اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

خطیبی در گفت‌وگو با فارس:

کشورهای مرتجع عرب نیز زیر بار قراردادهایIPC نرفته‌اند/انصاف نیست صنعت را به قبل از ملی شدنش بازگردانیم

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه کشورهای مرتجع عرب وابسته به غرب هم زیر بار قراردادهای IPCنمی‌روند گفت: صنعت نفت ما برهه‌های سختی همچون جنگ و تحریم را با اتکا بر توان متخصصان داخلی با موفقیت پشت سر گذاشته است.

کشورهای مرتجع عرب نیز زیر بار قراردادهایIPC نرفته‌اند/انصاف نیست صنعت را به قبل از ملی شدنش بازگردانیم

محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با تشریح اهمیت بررسی دقیق قراردادهای نفتی IPC در مجلس اظهار داشت: در مورد الگویی بحث می‌شود که سال‌های سال، صدها قرارداد روی آن بسته خواهد شد و باید بررسی دقیقی انجام شود تا قراردادی در شأن استقلال ملت ایران منعقد شود.

*قراردادهای نفتی چارچوب مناسبی نداشته باشد، سرنوشت صنعت نفت را 30تا 50 سال دچار مشکل می‌کند

وی افزود: الگویی که تنظیم می‌شود اگر چارچوب خوبی داشته باشد برای صنعت نفت کشور مفید خواهد بود و اگر چارچوب مناسبی نداشته باشد، منافع کشور را برای سالیان طولانی دچار مشکل خواهد کرد و سرنوشت صنعت نفت ما را برای 30 تا 50 سال دچار مشکل می‌کند.

*انصاف نیست که صنعت نفت را به قبل از ملی شدنش بازگردانیم

خطیبی با بیان اینکه صنعت نفت ما دوران رو به رشدی را از زمان ملی شدن و پس از پیروزی انقلاب طی کرده است، گفت: صنعت نفت ما برهه‌های سختی چون جنگ تحمیلی و تحریم را با اتکا بر توان متخصصان داخلی خود با موفقیت پشت سر گذاشته و انصاف نیست این صنعت را به قبل از ملی شدنش بازگردانیم.

وی ادامه داد: باید در راستای حرکت رو به رشد حرکت کنیم و طوری نباشد که مانند قبل از ملی شدن خارجی‌ها را بیاوریم،برای مدت طولانی 30 تا 50 ساله در ایران بمانند و مدیریت نفت کشورمان را با آنها شریک شویم.

*کسانی که قراردادهای نفتی را تنظیم کرده‌اند،‌توان داخلی‌مان را باور ندارد

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه این قراردادها نمی‌تواند روند رو به رشد صنعت نفت کشور را تأمین کند، گفت:‌ صنعت نفت کشور ما شایستگی بیش‌تر از اینها را دارد و کسانی که این قراردادها را تنظیم کرده‌اند،‌توان داخلی‌مان را باور ندارد و باید گفت قراردادهای IPC شایسته ملت ایران نیست.

** قراردادهای ipc را هیچ کدام از کشورهای مرتجع عرب هم قبول نمی‌کنند

خطیبی افزود: این قراردادها را هیچ کدام از کشورهای مرتجع عرب هم قبول نمی‌کنند و حتی کشورهای وابسته به غرب نیز حاضر نیستند زیر بار چنین قراردادهایی بروند، کمااینکه نظیر این قراردادها در هیچ کدام از کشورهای منطقه منعقد نشده است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه منتقدان IPC با توسعه مخالف نیستند، تصریح کرد: صنعت نفتی که توسعه نداشته باشد میِ‌میرد، اما توسعه باید در راستای منافع کشور باشد نه اینکه صنعت نفت را به قبل از ملی شدن برگردانیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول