اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عشایر، رنگواره‌های یک رنگ

آسمان سقف و خورشید چراغ راه عشایر/ تولید 68 هزار مترمربع ورنی و قالی و قالیچه توسط عشایر آذربایجان‌شرقی

آسمان سقف و خورشید چراغ راه ایل و عشایر است، عشایر نغمه زیبای کوچ را همزمان با آواها و نواها، در هم گره زدن تار و پود قالی و رقص انگشتان دست بر کمند تار و پود قالی و جاجیم و گلیم‌های زنان و دختران در هم می‌آمیزند.

آسمان سقف و خورشید چراغ راه عشایر/ تولید 68 هزار مترمربع ورنی و قالی و قالیچه توسط عشایر آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، زندگی کوچ‌نشینی قدمتی به بلندای تاریخ دارد و از آن هنگام که بشر برای تأمین نیازهایش، دام را اهلی کرد زندگی کوچ‌نشینی آغاز شد هر جا علوفه و مراتع سرسبز باشد، عشایر به آنجا کوچ می‌کند. بهارها و پاییزها که به نیمه می‌رسند، کوچ عشایر آغاز می‌شود و از قشلاق به ییلاق و از ییلاق به قشلاق می‌روند و این حرکت جمعی هر ساله ادامه دارد.

* کوچ یعنی تجربه‌‌های دیروز و حکایت‌های امروز

حرکت جمعی عشایر بین قشلاق و ییلاق اگرچه سخت و طاقت فرسا به نظر می‌رسد اما فرزندان صبور ایل بر پهنه دشت و صحرا با تلاشی خستگی‌ناپذیر و با صافی و صداقت دل‌هایشان خاطرات تلخ و شیرین کوچ، تجربه‌های دیروز و حکایت‌های امروز عشایر  را به نسل فردا منتقل می‌کنند.

آسمان سقف و خورشید چراغ راه ایل و عشایر است، عشایر نغمه زیبای کوچ را همزمان با آواها و نواها، در هم گره زدن تار و پود قالی و رقص انگشتان دست بر کمند تار و پود قالی و جاجیم و گلیم‌های زنان و دختران در هم می‌آمیزند و در ایل راه‌های کوچ حکایت پیران و شوق کودکان ایل از تولد بره‌ها و بزغاله‌ها در مسیر کوچ ناهمواری و دشواری کوچ در قشلاق و ییلاق را برایشان هموار و ممکن می‌کند.

بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته، استان آذربایجان‌شرقی دارای هشت هزار و 97 خانوار به تعداد 43 هزار و 857 نفر عشایر کوچنده در دوره قشلاق و 13 هزار و 295 خانوار به تعداد  70 هزار و 577 نفر در دوره ییلاقی است.

جمعیت قشلاقی عشایر استان آذربایجان‌شرقی در مقایسه با کل جمعیت شهری و روستایی شهرستان‌های استان، بیشتر از جمعیت 2 شهرستان و جمعیت ییلاقی عشایر استان نیز در رده‌بندی جمعیتی بالاتر از 7 شهرستان استان قرار می‌گیرد.

* عشایر آذربایجان متشکل از 2 ایل ارسباران و شاهسون

سید محمدحسن آل‌هاشم، مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس تبریز گفت: جامعه عشایری استان آذربایجان‌شرقی متشکل از دو ایل بزرگ قره داغ – ارسباران و ایل ائل سون- شاهسون هستند و در کنار این دو ایل چند طایفه نیز مستقل هستند.

بنا به گفته وی، طایفه‌های چلبیانلو، حاجی علیلو، محمد خانلو، قره چورلو، داش گروس، حسینگلو جزو ایل قره داغ ارسباران و طایفه‌های جلودارلو، حاجی خواجه لو،دمیرچی لو، ساربانلار، کورعباسلو، اجیرلو، کلاش و ... جزو ایل شاهسون بوده و طایفه‌های آغ‌باشلو، قاجار، دری، قره‌موسالوکورانلو ، اینانلو جزو طوایف مستقل استان هستند.

* تولید 11 هزار تن گوشت، 24 هزار تن شیر و یک هزار و 600 تن پشم توسط عشایر استان

آل‌هاشم در مورد انواع تولیدات دامی عشایر استان نیز خاطرنشان کرد: عشایر استان آذربایجان‌شرقی در تولید گوشت، شیر و پشم فعال هستند به گونه‌ای که 11 هزار تن گوشت، 24 هزار تن شیر و یک هزار و 600 تن پشم تولید می‌کنند.

وی تولیدات صنایع دستی عشایر استان را نیز شامل ورنی، قالی و قالیچه، گلیم و زیلو، خورجین و توبره اعلام کرد و افزود: عشایر استان در دوره قشلاقی 16 هزار و 520 متر مربع ورنی و در دوره ییلاقی 22 هزار و 854 متر مربع ورنی تولید می‌کنند.

آل‌هاشم اضافه کرد:  آنها در دوره قشقلاقی 7 هزار و 627 مترمربع قالی و قالیچه و در دوره ییلاقی 9 هزار و 389 متر مربع قالی و قالیچه تولید می‌کنند. در دوره قشلاقی یک هزار و 46 مترمربع گلیم و زیلو و در دوره ییلاقی یک هزار و 620 متر مربع گلیم و زیلو تولید کرده، همچنین 309 عدد خورجین و توبره را در دوره قشلاقی و 459 عدد خورجین نیز در دوره ییلاقی تولید می‌کنند.

* 62 درصد عشایر باسواد هستند

وی در ادامه با اشاره به میزان سوادآموزی در جامعه عشایری استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه چهارم توسعه 32 هزار و 240 نفر از نعمت سواد برخوردار شده‌اند که این تعداد معادل 62 درصد جمعیت عشایری استان است.

بنا به گفته مدیرکل امورعشایر آذربایجان‌شرقی، تا پایان برنامه چهارم توسعه  95 درصد جامعه عشایری استان از سیستم‌های ارتباطی و مخابراتی برخوردار شده‌اند و میزان پوشش صدا و برنامه‌های رادیویی در مناطق عشایرنشین 80 درصد و میزان پوشش سیما و برنامه‌های تلویزیونی 70درصد است.

وی ادامه داد: اما تا پایان برنامه چهارم توسعه تنها 20 درصد از جامعه عشایری از اماکن مذهبی و 10 درصد آنها از کتابخانه برخوردار شده‌اند.

آل‌هاشم، طرح‌های مطالعاتی اداره‌کل عشایر برای جامعه عشایری استان آذربایجان‌شرقی را شامل طرح‌های شناسایی و احیاء ایل راه‌های عشایری، مطالعه حوزه آبخیز، مطالعه ورنی ارسباران، تهیه شناسنامه زیست بوم‌های استان، مطالعه تأمین آب کشاورزی، مطالعه امکان سنجی، مطالعه توسعه هماهنگ کوچ و اسکان و .... دانست.

وی در ادامه، آموزش و ترویج استفاده از سوخت فسیلی، همکاری در تهیه برنامه‌های رادیویی، همکاری در برگزاری مراسم فرهنگی و ورزشی، برگزاری یادواره شهدا، چاپ و انتشار کتاب ایل ارسباران و... را جزو برنامه‌های فرهنگی جامعه عشایری استان آذربایجان شرقی اعلام کرد.

مدیرکل عشایر آذربایجان شرقی با اشاره به مهم‌ترین پروژه‌های آبرسانی عشایر افزود: سد ارسباران که میزان اراضی تجهیز شده آن یک هزار و 510 هکتار است یکی از شاخص‌ترین پروژه‌ها بوده که 530 خانوار عشایری از آن بهره‌برداری می‌کنند و قشلاقات تحت پوشش نیز 8 قشلاق است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه ها پمپاژ قلی‌بیگلو بوده که دبی پمپاژ آن یک هزار و 200 لیتر در ثانیه است و اراضی پایاب آن 900هکتار بوده که 580 هکتار آن از اراضی آذربایجان شرقی و 320 هکتار آن از اراضی اردبیل است و تعداد خانوارهای بهره‌بردار شامل 270 خانوار در آذربایجان شرقی و 100 خانوار در اردبیل است.

بنا به گفته وی، سد مخزنی چول قشلاق و سد مخزنی مغار اهر نیز از دیگر پروژه‌های مهم عشایر استان هستند که تعداد خانوار بهره‌بردار سد چول قشلاق 197 خانوار و تعداد خانوار بهره‌بردار سد مغار اهر نیز 21 خانوار بوده و اراضی پایاب آن 40 هکتار است.

* چشم‌انداز تعریف شده برای جامعه عشایری

مدیرکل عشایر آذربایجان‌شرقی با اشاره به چشم‌انداز تعریف شده برای جامعه عشایری استان اظهار داشت: عشایر همچنان به عنوان یک قشر پویا و تولیدکننده باقی خواهند ماند، همچنان بخشی از مواد پروتئینی و لبنی مورد نیاز استان را تأمین خواهند کرد، بهبود کیفیت زیست، اصلاح ساختار کلیدی و بهبود کیفیت سکونتگاه‌های عشایری در کانون‌های توسعه و برقراری تناسب بین ارائه خدمات و جمیعت عشایری در کانون‌های توسعه عشایری است.

وی ادامه داد: توسعه یکپارچه فضاهای دارای ظرفیت بالقوه رشد عشایری، اصلاح شدن الگوی استقرار جمعیت در نواحی عشایری، خدمات پشتیبانی، خدمات اجتماعی و فرهنگی در قالب نظام سطح بندی خدمات، برخورداری عشایر از تنوع اشتغال به منظور تأمین مطلوب نیازهای زندگی و جلوگیری از مهاجرت جوانان، تأمین امکانات آموزشی، فرهنگی و بهداشتی و درمانی برای جامعه عشایر، پوشش کامل سوخت‌رسانی به عشایر کوچنده و اسکان و شکل‌گیری سازمان‌های مردم نهاد عشایری برای دفاع از حقوق عرفی و قانونی عشایر را از دیگر چشم‌انداز تعریف شده برای جامعه عشایری استان دانست.

...............................................

نگارنده: معصومه درخشان

..............................................

انتهای پیام/60002/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول