اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آمار سازمان برنامه و بودجه مازندران:

جمعیت مازندران به سوی پیری پیش می‌رود

معاون آمار سازمان برنامه و بودجه استان مازندران با اشاره به آغاز سرشماری نفوس و مسکن در سوم مهرماه امسال گفت: بر اساس آمارها جمعیت مازندران به سوی پیری پیش می‌رود

جمعیت مازندران به سوی پیری پیش می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از تنکابن بهرام اکبرزاده بعد از ظهر امروز در ششمین جلسه شورای اداری شهرستان با اشاره به سرشماری عمومی و نفوس مسکن و اهمیت آمار در برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان توسعه‌ای کشور به توان بالای مرکز آمار ایران اشاره کرد و گفت: مرکز آمار با توجه به عملکرد خوب در حوزه سرشماری‌ها و ارائه آمار درست دارای رنکینگ A جهانی است و جزو 10 کشور نخست جهان قرار دارد.

وی اظهار کرد: نخستین سرشماری کشور در سال 1335 اتفاق افتاد و پس از آن هر 10 سال یک‌بار سرشماری داشتیم که با توجه به توان بالای سرشماری در کشور این طرح به خوبی برگزار و دوره بهتر سرشماری قبل آمارگیری‌ها انجام شده‌اند.

اکبرزاده در ادامه به شاخصه‌های پایش جمعیت اشاره‌ کرد و گفت: در سرشماری سال 75 بیشترین فراوانی جمعیت بین سنین 10 تا 14 سال بود و 10 سال بعد در سرشماری استان بیشترین فراوانی جمعیت بین سنین 20تا 24 ساله‌ها بود و نیز در سرشماری سال 90 این فراوانی جمعیت بین سنین 25 با 29 سال بوده است و پیش بینی ما برای امسال این است بیشترین فراوانی جمعیت استان بین 25 با 30 ساله‌ها باشد که این بخش از جمعیت در مرحله پایان تحصیلات و ازدواج قرار دارند و برای این قشر از جمعیت حتما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و بحران جمعیت هم در سن ازدواج است زیرا بحث اشتغال و مسکن این قشر از جمعیت در همین دوره قرار دارد.

معاون آمار سازمان برنامه و بودجه استان مازندران افزود: با بررسی اطلاعات گردآوری شده سرشماری در سال 75 در می‌یابیم 50 درصد جمعیت استان زیر 25 سال و در سرشماری سال 85 این رقم به زیر 26 سال و نیز در سرشماری سال 90 این آمار به زیر 30 سال رسیده است و این نمودار نشانگر آن است جمعیت استان به سوی پیری پیش می‌رود و این نشان از آن دارد در آینده نزدیک آمار بازنشستگان ما از جمعیت جوان و شاغل بیشتر خواهد بود.

اکبرزاده خاطرنشان کرد: مازندران به لحاظ شاخصه‌های شمار آمارش از میانگین آمار کشوری بالاتر است و به لحاظ تولید ناخالص ملی استان ششم و اقتصادی استان هفتم کشور هستیم اما از نظر شاخصه‌های جمعیتی از سطح میانگین کشوری پائین‌تر هستیم.


معاون آمار سازمان برنامه و بودجه استان مازندران با اشاره به در پیش بودن سرشماری عمومی و آمار نفوس مسکن از سوم مهر ماه در کشور آغاز می‌شود، اضافه کرد: به سه شیوه و به صورت ترکیبی عمل می‌شود.

وی افزود: از سوم تا 24 مهر سرشماری اینترنتی اجرا می‌شود که ملاک اجرا به صورت خوداظهاری و از 25 مهر تا 25 آبان سرشماری به صورت ثبتی اجرا می‌شود که ملاک اجرای آن اطلاعاتی است که فرد ارائه می‌کند و مرحله سوم برای خانواده‌هایی است که بنابر دلایلی در منطقه حضور ندارند که در این بخش با انداختن فرم آمارگیری در خانه‌ها برای بار دوم آمارگیران به این خانه‌ها مراجعه و اطلاعات را دریافت می‌کنند و در صورت عدم حضور بخش مهم اطلاعات مورد نیاز از معتمدان محلی و همسایگان گردآوری و به کار گرفته می‌شوند.

اکبرزاده یادآور شد: در این دوره از سرشماری هم در استان و هم در شهرستان‌ها یک اتاق کنترل وجود دارد که به صورت روزانه و آنلاین وضعیت سرشماری را رصد می‌کند و این اقدام از دفتر فرماندار و معاونت آن به صورت روزآمد قابل روئیت است که تمامی تمهیدات مورد نیاز این کار از نظر سخت‌افزاری در استان و تمامی شهرستان‌ها آماده شده است.

وی افزود: برای ثبت آمار مورد نیاز سرشماری اطلاعات موجود در کارت ملی و شناسنامه به اضافه برخی اطلاعات فردی خانوار نیاز است که توسط سرپرست خانوار به ماموران آمارگیری ارائه می‌شود و طبق قانون آمار افراد در آنجایی سرشماری و ثبت می‌شود که بیشترین زمان حضور برای زندگی را در طول سال دارند.

اکبرزاده تصریح کرد: در اجرای هرچه بهتر سرشماری امسال دو دوره آموزشی برای سرشمارها در دو مرحله به اجرا در می‌آید و برای اجرای بهتر آمارگیری اطلاع‌رسانی و تبلیغات پایه و اساس کار محسوب می‌شود و ما از روحانیون بزرگوار و کسانی که تریبون‌هایی دارند درخواست می‌کنیم در زمینه اهمیت سرشماری و آمار دقیق از میزان جمعیت و اطلاعات مطبوع درباره آن به مردم برای جدیت بیشتر در ارائه اطلاعات خانوار همکاری کنند.

وی اظهار کرد: برای آگاهی بیشتر عمومی ما از سه گروه دیگر یعنی مدارس، دهیاران و بهورزان دانشگاه علوم پزشکی در شبکه‌های بهداشت شهرستان‌ها نیز بهره‌گیری می‌کنیم.


معاون آمار سازمان برنامه و بودجه استان مازندران گفت: بر اساس پیش‌بینی ما در مرکز آمار استان انتظار ما این است در این دوره از سرشماری جمعیت شهرستان تنکابن چیزی حدود 57 هزار و 570 خانوار باشد که این شهرستان بعد از شهرستان‌های بابل، ساری، آمل و قائم‌شهر پنجمین شهرستان استان از نظر میزان جمعیت باشد.

اکبرزاده در خاتمه یادآور شد: در جریان برگزاری سرشماری که باید حتما توسط سرپرست خانوار ارائه شود کدی برای هر خانوار در نظر گرفته شده است که باید این کد توسط سرپرست مذکور حفظ و نگهداری شود.

انتهای پیام/86020/ح40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول