اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل هواشناسی گلستان:

سیل‎خیزترین استان کشور نیاز به ایجاد رادار دارد

مدیرکل هواشناسی استان گلستان گفت: استان گلستان به عنوان سیل‎خیز‎ترین استان کشور نیاز به تاسیس رادار دارد و زمین آن را در شهرستان گنبدکاووس تامین کردیم و در صورت تخصیص اعتبار آن را تاسیس خواهیم کرد.

سیل‎خیزترین استان کشور نیاز به ایجاد رادار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید محمدرضا رضوی پیش از ظهر امروز در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان به وقوع سیل 12 و 17 شهریور در استان گلستان اشاره کرد و اظهار کرد: امسال خوشبختانه در بارش فصلی در تنها جایی که در استان گلستان سیل داشتیم مینودشت و گالیکش بود که در نقشه هواشناسی این دو منطقه را نمی‎توانیم رصد کنیم و باید بر اساس داده‌های راداری و پیش آگهی یکی، دو ساعت قبل از وقوع بارش اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در دو سیل 12 و 17 شهریور ماه احتمال وجود سیل‎ پیش‎بینی‎ می‎شد، ابراز داشت: در سیل نخست میزان بارندگی  20 میلیمتر پیش‎بینی می‎شد که این میزان هیچ تاثیر تخریبی بر استان نمی‎گذاشت اما بر اساس تجربه همکاران و با توجه به اینکه دمای آب دریای خزر به 30 درجه سانتیگراد رسیده بود پیش‎بینی وقوع سیل را از بارندگی 12 شهریور داشتیم.

 مدیرکل هواشناسی استان گلستان خاطرنشان کرد: بعد از ورود جبهه سرد وزش باد شدید از دریای خزر و ساحل نور شروع شد و از قائمشهر به خشکی رسید و شهرستان آمل و بخشی گرگان را در نوردید به طوری که تنها در طی دو ساعت نخست در گرگان 80 تا 90 میلی‎متر بارندگی اعلام شد.

تعیین میزان بارش باران در نقاط مختلف شهر گرگان با ابزارهای موجود میسر نیست

رضوی به کمبود ایستگاه‎های هواشناسی در شهر گرگان اشاره کرد و گفت: تنها ایستگاهی که در شهر گرگان داریم مربوط به ایستگاه جهاد کشاورزی است که میزان بارش‎ها در گرگان در این ایستگاه کمتر است و بیشتر بارندگی‎ها در کانون میدان ولیعصر (عج) و خیابان ولی عصر و دخانیات قرار دارد.

وی با بیان اینکه تعیین میزان بارش در نهار‎خوران، زیارت، جاده دانشگاه آزاد شهرستان گرگان با ابزارهایی که موجود است تقریبا صفر است، گفت: بعد از گذشته نیم ساعت از بارندگی رادار‎های ما قطع شد و ما باید صبر می‎کردیم که اطلاعات از ساری به تهران ارسال شود و از تهران آن را دریافت کنیم.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان بیان داشت: خروجی بارش باران در 12 شهریور ماه شش میلیمتر پیش‎بینی می‌شد اما با معادلات ریاضی و فیزیک و تجربیات ما توانستیم بگوییم که سیل در استان گلستان اتفاق می‎افتد و بر اساس آن اخطاریه‎ صادر کردیم.

رضوی با بیان اینکه برای پیش‎بینی وضعیت درست هواشناسی باید ایستگاه‎های لجستیک در استان گلستان تقویت شود، گفت: 160 ایستگاه در استان گلستان وجود دارد و در استان به 20 ایستگاه هواشناسی نیاز داریم و در گرگان دو ایستگاه برای نصب آماده داریم که در صورت اینکه زمین واگذار شود آن را نصب خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بارش باران در گرگان 105 میلیمتر در 12 شهریور ماه تخمین زده می‎شد، ابراز داشت: در 17 شهریور ماه میزان بارندگی در گرگان 70 میلیمتر گزارش شده است و این میزان بارش از ایستگاه جهاد کشاورزی در گرگان به دست آمده که به نظر می‎رسد آمار آن به دلیل آنکه مرکز بارندگی در دخانیات یا شهرداری گرگان بوده درست نباشد.

سیل‎خیزترین استان کشور نیاز به تاسیس رادار دارد

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با بیان اینکه به عنوان سیل‎ خیزترین استان کشور رادار برای این استان باید در نظر گرفته شود، گفت: زمین آن در شهرستان گنبدکاووس تهیه کردیم و در صورت تخصیص اعتبار 7 میلیارد تومانی می‎توانیم این رادار را در استان راه‎اندازی کنیم.

رضوی با بیان اینکه اعتبارات هواشناسی استان گلستان در هشت ماه گذشته تنها 50 میلیون تومان بود، گفت: این در حالی است که ما در استان گلستان 160 ایستگاه هواشناسی داریم و این میزان هزینه کفاف اداره این ایستگاه‎ها را نمی‎کند.

وی با بیان اینکه در طی امسال 9 اخطاریه از سوی هواشناسی استان گلستان صادر شده است، افزود: شش مورد این اخطاریه‎ها مربوط به سیل بوده که پنج مورد آن تحقق پیدا کرده است.

گفتنی است خسارت ناشی از سیل در 12 و 17 شهریور بر اساس آماری که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده 30 میلیارد تومان برآورد می‎شود.

در روزهای 17 شهریور میزان بارندگی در استان گلستان 158 میلیمتر گزارش شد و همچنین بر اثر وقوع سیل در استان گلستان سه هم استانی جان باختند.

انتهای پیام/83015/چ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول