اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

کبگانیان خبر داد

بررسی طرح آمایش دانشگاه آزاد و تعیین برنامه‌های آماری این دانشگاه/ توقف پرتاب ماهواره‌های دانشجویی در خروج نخبگان تاثیرگذار است

دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور با اشاره به تصویب طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه آزاد گفت: در بخش تحصیلات تکمیلی مقرر شد سهم دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد نسبت به کل کشور 2.5 درصد باشد.

بررسی طرح آمایش دانشگاه آزاد و تعیین برنامه‌های آماری این دانشگاه/ توقف پرتاب ماهواره‌های دانشجویی در خروج نخبگان تاثیرگذار است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، منصور کبگانیان دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه این ستاد در جمع خبرنگاران گفت: امروز در جلسه مسئله آمایش آموزش عالی در دانشگاه آزاد مورد بررسی قرار گرفت، این دانشگاه یکی از زیرنظام‌های آموزشی در آموزش عالی است. پس از اینکه ما برای وزارت علوم و حوزه سلامت یعنی وزارت بهداشت بحث آمایش آموزش عالی را تصویب کردیم در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که برای دانشگاه آزاد نیز بحث آمایش آموزش عالی را داشته باشند که چندین ماه کار کارشناسی انجام دادیم و کار دقیقی انجام شد تا در این بحث به توافق برسیم.

وی افزود: البته برخی مسائل مورد تحقق نبود که قرار شد در این جلسه جمع‌بندی شود، در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث آمایش آموزش عالی دانشگاه آزاد با این قید تصویب شد که سند این دانشگاه در ذیل سند آمایش آموزش عالی وزارت علوم باشد یعنی در برخی موارد نظارت کیفی و برنامه‌ریزی از سوی وزارت علوم وجود داشته باشد.

کبگانیان با بیان اینکه شورای  عالی انقلاب فرهنگی بر بحث کیفیت حساس است ادامه داد: نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان دانشگاه آزاد در افق چشم‌انداز باید 25 درصد باشد، در نقشه جامع علمی این آمار برای کل کشور 30 درصد است.

وی افزود: در بخش تحصیلات تکمیلی مقرر شد سهم دانشجویان دکتری حتما مشخص شود و دانشگاه آزاد بر روی بحث کیفیت تکیه کند که این درصد در بخش دانشجویان دکتری 2.5 درصد تعیین شد.

دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: در ازای هر 25 دانشجو یک عضو هیات علمی استادیار به بالا باید در دانشگاه آزاد وجود داشته باشد، سرانه مقالات علمی پژوهشی معتبر هر سال برای هر عضو هیات‌ علمی استادیار به بالا دو مقاله تصویب شد.

کبگانیان گفت: درصد رشته محل‌هایی که تا زمان چشم‌انداز براساس نیازهای منطقه‌ای باید مورد بازنگری باشد صددرصد تصویب شد و درصد منابع غیرشهریه از کل منابع مالی باید 40 درصد باشد.

وی اضافه کرد: حداقل دانشجویان غیرایرانی به کل دانشجویان 2.5 درصد و سهم اعضای هیات علمی استادیار به با لا باید 80 درصد باشد.

کبگانیان در رابطه با توقف پرتاب ماهواره‌های دانشجویی گفت: انتظار داریم دولت با وظایفی که در  حمایت از علم و فناوری دارد در این حوزه‌ها قاطع باشد و فشارهایی که بخش‌های دیگر دستگاه‌های اجرایی برای کند کردن حرکت علمی وارد می‌کنند از سوی هیات دولت مورد توجه قرار نگیرد.

وی افزود: بحث ماهواره‌های دانشجویی غرور ملی است و در خروج نخبگان از کشور نیز تاثیرگذار است، در حال حاضر کشور امارات که یک کشور بسیار کوچک است در حوزه علم و فناوری و حوزه فضایی بودجه‌های بالایی را مدنظر قرار داده و بسیاری از محققان کشورهای همسایه را جذب می‌کنند که این مسئله یک خطر محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول