اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گاردین: برقراری مسیر ارتباطی ایران با مدیترانه پیروزی بزرگ راهبردی این کشور است

روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی با ادعای پروژه بزرگ راهبردی ایران در عراق و سوریه و ایجاد مسیر زمینی به دریای مدیترانه نوشت: ایران به شدت بر این موضوع که موجب افتخار و نوعی بیان عملگرایی است، فعالیت دارد.

گاردین: برقراری مسیر ارتباطی ایران با مدیترانه پیروزی بزرگ راهبردی این کشور است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی «گاردین» در مطلبی  پیرامون حضور نیروهای شیعه در نبرد علیه داعش در عراق به ویژه عملیات آزاد سازی موصل و حمایت‌های به ویژه معنوی ایران از گروه های مبارز شیعه در عراق و منطقه نوشت: ایران اینک بیش از هر زمان دیگری نزدیکتر به یک مسیر امن زمینی شده که در منطقه ایجاد کرده و به طور بالقوه حضور این کشور را در منطقه میسر می‌سازد.

یک مقام رسمی اروپایی که از 5 سال گذشته تاکنون نقش ایران را در دو نبرد کنونی منطقه رصد می‌نماید، در این زمینه اظهار داشت: «آن‌ها به شدت بر این مسئله فعالیت دارند. این موضوع برای آن‌ها از یک سو باعث غرور و افتخار و از سویی دیگر نوعی عملگرایی است. ایرانی‌ها قادر خواهند بود هر زمان که نیاز داشته باشند نفرات و تجهیزات را بین تهران و دریای مدیترانه انتقال دهند. آن‌ها این اقدام را از مسیر زمینی که از سوی نیروهای خود یا نبردهای نیابتی امن گشته است ، انجام خواهند داد.»

مسیر ادعایی گاردین از تهران تا لاذقیه

این روزنامه در ادامه  نوشت: این مسیر پیچیده از سال 2014 به آهستگی از عراق و منطقه شمال کردستان این کشور به شمال شرقی سوریه (کردستان این کشور) و از میادین نبرد شهر حلب سوریه که ایران و متحدانش در آن‌جا حکمفرمایی می‌کنند ساخته شده است. برقراری این مسیر در حضور دوست و دشمن آغاز شد که البته ترکیه به شدت با آن مخالفت کرده، زیرا بیم رابطه ایران با حزب کارگر کردستان ترکیه (پ.‌ک.‌ک) را دارد.

گاردین با اشاره به دیگر مختصات این مسیر و نقش سران ارشد ایرانی در این پروژه و ادعای حضور 6 هزار نیروی نظامی شیعه در شهر حلب نوشت: قاسم سلیمانی در سال 2014 به «احمد چلبی» سیاستمدار فقید عراقی گفته بود، اگر ما سوریه را از دست دهیم، تهران را نیز از دست خواهیم داد.

 بر این اساس، امنیت شهر حلب (دومین شهر مهم سوریه) در مسیر زمینی ایران سهم عمده‌ای را ایفا می‌کند. آنطور که یک مقام عراقی و سوری گفته‌اند این مسیر به سمت حومه حمص چهارمین شهر مهم سوریه رفته و سپس از بخش علوی نشین این کشور به شمال امتداد خواهد یافت.

بنابر این، مسیری که با تلاش زیاد ایران برپا شده است در شهر بندری لاذقیه که در جریان نبرد سوریه کماکان در دست دولت باقی مانده ، خاتمه خواهد یافت.

«علی خدری» مشاور سفرای آمریکا در عراق و چهار فرمانده «سنت کوم» خلال سال‌های 2003 تا 2011 در این زمینه گفت ، برقراری خط ارتباطی با مدیترانه پیروزی بزرگ راهبردی ایران است .

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول