اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر پنجمین کنگره ملی روستا و عشایر غرب کشور:

12 هزار روستا در کشور دارای کانون مساجد هستند/ مجهز شدن یک‌هزار روستا به کانون مساجد تا پایان امسال

دبیر پنجمین کنگره ملی روستا و عشایر غرب کشور گفت: 12 هزار روستا در سراسر کشور دارای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند و درسال‌جاری نیز یک‌هزار کانون به این تعداد اضافه می‌شود.

12 هزار روستا در کشور دارای کانون مساجد هستند/ مجهز شدن یک‌هزار روستا به کانون مساجد تا پایان امسال

حجت‌الاسلام مصطفی ثبوت امروز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در کرمانشاه اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای توزیع متوازن سخت‌افزای و نرم‌افزای در حوزه فعالیت‌های فرهنگی موظف به ارائه طرح و برنامه‌هایی شده است.

دبیر پنجمین کنگره ملی روستا و عشایر غرب کشور گفت: ستاد‌‌عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به‌عنوان تنها شبکه فرهنگی و مردمی در بیش از 12 هزار روستا و عشایر در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.

به گفته وی، شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی و هنری در روستای و جامعه عشایری به‌عنوان کارگروه در سطح این مناطق با حضور نمایندگانی از  استان‌های سطح کشور تشکیل شده و جلسات هم‌اندیشی برای طرح و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و هنری در دستور کار قرار گرفته است.

* اهمیت گفتمان‌‌سازی در کارگروه‌های اقتصاد مقاومتی

وی با بیان اینکه کنگره مذکور طی چهار دوره به‌صورت متمرکز در مشهد مقدس و جوار حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شده است، ادامه داد: در دوره پنجم طبق پیشنهادهای اجرایی برنامه‌های کنگره فرهنگی و هنری کانون‌های مسجد به‌صورت منطقه‌ای تقسیم‌بندی شد که بر‌اساس آن استان کرمانشاه به‌عنوان میزبان در غرب کشور و استان اردبیل، خراسان و گلستان در مناطق مرزی و همچنین استان مرکزی در مرکز کشور انتخاب شدند.

سرپرست دفتر فرهنگ روستا و عشایر ستاد‌عالی کانون‌های مساجد کشور یادآور شد: انتخاب مخاطب این دوره از همایش‌های منطقه‌ای برای فعالیت کانون‌های مساجد در سراسر کشور منطبق با تعریف ستاد‌عالی از مبحث فرهنگ است.

ثبوت افزود: انتظار از کانون‌های فرهنگی فراتر از مباحث مذهبی و دینی است و اعضای کانون‌های فرهنگی باید به‌صورت عام و خاص در حوزه‌های آبادانی عمرانی و... مشارکت کنند و در این زمینه محور اقتصاد مقاومتی را با رویکرد کارآفرینی در دستور کار قرار دهند.

به گفته وی، مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری به‌عنوان بازوان اجرایی روستا با استفاده از توانمندی ائمه روستاها می‌توانند در مباحث مساجد نفوذ کنند.

 وی با تأکید بر اهمیت گفتمان‌‌سازی در کارگروه‌های اقتصاد مقاومتی این دوره از همایش‌ها، افزود: 12 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور فعالیت دارند و در سال‌جاری هم یک‌هزار کانون به این تعداد اضافه می‌شود.

* اجرای طرح ملی علمدار کربلا و کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)

به گفته دبیر پنجمین کنگره ملی روستا و عشایر غرب کشور در برنامه ششم حرکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور برای ایجاد کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد سطح کشور است که بخشی از اعتبارات در قالب سرانه و بخشی دیگر به منظور تهیه تجهیزات و امکانات هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با توجه به فعالیت‌ها سالانه حدود یک‌میلیون تومان سرانه نقدی دریافت کنند، گفت: سالانه چهار میلیارد تومان کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک دریافت می‌کنیم و همچنین با استفاده از اعتبارات استانداری‌ها نیز سالیانه یک‌میلیارد تومان تجهیزات کتابخانه‌ای در اختیار کانون‌های فرهنگی و هنری قرار می‌گیرد.

به گفته سرپرست دفتر فرهنگ روستا و عشایر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور بخش عمده‌ای از درآمدهای کانون‌های مساجد از سوی مشارکت‌های مردمی و بخشی نیز از طرف کمک‌های بنیاد مسکن تأمین می‌شود.

ثبوت با بیان اینکه طبق آمار دو میلیون نفر در سراسر کشور عضو کانون‌های فرهنگی و هنری هستند، افزود: جلسه‌ای با مدیران مرتبط با اردوها جهادی تشکیل شده است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی با استفاده از توانمندی‌های فرهنگی و هنری گام‌های مثبتی برداشته شده است.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری می‌تواند برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با مستندات خاطرات دفاع مقدس کمک کند، گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به  مناسبت‌های خاص در سوگواره و جشنواره‌ها، طرح‌های ملی برگزار می‌کند که از جمله می‌توان به طرح ملی علمدار کربلا و کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) اشاره کرد.

دبیر پنجمین کنگره ملی روستا و عشایر غرب کشور اظهار داشت: در جشنواره‌های مذکور شاهد فعالیت‌های پژوهشی و آثار هنرمندان در زمینه شعر ابتهال، داستان، مقاله و... هستیم.

انتهای پیام/2700/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول