اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/چرایی اصرار بر حضور ترکیه در نبرد/

سفر «کارتر» به عراق برای «پسا موصل» اسرائیلی

همزمان با عملیات موصل و بالا گرفتن اختلافات ترکیه با عراق، وزیر دفاع آمریکا از آنکارا وارد عراق شد؛ سفری که هدفش نه موصل بلکه مرحله پساموصل خواهد بود.

سفر «کارتر» به عراق برای «پسا موصل» اسرائیلی

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - وحید صمدی؛

آقای «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا صبح ششمین روز عملیات موصل، بعد از دیدار با مقامات ترکیه در آنکارا، وارد بغداد شد تا با «حیدر العبادی»‌ نخست‌وزیر عراق دیدار کند.

در اینکه وی چرا به عراق آمده، باید گفت، در نگاه اولیه، ظاهرا این سفر طبیعی است؛ ائتلاف آمریکا در حال عملیات پشتیبانی از ارتش عراق در عملیات موصل است و اتفاقا نزدیک انتخابات ریاست جمهوری، باید مانور پیروزی بر داعش در موصل را داد. اما کیست که نداند، کار اصلی را عراقی‌ها خودشان انجام می‌دهند.

یک کاربر عراقی در واکنش به خبر ورود کارتر به عراق در فیسبوک خود نوشت: کارتر وزیر دفاع آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده به بغداد آمده که برای ترکیه بازار گرمی کند تا در نبرد موصل حاضر باشد.

حتی کاربران معمولی عراقی هم می‌دانند که موصل بهانه است و اصل عراق نشانه است. همه می‌دانند که بغداد صراحتا مخالفت خود با حضور ترکیه در نبرد موصل را رد کرده است. حیدر العبادی صبح امروز در همایش «اجلاس مجمع بیداری اسلامی در بغداد» گفت که «ترکیه به دنبال توسعه نفوذ خودش است نه سرکوب داعش. آنگاه که عراق خواستار کمک بود چرا ترکیه کمک نکرد».

به نظر می‌رسد در ازای بده بستان سیاسی امنیتی ترکیه و آمریکا، کارتر در سفر به بغداد، ضمن به نمایش گذاشتن اینکه آمریکا دارد عملیات علیه داعش در موصل را هدایت می‌کند، در تلاش است که حضور ترکیه در نبرد موصل را بالاجبار به بغداد تحمیل کند چرا که شب قبل مدعی شد که ترکیه و عراق بر سر این مسئله به توافق رسیده‌اند، تا بغداد را در عمل انجام شده قرار بدهد اما «سعد الحدیثی» سخنگوی دولت عراق جمعه‌شب این خبر را تکذیب کرد و گفت که هنوز درباره جزئیات این مسئله توافق نشده است.

درست است که دولت عراق این مسئله را تکذیب کرد اما برخی طرف‌هایی که اصرار دارند الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در نبرد شهر موصل وارد نشود و در مقابل، ترکیه وارد شود، دنبال این هستند که عناصر اصلی و تعداد قابل توجهی از داعش را به سوریه فراری بدهند و آزادی موصل را به نام خود ثبت کنند سپس در مرحله پساموصل، اصل وجود الحشد الشعبی را زیر سوال ببرند و نخست‌وزیر را تحت فشار قرار بدهند تا آن را منحل کند.

همین طرف‌ها هستند که عملیات ایذایی در کرکوک به راه انداخته‌اند تا تمرکز الحشد الشعبی بر روی موصل را دچار تشتت کنند.

همین طرف‌ها دنبال این هستند که زد و بندهای سیاسی بر سر موصل، به اینجا ختم شود که موصل سرانجام در اختیار خاندان نُجیفی‌ها که سرسپرده ترکیه و عربستان هستند قرار بگیرد و این خاندان با کمک برخی طرف‌ها در اربیل (مرکز کردستان)، در شمال عراق یکه‌تازی کنند.

در این صورت با توجه به رابطه نزدیک برخی طر‌ف‌ها در اربیل با اسرائیل،‌ بیم آن وجود دارد که برخی کُردهایی که به فلسطین اشغالی کوچ کرده بودند به شمال عراق بازگردانده شوند و ضمن ایجاد بافتی جدید در برخی مناطق، جایگزین شیعیان، ترکمن‌ها، ایزدی‌ها و مسیحیانی شوند که خانه و کاشانه‌شان را از دست داعش تکفیری رها کردند و رفتند.

العبادی بخوبی می‌داند که اصرار آمریکا و ترکیه برای حضور آنکارا در نبرد موصل برای چیست و جبهه سعودی، آمریکایی، ترکی، قرار است بعد از آن چه مانوری روی مسئله پساموصل بدهند و سرانجام مرحله نخست تجزیه عراق به سه قسمت را اجرایی کنند.

بنابراین همانطور که پاریس در میزبانی جلسه «پساموصل» عجله داشت، اکنون آمریکا و ترکیه و اسرائیل سرگرم این مسئله هستند تا آزادی موصل به نام نیروهای بسیج مردمی و به تبع آن ایران ثبت نشود تا مقدمات برای طرح‌هایی که برای شمال عراق، آماده شده، فراهم شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول