اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه درمیان:

تیغ دولت در خراسان جنوبی کُند حرکت می‌کند/ امور دولت در بدنه استان فرسایشی شده است/ پروژه‎هایی که فقط در حد کاغذ باقی ماندند

امام جمعه درمیان گفت: تیغ دولت در خراسان جنوبی کُند حرکت می‌کند.

تیغ دولت در خراسان جنوبی کُند حرکت می‌کند/ امور دولت در بدنه استان فرسایشی شده است/ پروژه‎هایی که فقط در حد کاغذ باقی ماندند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، رئیس جمهور 3 دی ماه سال 93 به خراسان جنوبی سفر کرد که در این سفر رئیس جمهور در استادیوم آزادی بیرجند از اختصاص 270 میلیارد تومان به خراسان جنوبی در قالب 21 طرح عمرانی خبر داد.

اختصاص 15 میلیارد تومان برای منابع آبی استان طی سال‎های 94 و 95 و اختصاص 15 میلیارد تومان برای فصل آموزش استان تصویب شده که شامل یک میلیارد و 600 میلیون اعتبار برای آمفی‌تئاتر دانشگاه بیرجند، 3 میلیارد و 500 میلیون برای تکمیل آموزشکده سرایان و برای محوطه‌سازی ساختمان دانشکده دندانپزشکی 10 میلیارد و 200 میلیون تومان که این پروژه برای سال 95 تأمین اعتبار خواهد شد، 16 میلیارد تومان در فصل بهداشت و درمان، 3 میلیارد تومان برای فصل تربیت بدنی و تکمیل استادیوم آزادی بیرجند، اجرای طرح فاضلاب سربیشه با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 622 میلیون تومان برای سال 94، 30 میلیارد تومان برای آب‌رسانی به 5 هزار خانوار روستایی و اختصاص 10 میلیارد برای مطالبه و اجرای راه‎آهن استان، کمک به ساختمان و تکمیل کارخانه سیمان باقران از اهم مصوبات سفر دولت به خراسان جنوبی بود.

رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان خراسان جنوبی با اشاره به وسواس خود در دادن وعده به مردم، تصریح کرد: بر این باور هستم که نمی‌توانیم به مردم وعده و قولی بدهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم، از این ‌رو تلاش ما در جریان سفرها این است که مواردی را به مردم وعده دهیم که حداقل در زمان دولت یازدهم آن موارد به طور کامل عملیاتی و اجرایی شوند.

*پروژه‎هایی که فقط در حد کاغذ باقی ماندند

حال با همه موارد و بر اساس گفته معاون رئیس جمهور که اعلام کرد در قانون بودجه امسال(93) 1.5 میلیون دلار فایناس برای خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است، این بودجه اختصاصی به کجا رسید؟ بهره‎برداری و تکمیل کارخانه سیمان باقران خراسان جنوبی که موجب اشتغال تعداد زیادی از جوانان بیکار این منطقه می‎‏شود به چه نتیجه‎ای رسید؟

100 کیلومتر بزرگراهی که قرار بود در استان اجرایی شود از سوی وزارت راه و شهرسازی به کجا رسید؟ انتقال آب به استان در چه مرحله‎ای قرار دارد و آیا قرار نیست بعد از گذشت دو سال از سفر هیأت دولت به استان شاهد افتتاح پروژه‎هایی که هر چند به اعتبار اندک نیاز دارند باشیم؟

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حسینی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس، پیرامون عملی نشدن وعده‎های سفر هیأت دولت به خراسان جنوبی اظهار داشت: محقق نشدن وعده‎های دولت به استان را می‎توان از دو جنبه مورد ارزیابی قرار داد.

وی با بیان اینکه جنبه اول این امر این است که می‌توان با نگاه خوش‌بینانه به این قضیه نگاه کرد،تصریح کرد: درآمدهای دولت محقق نشده و نتوانسته به آن عمل کند در صورتی که شخصا این مورد را قبول ندارم چرا که زمانی که دولت قولی می‎دهد حتما شرایط آن را دارا است.

امام جمعه درمیان نگاه بدبینانه را زاویه دیگر این امر دانست و اضافه کرد: این نگاه به گونه‎ای است که تصور دولت بر این است که استان کوچکی مثل خراسان جنوبی تأثیر چندانی بر اقبال جامعه به سمت دولت ندارد.

نگاه عده‎ای در بدنه دولت به استان‎ها جنبه انتخاباتی دارد

حسینی با بیان اینکه نگاه عده‎ای در بدنه دولت به استان‎ها جنبه انتخاباتی دارد، گفت: این افراد بیشتر استان‎های پر جمعیت را مورد هدف و اقبال قرار می‎دهند چرا که می‎دانند توجه دولت به استان 700 هزار نفری خراسان جنوبی ارمغانی برای آنها نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر مردم استان درجه و عیار محرومیتشان بیشتر شود و تشخیص دهند که دولت هیچ توجهی به این استان محروم نمی‎کند این بی‎توجهی دولت نه تنها در استان باقی نمی‎ماند بلکه به نقاط مختلف کشور شیوع پیدا می‎کند.

امام جمعه درمیان ادامه داد: به جز خراسان جنوبی تمام استان‎های محروم از شرایط خدماتی دولت ناراضی هستند و این بی‎رضایتی تنها به خراسان جنوبی اختصاص ندارد.

حسینی به اظهارات وزیر بهداشت در رسانه ملی مبنی بر اینکه توانستیم در یک طراز امکانات حداقلی را در حوزه بهداشت و درمان تأمین کنیم اشاره کرد و افزود: امام جمعه یکی از شهرستان‎های کشور درگفتگوی تلفنی اعلام کرد که ما هیچ کدام از امکانات مطرح شده را دریافت نکردیم و هر آنچه که در این منطقه وجود دارد با استفاده از کمک‎های محلی بوده است.

آزمونی میلیاردی و بیمارستانی که افتتاح نشد

وی اقدامات حوزه بهداشت را که در قالب طرح نظام سلامت اجرا می‎شود مورد انتقاد قرار داد و بیان داشت: چرا با گذشت سه سال از تأسیس بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) و گذشت چندین سال از بیمارستان رازی تاکنون این بیمارستان‎ها به مرحله افتتاح نرسیده‎اند؟

امام جمعه درمیان به آزمون استخدامی این بیمارستان نیز اشاره وافزود: در آزمون استخدامی این بیمارستان 12 هزار نفر ثبت‌نام کردند که اعتبار میلیاردی از مردم جهت ثبت‌نام در این آزمون اخذ شد در صورتی که 200 نفر بیشتر استخدام نمی‎شدند.

حسینی تأکید کرد: نگاه دولت اگر بخواهد تبعیضی باشد و مناطق پر جمعیت را مورد توجه قرار بدهد نگاه خوبی نیست بنابراین در مسأله اعتبارات دولت باید اولویت‌بندی را رعایت کند.

وی به اعتبارات اختصاص یافته طی سفر دولت به استان اشاره کرد و افزود: در سفر هیأت دولت 270 میلیارد تومان به استان اختصاص یافت در حالی که رئیس جمهور در همان سال به استان گیلان که استان برخورداری بود سفر کرده و 700 میلیارد تومان اعتبار برای این استان مصوب کرد.

امام جمعه درمیان ادامه داد: در حوزه خراسان جنوبی به ویژه شهرستان درمیان اعتباری که باعث پیشرفت شهرستان شود از طرف دولت نداشتیم و  فرماندار شهرستان از جانب خود تلاش می‎کند.

پر مخاطره‎ترین خطوط هوایی کشور در خراسان جنوبی/ نبود زیرساخت‎ها و زدوبندهای اداری عامل بی‎رغبتی سرمایه‎گذار در استان

حسینی در رابطه با راه‎های جذب سرمایه‎گذار به استان اعلام کرد: تا زمانی که زیرساخت‌ها تأمین نشود سرمایه‌گذاری به استان وارد نمی‎شود.

وی نبود راه آهن و پروازهای نامنظم را از مشکلات عدم سرمایه‎گذاری در استان اعلام کرد و افزود: آیا سرمایه‎گذار حاضر است استان‎هایی نظیر سمنان، تهران و مرکزی را رها کرده و در استان ما سرمایه‌گذاری کند؟ این اقدام جز افزایش هزینه‎های سرمایه‌گذار نتیجه‎ای ندارد چرا که با این خطوط هوایی استان بیشتر وقت سرمایه‌گذار باید تلف شود.

امام جمعه درمیان خطاب به دولت و مسؤولان اجرایی متذکر شد: دولت باید ابتدا خط راه آهن را در استان اجرا نموده و زیرساخت‌ها را مهیا نماید تا زمینه‌های جذب سرمایه‌گذار به استان محقق شود.

حسینی صندوق میزان و پدیده شاندیز را دو تجربه تلخ دانست و اعلام کرد: مردم استان میلیاردها پول خود را دپو می‎کنند و به سراغ جایی می‎روند که امنیت اقتصادی و تجاری برایشان داشته باشد لذا زمانی که این دو ارگان با مشکل مالی مواجه شدند مشخص شد که مردم استان نیز حاضر به سرمایه‌‎گذاری در استان نبودند و به دنبال جایی بودند که برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی گفت: اگر دولت زیرساخت‎ها و زدوبندهای اداری را از سد راه سرمایه‎گذاران بردارد به طور قطع وضعیت استان از این بهتر خواهد شد.

امام جمعه درمیان ضریب بیکاری در استان را بالای 20 درصد اعلام کرد و افزود: بیکاری در استان بیداد می‌کند، در بدنه دولت افرادی هستند که بازنشسته شده‎اند چرا دولت نیروهای جوان را جایگزین آنها نمی‎کند؟

ساختار اداری کشور با مشکل مواجه است/کاغذبازی‌‎های اداری سد راه ایجاد اشتغال خرد

حسینی با تأکید بر اینکه ساختار اداری کشور با مشکل مواجه است، اذعان داشت: شخصی که می‌خواهد یک واحد گلخانه‌ای تولید کند از مرحله آغاز تا پایان کار باید حدود دو سال از عمر خود را در امور اداری بگذراند آیا برای شخص ارزشی دارد که با این سیستم اداری پیچیده عمر خویش را تلف کند فقط برای ایجاد یک گلخانه؟

وی به کاغذ بازی‌های اداری اشاره کرد و افزود: از نهادهایی همانند جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خواستاریم تا دست از این کاغذبازی‎ها بردارند و شرایط را تسهیل بخشند تا مردم خودشان فکری به حال خود بردارند.

امام جمعه درمیان به تغییر و تحولات اخیر فرمانداران در استان اشاره کرد و ادامه داد: ما با تعویض فرمانداران مخالف نیستیم چرا که مسؤولیت ارث پدری نیست ولی آیا این درست است که یک فرماندار را برکنار کنند و شهری را بی‎فرماندار کنند به فرض اینکه فرماندار ضعیف بود آیا بودن یک فرماندار ضعیف از بی‎فرمانداری بهتر است؟

امور در بدنه استان فرسایشی شده است

حسینی با اشاره به اینکه امور در بدنه استان فرسایشی شده است، وضعیت راه‌های استان به ویژه جاده منصورآباد به آرین شهر را نامناسب دانست و اضافه کرد: دولت باید توجه و اهتمام بیشتری به مناطق محروم داشته باشد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی کارخانه سیمان باقران به طنز تلخی در میان اذهان عمومی تبدیل شده است، ادامه داد: این کارخانه نیازمند سرمایه در گردش دولت دارد که هنوز محقق نشده است.

انتهای پیام/69039/ی20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول