اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«امارات» پس از انهدام «سویفت»؛ پایان دادن به ضررها در یمن یا انتخاب گزینه «تجزیه»؟

اخیرا یک ناو اماراتی به نام «سویفت» در سواحل یمن و توسط ارتش این کشور منهدم شد؛ این موضوع، ابوظبی را در مقابل دو گزینه عقب‌نشینی از جنگ پرهزینه یمن یا ادامه آن با هدف جدایی جنوب این کشور (یمن) قرار داده است.

«امارات» پس از انهدام «سویفت»؛ پایان دادن به ضررها در یمن یا انتخاب گزینه «تجزیه»؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، انهدام ناو جنگی «سویفت» امارات در سواحل یمن بار دیگر نگاه‌ها را بر جنگ نقش یکی از کشورهای عربی حمله‌کننده به یمن یعنی امارات متمرکز کرد و آن را در مقابل دو گزینه حتمی قرار داد: اینکه از این طرح پرهزینه عقب بکشند یا اینکه به راه خود با هدف افزایش نفوذش و جدایی جنوب از شمال ادامه دهد.

«الاخبار» در این باره نوشت: اینکه پس از اظهارات «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله درباره طرح کثیف امارات در یمن، یک ناو این کشور در سواحل یمن منهدم شود، ناگهانی نیست.

عبدالسلام گفت: امارات عملیات جدایی جنوب یمن را به شکلی واضح اداره می‌کند و چند جزیره را اشغال کرده است. عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله نیز در سخنرانی اخیر خود بر این موضوع متمرکز شد.

رهبران اماراتی دریافته‌اند که عملیات نظامی به بن‌بست رسیده است و جنگ در شمال بی‌فایده است و همین موضوع باعث شده بدون مشورت با عربستان به صورت یکجانبه اعلام کنند که عملیات نظامی برای نیروهای اماراتی در شمال تمام شده است.

اما ابوظبی در ادامه با هماهنگی با عربستان سعودی بر روی طرحی جدید یعنی تمرکز در جبهه جنوب از طریق سه اقدام متمرکز شد: اول: اجرای برخی تسویه‌حساب‌ها با گروه‌های مسلح از جمله «القاعده» و جذب برخی از آنها. دوم: افزایش نقش هلال احمر امارات و سوم: اینکه امارات اعلام می‌کرد فعالیت‌های خدماتی در این منطقه انجام می‌دهد و این ادعا در حالی مطرح می‌شود که عدن و مابقی شهرهای جنوب با قطع متناوب برق روبرو هستند و تنها کاری که ابوظبی انجام داده خرید 40 ژنراتور تولید برق بوده که اغلب آنها خراب است.

اما بارزترین اقدام امارات در جنوب یمن، ایجاد دو قدرت نظامی متوازن با فرماندهان جداست، یکی از این نیروها در استان‌های «حضر موت، شبوه، المهره و سقطری» تحت عنوان « جیش النخبة الحضرمی» و قدرت دیگری در استان‌های «عدن، ابین، لحج و حضرموت» تحت عنوان «الحزام الامنی» با فرماندهی افسرانی از اطلاعات امارات فعالیت می‌کنند.

ابوظبی همچنین در تلاش است در زمینه نظامی نیز جنوب یمن را تحت کنترل خود در آورد از جمله می‌توان به اجازه بندر عدن و چند بندر دیگر در این منطقه اشاره کرد.

در پایان این گزارش آمده است امارات همچنان به عدن به عنوان بارزترین مرکز قدرتش چنگ میزند و اخیرا تحرکاتش را در اطراف تنگه باب‌المندب متمرکز کرده است.

انتهای پیام/د

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول