اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

بزرگداشت استاد محمد‌جان شکوری بخارایی در تاجیکستان برگزار شد

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ارسال پیامی یاد استاد محمدجان شکوری عوض فرهنگستان زبان و ادب فارسی را در مراسم بزرگداشت او گرامی داشت.

بزرگداشت استاد محمد‌جان شکوری بخارایی در تاجیکستان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس، جمعه، بیست‌وششم شهریورماه 1395 (شانزده سپتامبر 2016 م)، در چهارمین سالروز درگذشت استاد محمدجان شکوری بخارایی، با دعوت پژوهشگاه فرهنگ فارسی ـ تاجیکی، مراسمی به‌منظور گرامیداشت یاد و خاطرۀ آن استاد گران قدر و با شرکت جمعی از فرهنگیان، استادان و دانشجویان تاجیک، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، رئیس پژوهشگاه فرهنگ فارسی ـ تاجیکی و معاون رایزنی فرهنگی سفارت ایران، در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد.

در این مراسم ابتدا دکتر میرزا ملااحمد، از استادان آکادمی علوم و رئیس انجمن دوستی تاجیکستان و ایران، به بیان فضائل و خدمات استاد شکوری پرداخت و با ستودن نقش پیش‌گامانۀ او در دفاع از فرهنگ و زبان تاجیکی، از حضور سفیر ایران و همراهانش در این مراسم تشکر کرد.

در ادامه حجت‌الله فغانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، نیز با قرائت این بیت:

تاجکستان چو آسمان باشد

ماه این آسمان شکوری ماست

از مرحوم استاد شکوری به‌عنوان نه‌فقط ماه آسمان تاجیکستان، بلکه یکی از ستارگان پرفروغ پهن‌دشت ایران فرهنگی یاد کرد و با بیان اینکه این بزرگ‌مرد در خلال شصت سال عمری علمی گران‌قدرش چهل کتاب و قریب پانصد مقالۀ پژوهشی نگاشته و صاحب یکی از بهترین فرهنگ‌های لغت زبان فارسی است که در ایران نیز به خط فارسی برگردانده شده است، او را از مفاخر مشترک فارسی‌زبانان دانست و گفت: وی فردی نام‌آشنا در ایران است و به پاس خدمات فرهنگی‌اش به جهان فارسی‌زبانان، به عضویت پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد و در سال 2005 عنوان و جایزۀ چهره‌های ماندگار ایران را دریافت نمود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با بیان اینکه یکی از عزیزترین و گران‌قدرترین داشته‌های مشترک ایرانیان و تاجیکان فرهنگ فاخر و افتخارآمیز آن‌هاست، گفت: در جهانی که فرهنگ روزبه‌روز اهمیت بیشتری می‌یابد و هر چیزی با یک پیوست فرهنگی ارائه می‌شود، برای ما و شما مایۀ افتخار است که به‌عنوان پیش‌گامان عرصۀ فرهنگ و ادب سهم شایسته‌ای در این زمینه به جهانیان ارائه کرده‌ایم و صدها چهرۀ شاخص فرهنگی چون استاد شکوری داریم.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که استادان و دانشجویان تاجیک و ایرانی قدر این پیش‌کسوتان فرهنگی را بدانند و پا جای پای ایشان بگذارند و پاسداران خوبی برای میراث ارزشمند و مشترک آنان باشند.

در ادامۀ این مراسم دکتر شادی‌محمد صوفی‌زاده، رئیس کتابخانۀ آکادمی، دکتر حاکم قلندر، معاون پژوهشگاه زبان و ادبیات پژوهشگاه رودکی، حسن قریبی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ فارسی ـ تاجیکی، پروفسور روشن رحمان، استاد دانشگاه، و... دربارۀ مقام علمی و فرهنگی و نقش استاد شکوری در تاجیکستان امروز سخن گفتند.

به همین مناسبت غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، با ارسال پیامی یاد استاد شکوری را گرامی داشت. متن پیام مذکور بدین شرح است:

«بسمه‌تعالی

چهارمین سالروز درگذشت استاد محترم، محمدجان شکوری، فرصتی به دست می‌دهد تا با یادآوری فضائل فراوان او نسبت به مقام شامخ وی ادای احترام کنیم و یاد او را گرامی بداریم.

با فقدان استاد شکوری نه‌تنها تاجیکستان دانشمندی بزرگ را از دست داد، بلکه همۀ فارسی‌زبانان استادی داناو دلسوز را از دست دادند.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی یک بار دیگر تسلیت صمیمانۀ خود را به ملت و دولت تاجیکستان و به خانوادۀ آن استاد فقید، به‌ ویژه به همسر محترم و فرزندان مهربان وی تقدیم می‌کند.

غلامعلی حدّاد عادل»

این مراسم با قرائت فاتحۀ حضار و تقدیم دسته‌گلی از سوی دکتر فغانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، بر مزار آن بزرگمرد پایان یافت.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول