اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

به مناسبت روز ملی تاجیکستان از سوی ایران صورت گرفت

انتشار مجموعه کتاب‌های آموزشی برای مدارس تاجیکستان+تصاویر

به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال تاجیکستان پژوهشگاه فرهنگ فارسی- تاجیکی سفارت ایران منتخبی از مجموعه آثار ادبیات کلاسیک فارسی- تاجیکی را به چاپ رساند.

انتشار مجموعه کتاب‌های آموزشی برای مدارس تاجیکستان+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، پژوهشگاه فرهنگ فارسی- تاجیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه در آستانه روز ملی تاجیکستان 3 کتاب از مجموعه آثار منتخب ادبیات کلاسیک فارسی- تاجیکی را منتشر کرد.

«شرح منتخب اشعار استاد ابوعبدالله رودکی»، «شرح منتخب گلستان سعدی شیرازی» و «شرح منتخب بهارستان عبدالرحمان جامی» به 2 خط سیرلیک و فارسی هر کدام به تعداد 5 هزار نسخه از سوی چاپخانه «پیوند» منتشر و در اختیار مدارس تاجیکستان قرار گرفت.

«حسن قریبی» رئیس پژوهشگاه فرهنگ فارسی- تاجیکی در گفت‌وگو  با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: این اقدام با حمایت «حجت‌الله فغانی» سفیر ایران در تاجیکستان و همکاری پژوهشگاه رشد معارف «عبدالرحمان جامی» آکادمی تحصیلات تاجیکستان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: نشر چنین مجموعه‌ای کوششی است در جهت ارتقاع سطح تدریس و آشنایی بهتر دانش‌آموزان تاجیک با آثار ادبیات کلاسیک و خط نیاکان. همچنین با توجه به اصطلاحات دشوار و ویژه‌گی‌های سبک‌های موجود ادبی، تألیف و نشر مجموعه‌های ‌آموزشی با شرح لغت‌ها و تعبیرها، صنایع و معنای نمونه‌هایی از این آثار برای شاگردان مکتب‌های تحصیلات عمومی تاجیکستان مفید خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ فارسی- تاجیکی این اقدام را گام جدیدی برای توسعه همکاری میان مراکز علمی و فرهنگی ایران و تاجیکستان دانست و افزود: چاپ چندین جلد از مجموعه آثار بزرگان ادب فارسی - تاجیکی نیز در دستور کار است. 

مقدمه این سه کتاب از سوی پروفسور «شریف‌مراد اسرافیل‌نیا» رئیس پژوهشگاه رشد معارف «عبدالرحمان جامی» آکادمی تحصیلات تاجیکستان نوشته شده و در آن بر ضرورت آشنایی بیشتر دانش آموزان این کشور با روزگار و آثار ادیبان فارس و تاجیک تاکید شده است.

همچنین «نورالدین سعید» وزیر معارف و علوم تاجیکستان نیز با ارسال نامه‌ای از زحمات پژوهشگاه فرهنگ فارسی- تاجیکی سفارت ایران تقدیر کرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول