اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با استاد حوزه علمیه نجف اشرف عنوان شد

مقدم داشتن فروع دین بر اصول دین اشتباه است/ اسلام بدون غدیر، اسلام یزیدی و وهابی است

استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: مقدم داشتن فروع دین بر اصول دین در حوزه اشتباه است، طلبه اول باید اصول دین بخواند و بداند و بعد به فروع بپردازد. باید با انحرافات عقیدتی در حوزه مبارزه شود و نیز به مطالب اشتباه انتقاد شود.

مقدم داشتن فروع دین بر اصول دین اشتباه است/ اسلام بدون غدیر، اسلام یزیدی و وهابی است

خبرگزاری فارس ـ حسین طالب علی: انسان موجودی کمال‌گراست که همواره به دنبال پیشرفت و یافتن سعادت است و عقیده و عمل او می‌تواند بزرگترین نقش را در رسیدن به سعادت حقیقی و یا افتادن در منجلاب گمراهی و ضلالت دارد.

به کلام دیگر می‌توان اصول اعتقادی هر شخص را سنگ‌بنای اعمال، رفتار، منش و سبک زندگی فردی و اجتماعیش خواند که اگر به درستی شکل نگیرد آثار مخرب و اسفناکی را برای شخص و جامعه به همراه خواهد داشت.   

بی‌شک اصول اعتقادی هر شخص به میزان پایبندی آن فرد به فروع دین متصل و مرتبط است و روحانیون دینی که راهنمایان جامعه اسلامی در مسیر سعادت و دستیابی به کمال حقیقی هستند، در شکل دهی این اعتقاد نقشی موثر و به سزا دارند.

یک مبلغ دینی زمانی می‌تواند بر روی اعتقادات مردم اثرگذار باشد که در ابتدا اعتقاد خود را با تحقیق و بررسی محکم کرده و شبهات را از میان برداشته باشد. در این میان حوزه‌های علمیه که نقشی موثر در تربیت طلاب دینی دارند وظیفه سنگینی در ارتقاء سطح معرفتی و اعتقادی طلاب و مبلغان بر عهده دارند و این رسالت آنچنان خطیر است که می‌تواند سنگ بنای فعالیت حوزه قرار گیرد.

در ایام دهه ولایت و در آستانه عید بزرگ غدیر خم به سراغ آیت‌الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی، بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولی‌عصر(عج) و استاد حوزه علمیه نجف اشرف رفتیم. وی سال‌های متمادی از عمر خود را در حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف صرف آموزش اصول عقاید به طلاب به ویژه طلاب غیر ایرانی و مستبصرین کرده و اخیرا کتابی با عنوان «آفاق الولایه» از جلسات دروس عقاید وی به چاپ رسیده است.  

با وی درباره ضرورت آموزش‌ اصول اعتقادی در حوزه‌های علمیه و مباحث ارائه شده در دروس نجف گفت‌وگویی انجام دادیم.

فارس: در خصوص عنوان کتاب «آفاق الولایه» و اهداف و ضرورت تألیف آن توضیحاتی بفرمایید.

قبل از هر سخن باید شکر کنم خدای متعال را که توفیق نشر معارف اهل‌بیت(ع) را خصوصاً در برترین سرزمین‌ها یعنی نجف اشرف به این حقیر عنایت فرمود. کتاب آفاق الولایه که با استقبال علمای حوزه و دانشگاهیان روبه رو شده، بهترین یادگار سال 1432 هجری قمری است که بنده به صورت درس در موضوع آیه نفر و سؤال صحبت کرده‌ام و آقایان فضلاء این سخنان را نوشته و به اهل دانش ارائه کرده‌اند.

در مورد سؤال شما باید بگویم اعتقاد به ولایت و صاحب اختیاری پیامبر خدا(ص) و اهل بیت ایشان(ع) نخستین حکم الله مُنزَل مِن السّماء بعد از اعتقاد به توحید است و به تعبیر بهتر، اعتقاد به ولایت شرط اعتقاد به توحید است.

همه انبیاء معتقد به این ولایت و مبلّغ آن بوده‌اند. هدف ما در این دوره‌ درسی این است که مراتب این ولایت برای طلاب و همه‌ مبلّغین متعهد بیان شود و می‌دانید که این دروس یعنی درس های مکلِّف‌شناسی و آشنایی با ائمه امروز ضرورت بیشتری دارد.

فارس: این دروس در حوزه‌های علمیه سابقه نداشته است؟

در حقیقت بزرگی حوزه‌های علمیه شیعه برای همین است که اولاً از فقه اکبر و رهبران برتر سخن می‌گویند. فقه ولایت و امامت مطلوب آیه‌ نفر است. کتاب‌های مهم پیرامون این موضوع توسط فقهاء و متکلمین بزرگ در حوزه‌های علمیه نوشته شده است. شما ببینید کتاب‌های بزرگ عبقات و الغدیر ثمره‌ حوزه است.

ما سر سفره‌ این بزرگان نشسته‌ایم. البته در بعضی از دوره‌ها به این مهم، یعنی فقه ولایت و امامت کمتر پرداخته شده و این کم‌کاری به توجه نکردن به مطلوب صحیح آیه‌ نفر برمی‌گردد.

فارس: در مورد دو آیه‌ نفر و سؤال توضیحی بفرمائید.

آیه‌ نفر افراد مستعد را به حرکت به سوی مبدأ علم و کمال یعنی محمد و آل محمد صلوات الله علیهم برای کسب اولاً فقه اکبر و ثانیاً فقه فروع امر می‌کند و آیه‌ سؤال هم، مردم را به سؤال از این بزرگواران امر می‌کند و ما در این دروس مفصل به تبیین این دو آیه پرداخته‌ایم. نَفر که به معنای کوچ‌کردن و مهاجرت است برای تفقّه در دین و به تعبیر دیگر برای دین‌شناسی است و باید طبق دستور این آیه‌ شریفه، افراد لایق و متقی از هر طایفه به سوی معصومین(ع) مهاجرت کنند و آب را از سرچشمه بگیرند.

یعنی در اسلام‌شناسی فقط قول خدا و رسول خدا و ائمه(ع) معتبر است. به همین دلیل در زمان غیبت هم، طالب اسلام‌شناسی باید به قول معصومین رجوع کند و به دنبال اقوال فلاسفه و عرفا و مستشرقین نباشد. قرآن می‌فرماید: «فسئلوا اهل الذکر إن کنتم لا تعلمون»، سائل چه در اصول عقاید و چه در فروع شرعیه، باید به معصومین(ع) مراجعه کرده و از مبدأ علم یعنی مکتب عترت استفاده کند.

البته در زمان غیبت، در فروع شرعیه، مردم باید از مجتهد عادل و متقی تقلید کنند. بنده در کتاب آفاق الولایه گفته‌ام که در تفسیر آیه‌ سؤال، بعضی از تفسیرها از جمله المیزان و نمونه به اشتباه افتاده‌اند و اهل‌ذکر را به یهود تفسیر کرده‌اند که این مطلب همانطور که گفته شد بنا به دلایلی از جمله روایات فراوان، قول صحیحی نیست.

فارس: در این کتاب شما به ساختار آموزشی حوزه اشکال وارد کرده‌اید؛ این اشکال در چه زمینه‌ای است و راهکار شما برای بهبود آن چیست؟

حوزه‌های علمیه‌ شیعه، یادگار امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هستند و باید از لغزش دور بمانند. یکی از اشتباهات در حوزه، مقدّم داشتن فروع دین بر اصول دین است، در صورتیکه اصل مقدّم بر فرع است. پس طلبه اول باید اصول دین بخواند و بداند و بعد به فروع بپردازد. مطلب دیگر اینکه باید با انحرافات عقیدتی در حوزه مبارزه شود و نیز به مطالب اشتباه انتقاد شود. حوزه شیعه باید قابل سؤال و جواب و انتقادپذیر باشد.

فارس: یکی از مصیبت‌های جامعه‌ اسلامی در عصر غیبت، ظهور و بروز جریان‌های انحرافی از قبیل، تصوّف، وهّابیت و مدعیان دروغین است؛ علل و نحوه‌ شکل‌گیری این گروه‌ها و راهکار افشاگری در خصوص کذب بودن راه و روششان ارائه بفرمائید.

همانطور که عرض کردم، حوزه‌های علمیه اولاً باید در موضوع فقه اکبر کار کنند و به پیشگیری قبل از درمان بپردازند. انحرافات جامعه‌ ما بیشتر از عدم شناخت صحیح دین نشأت می‌گیرد. وقتی بزرگی‌ها و زیبایی‌های اسلام یعنی قرآن و عترت(ع) را نمی‌شناسیم به دنبال وهابیت یا تصوّف می‌رویم.

این مذاهب باطله و عرفان‌های دروغین، مذهب‌های بزک‌شده‌اند، ولی قرآن و عترت حقیقتاً زیبا هستند. خوب؛ چه کسی باید زیبایی‌های قرآن و عترت(ع) را به مردم دنیا نشان بدهد. می‌گویید حوزه. پس باید حوزه اولاً خودش قرآن و عترت(ع) را شناخته باشد تا بتواند معرفی کرده و با انحرافات عقیدتی مبارزه کند. حالا بفرمائید با حرف‌های فلاسفه و عرفا، می‌توان قرآن و عترت(ع) را شناخت؟!

بنده در آفاق‌الولایه به مبدأ انحرافات عقیدتی یعنی یهود اشاره کرده و ادلّه‌ این مطلب را بیان کرده‌ام. شما ببینید وهابیت امروز دست در دست چه گروهی دارد و یا سلسله‌های عرفانی و تصوّف در طول تاریخ از کجا تغذیه می‌شده‌اند. بالیقین یهود نقش اساسی در این تفرقه‌افکنی و ترویج انحراف داشته و دارد.

فارس: غدیر مهمترین واقعه‌ تاریخ اسلام است که توسط مخالفان به انحراف کشیده شد. شما منشأ این انحراف را یهود عنوان کرده‌اید، در این خصوص توضیحاتی بفرمایید.

همانطور که گفتید غدیر خم مهمترین واقعه‌ تاریخی است. این واقعه ریشه‌ قرآنی دارد و گویای آیات فراوان قرآن در موضوع ولایت و امامت است. می‌دانید که اگر عمود خیمه‌ای را بردارند، خیمه رو به تزلزل و پوچی می‌رود. اگر غدیر را که علت بقای خوبی‌هاست، از اسلام بگیرند، اسلام می‌شود اسلام یزید دیروز و وهابیت امروز.

شما ببینید؛ اسلام گروه‌های تکفیری و افراطی با امامت تطبیق ندارد، پس عمّال یهود می‌کوشند اسلام را منهای غدیر یعنی منهای ولایت و امامت معرفی کنند تا بتوانند هر چه را که می‌خواهند به نام اسلام تبلیغ کنند.

بنده در مورد غدیر خم در آفاق الولایه گفته‌ام، که غدیر جزء اخیر از علت تامه، بلکه خود علت تامه‌ سعادت و خوشبختی است، باید قدرشناس این عید بزرگ باشیم و خطبه‌ غدیر را ترویج کنیم و به نسل جوان تعلیم دهیم.

اگر راستی غدیر را شناختیم، جبت، طاغوت، محمد بن عبدالوهاب، محی‌الدین عربی، عطار، مولوی و خلاصه فلاسفه و مستشرقین برای ما بت نمی‌شوند و ما زیر لوای صاحب غدیر می‌توانیم به بالاترین درجه‌ معرفت و کمال برسیم.

انتهای پیام/78009/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول