اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

خاطره‌گویی زنده‌یاد «مروّت» از ضبط استودیویی تلاوت قاریان مصری+صوت

زنده‌یاد «محمدتقی مروّت» چند سال در مصر زندگی کرد و در این مدت تلاوت‌های برخی قاریان مصری را در استودیو ضبط کرد که بسیاری از این تلاوت‌ها هم‌اکنون از رسانه‌ها پحش می‌شود.

خاطره‌گویی زنده‌یاد «مروّت» از ضبط استودیویی تلاوت قاریان مصری+صوت

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، استاد «محمدتقی مروت» سال 1323 در تهران متولد شد و به دلیل علاقه بسیار به قرآن سعی در یادگیری کلام وحی کرد.

وی نهضت قرآنی کلاسیک را در ایران راه‌اندازی و برای پیشرفت تلاوت در کشورمان تلاش بسیاری کرد . استاد مروت سال 1354 در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی به عنوان نماینده کشورمان در این رقابت‌ها شرکت و موفق به کسب رتبه نخست شد.

برتری مروت در مسابقات بین‌المللی قران کریم برای ایران امتیازی بزرگ بود چرا که برای نخستین بار یک شیعه توانسته بود موفق به کسب رتبه نخست این مسابقات شود. البته مروت موفقیت‌های خود را مرهون دعای خیر آیت‌الله بروجردی در حق خود می‌دانست.

استاد مروت سال 1356 به مصر رفت و در محضر اساتید بزرگ و صاحب‌سبک مصری بود. زمانی که به مصر رفت به درخواست رادیو و تلویزیون ایران سعی در ضبط استودیویی تلاوت قاریان مصری کرد که بسیاری از تلاوت‌های قاریان برجسته مصر یادگاری از زحمات این استاد قرآن کریم است.

در ادامه خاطرات زنده‌یاد «محمدتقی مروت» استاد پیشکسوت قرآن کریم از نحوه ضبط استودیویی تلاوت قاریان مصری را می‌شنویم و می‌خوانیم.

 

خاطرات استاد مروت از مصر

دانلود

 

وقتی در دانشگاه الازهر رفته بودیم برای تدریس قرآن از تهران، ضمناً به عنوان کارمند محلی برای رادیو و تلویزیون ایران کار می‌کردم؛ از تهران گفتند که می‌خواهیم برنامه نیم ساعته از قاریان مصری تلاوت داشته باشیم. مبلغ بودجه را بفرستید، 150 هزار دلار سال 1977 بودجه تعیین شد و در رادیو و تلویزیون تصویب و بودجه را پرداختند و قرار شد من این کار را انجام دهم.

تعدادی از قاریان را می‌شناختیم درخواست کردیم بیایند. در رادیو قرآن هم احمد نامی بود که با قاریان سروکار داشت، کمک کرد تعدادی از قاریان را معرفی کرد؛ برخی از شهرستان ها می‌آمدند مثل شیخ حصان.

تعداد زیادی از قاریان را دعوت می‌کردیم می‌آمدند. آن‌ها علاقه نداشتند در استودیو برنامه ضبط کنند به جهت اینکه ما از آن‌ها خواسته بودیم  «صدق الله العلی العظیم» بگویند. «العلی» یکی از صفات خداوند است و ارتباطی به امام علی(ع) ندارد و در آخر آیت‌الکرسی هم می‌گوییم: «و لاَ یَۆُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ».

به هر حال این‌ها در محیطی بودند که دوست و دشمن زیاد بود. ما دفتر رادیو و تلویزیون کنار رود نیل بود پرده‌های ضخیم گذاشتم تا صدای خیابان نیاید. دستگاه خوبی هم داشتیم که صدا را پایین آورده بودیم و میکروفن را نزدیک مجری آورده بودیم. به جای 30 تا نیم ساعت ما حدود 45 ساعت برنامه ضبط کردیم.

دو چمدان بزرگ را در فرودگاه به ایران بردیم. بنده به دفتر جعفریان بردم و گفتم شما 30 تا نیم ساعت خواسته بودید و ما 45 ساعت برنامه ضبط کردیم.

به گزارش فارس، زنده‌یاد محمدتقی مروت 20 شهریورماه دعوت حق را لبیک گفت و پیکر وی جمعه 7 آبان‌ماه از کانادا به تهران منتقل می‌شود. مراسم تشییع پیکر این استاد پیشکسوت قرآن کریم شنبه 8 آبان‌ماه ساعت 8:30 از مسجد امام جعفر صادق(ع) واقع در میدان فلسطین تشییع می‌شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول