اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

عضو پارلمان عراق در گفت‌وگو با فارس:

نظامیان ترکیه با آزادی موصل باید عراق را ترک کنند/ توسل به گزینه نظامی بعید نیست

عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق استفاده از گزینه نظامی برای مقابله با نظامیان اشغالگر ترکیه در شمال نینوا را محتمل خواند و گفت: با آزادسازی موصل نظامیان ترکیه نیز باید خاک عراق را ترک کرده باشند.

نظامیان ترکیه با آزادی موصل باید عراق را ترک کنند/ توسل به گزینه نظامی بعید نیست

«اسکندر وتوت»، عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری در بغداد استفاده عراق از گزینه نظامی برای بیرون کردن نیروهای ترکیه از خاک خود را ممکن خواند.

وی افزود: اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و بی حرمتی وی به دولت عراق نتیجه سکوت بغداد در برابر دخالت های سابق آنکارا و حل نکردن مساله حضور ترکیه در شمال عراق است.

وتوت بر ضرورت پایان کشمکش‌های سیاسی داخلی برای توقف مداخلات بیگانگان تاکید کرد و گفت: اگر همه سیاستمداران و طوائف عراق با یکدیگر متحد باشند هیچ بیگانه‌ای اجازه دخالت در امور این کشور یا نقض حاکمیت آن را پیدا نمی‌کند.

نماینده عراقی تصریح کرد: با وجود اینکه ارتش عراق سرگرم آغاز عملیات موصل است اما همچنان توسل به گزینه نظامی برای رویارویی با نظامیان اشغالگر ترکیه امکان پذیر است.

وتوت ادامه داد: این ترکیه و شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس بودند که باعث شدند عملیات موصل دیرتر از موعد آغاز شود اما به حول و قوه الهی داعش را در نینوا نابود و نظامیان ترکیه را از آنجا بیرون خواهیم کرد.

به گزارش فارس، ارتش ترکیه از سال پیش در پادگانی در منطقه بعشیقه در شمال موصل، حدود 2000 سرباز مستقر کرده است. هدف آنها آموزش نظامی به نیروها برای مبارزه با داعش است.

در پی مخالفت قاطع عراق با دخالت ترکیه در عملیات موصل اردوغان گفته است که اگر ائتلاف بین المللی با مشارکت ترکیه در عملیات آزادسازی موصل مخالفت کند آنکارا طرح جایگزینی را برای مداخله در عراق بکار خواهد گرفت.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق شب گذشته از طریق تلویزیون این کشور آغاز عملیات آزادسازی و بازپس گیری موصل را رسما اعلام کرد. 

نخست وزیر عراق در نطق تلویزیونی خود اعلام کرد که فقط نیروهای ارتش این کشور به همراه نیروهای پلیس وارد موصل خواهند شد.

از این عملیات به عنوان «مادر جنگ‌ها» در عراق برای جنگ با داعش یاد شده است.

شمار نیروهای مختلف عراقی برای شرکت در این عملیات حدود 30 هزار نفر است. گفته می‌شود که بین 3500 تا 4500 داعشی در موصل مستقر هستند و بیش از یک میلیون غیرنظامی نیز در شهر حضور دارند.

این در حالی است که در همان اولین ساعات آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل اولین خط دفاعی گروه تروریستی تکفیری داعش در محور «بعشیقه» توسط نیروهای عراقی درهم شکست.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول