است، گفت: باید بدانیم که سرنوشت مدرسه جامعه و بالاتر از آن سرنوشت جهان اسلام به من دانش‌آموز مربوط است ضمن اینکه خط تمایز انسان با موجودات دیگر فهم و درک و مسئولیت اجتماعی در حوزه‌های مختلف است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه شورای دانش‌آموزی نماد واقعی تبلیغات درست و منطقی است، عنوان کرد:‌ اینکه خود را در این خصوص معرفی کرده اما دیگران را خراب نکنیم و دانش‌آموزان دیگر نیز برترین‌ها را از دیدگاه و نظر خود انتخاب کنندمهم است و اینکه در حد خود سخن بگوییم قول‌های نشدنی را ندهیم.

وی اضافه کرد:‌ مشکل مدرسه خود را حل کنیم و اولویت، حل مشکلات مدرسه خود باشد و بعد از آن حل مشکلات مدارس دیگر باشد ضمن اینکه با ادب سخن بگوییم، توانمندی‌های واقعی خود را به دیگران گفته و اغراق نکنیم. 

کفاش با اشاره به مراحل ثبت‌نام و تبلیغات در برگزاری شوراهای دانش‌آموزی افزود: هر دانش‌آموز یک رأی دارد و به کسی که احساس می‌کند بهتر وکالت او را به عهده می‌گیرد، رأی می‌دهد و نباید در رأی دیگران تأثیر بگذاریم و باید دیگران، خود انتخاب کنند اما اگر راهنمایی از ما خواستند ما نیز صادقانه آنها را راهنمایی کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: وقتی نتایج آراء بازشماری شد و افراد دارای اکثریت اعلام شدند ما نیز به آنها احترام بگذاریم و از آنها می‌خواهیم از امروز رقابت را به رفاقت انتخاباتی تبدیل کنند. 

وی متذکر شد: باید به کسانی که در انتخابات رأی آورده‌اند، تبریک بگوییم و رقابت‌ها کنار رفته و به رفاقت تبدیل شود ضمن اینکه اگر اخلاق و منش صحیح در این انتخابات حاکم شود، ما نیز به نتیجه دلخواه خودمان می‌رسیم.

کفاش با تأکید بر اینکه شورای دانش‌آموزی نهاد مشورتی مدرسه برای مدیریت و عوامل مربوط به آن است، یادآور شد: شما باید طرح و برنامه به مدرسه بدهید مانند طرح‌هایی در خصوص بهداشت، زیباسازی مدارس و ارائه نظرات برای پیشرفت فعالیت‌های مدرسه.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: تشکل‌های بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و هلال‌احمر 4 تشکل قانونی در مدرسه است که رشد آنها لازم بوده و هر کدام فعالیت‌ دیگری را تکمیل می‌کنند و شورای دانش‌آموزی نقش ساماندهی، مدیریت، هم‌افزایی و تقسیم مسئولیت‌ها را بر عهده دارد.

وی خاطر نشان کرد: شورای دانش‌آموزی در مدرسه هم‌افزای تشکل‌های دانش‌آموزی در مدارس است نه رقیب و تضعیف دیگران و از همه فکرهای دانش‌آموزان و تشکل‌ها برای رشد مدرسه کمک می‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول