اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان:

حفاظت محیط زیست قدرت اجرایی برخورد با متخلفان را ندارد/ دست افراد متخلف از طبیعت کردستان کوتاه شود

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: حفاظت محیط زیست قدرت اجرایی برخورد با افراد متخلف را ندارد.

حفاظت محیط زیست قدرت اجرایی برخورد با متخلفان را ندارد/ دست افراد متخلف از طبیعت کردستان کوتاه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی‌اکبر عامری‌فر بعد از ظهر امروز در جلسه بررسی فعالیت‌های محیط زیست استان کردستان که در محل جلسات این اداره ‌کل برگزار شد، اظهار داشت: زیستگاه‌ها و محیط زیست استان کردستان بستر حیات وحش است و تنوع زیستی و حفظ آن در گروه پاسداشت منابع غذایی و آبی آن است.

عامری‌فر افزود: وظایف حوزه محیط طبیعی در وهله اول معرفی زیستگاه‌هایی است که در استان حائز اهمیت است و بحث بعدی تغییر کاربری زمین‌های تحت مدیریت سازمان است.

وی اظهار داشت: اگر گزارشی مبنی بر تخلف فردی به این اداره ارجاع داده شود ما ابتدا مختصات آن را در  GPS مورد بررسی قرار داده و اگر جزئی از مناطق تحت مدیریت  و حساس ما باشد آن را تغییر کاربری داده و به مناطق حفاظت شده می‌افزاییم و تابلو در آن منطقه نصب خواهد شد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل محیط زیست کردستان خاطرنشان کرد: تاکنون 30 منطقه شکار ممنوع به این مناطق اضافه شده است که امیدواریم در جلسه بعدی شورای عالی حفاظت محیط زیست، مناطقی که از سوی استان به عنوان مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع پیشنهاد شده است، تصویب شود.

به گفته عامری‌فر، مناطقی مانند اثر طبیعی «کنه شمشم» که یک غار طبیعی دست نخورده و صعب‌العبور است باید جز مناطقی لحاظ شود که گردشگر به آن وارد نشود و تنها گردشگر علمی از آن بازدید کند، زیرا در صورت ورود گردشگر عادی، باید نورافکن در آن تعبیه شود که این نورافکن‌ها خود موجب اختلال در زیست بوم سه نوع خفاش نادر که در این غار زندگی می‌کنند، خواهد شد.

وی به سایر وظایف این اداره اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از وظایف حفاظت محیط زیست کردستان، شناسایی منابع جدید آبی است و اگر منبع آبی که شناسایی می‌شود عاری از هرگونه آلودگی و یا کمبود آبی باشد که جای خوشحالی دارد ولی در صورت وجود هرگونه آلودگی و یا تشخیص خشک شدن در آینده باید هرچه سریعتر اقداماتی در رابطه با این منبع برنامه‌ریزی و اجرا شود زیرا منابع آّبی هر منطقه یکی از مهم‌ترین دلایل ادامه حیات هستند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل محیط زیست کردستان خاطر نشان کرد: کار گذاشتن آبشخورهای مناسب برای حیوانات اهلی و وحشی منطقه و پاکسازی و ضدعفونی کردن آنها یکی دیگر از این برنامه‌هایی است که در حفظ سلامت منابع آبی تاثیر گذار است.

عامری‌فر به حق‌آبه محیط زیست اشاره کرد و افزود: آب منطقه‌ایی باید در فصول خشک 10 درصد و در فصول تر سال 30 درصد از آب سدها رهاسازی شود تا به مصرف محیط زیست و حیوانات مناطق مدنظر برسد، اما متاسفانه برخی کشاورزان و افراد سودجو در مسیر از این آبها استفاده می‌کنند که باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: محیط زیست سیبل اول در تخلفات بوده و قدرت اجرایی ندارد تا بتواند با افراد سودجو و متخلف برخورد کند و امیدواریم اولویت‌بندی به نحوی تغییر یابد تا مسؤولان ارشد استان به محیط‌ زیست بیشتر اهمیت دهد و دست افراد متخلف را که همیشه در همه جا حضور دارند از طبیعت استان کوتاه کند.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست کردستان خاطر نشان کرد: هنگامی که مدیران شهرستان برای طرحی که به اصطلاح اشتغال‌زا بوده و محیط زیست را به مخاطره می‌اندازد، تحت فشار قرار می‌گیرد، این نشان می‌دهد که مدیریتی یکپارچه در این زمینه وجود ندارد.

عامری‌فر در پایان به نظارت‌های انجام شده از سوی محیط طبیعی استان اشاره کرد و افزود: مشکل اصلی ما در بحث نظارت‌ها کمبود اعتبارات است، شخص کارشناس در بسیاری موارد هزینه رفت و آمد خود را تنها به دلیل حس مسئولیت‌پذیری تقبل می‌کند که این وضعیت برای ادامه مسیر و حفظ منابع طبیعی به هیچ وجه مناسب نیست.

انتهای پیام/79004/ن40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول