اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شکر همچنان در کردستان نایاب است/ پاسکاری توپ تقصیر در زمین مسؤولان

نایاب شدن قند و شکر و افزایش 25 تا 35 درصدی قیمت آن در بازار استان کردستان موجب نگرانی مردم شده و در این خصوص نهادهای مرتبط با این موضوع یکدیگر را مقصر می‌دانند.

شکر همچنان در کردستان نایاب است/ پاسکاری توپ تقصیر در زمین مسؤولان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بیش از یک ماه است که شکر در استان کردستان نایاب است و قند هم با افزایش قیمت 25 تا 35درصدی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

تا 2 ماه پیش و قبل از اینکه یک شبه قند و شکر گران شود قیمت هر کیلو شکر در استان کردستان 2 هزار و 800 تومان بود اما طبق گزارش‌های میدانی هم اکنون در مراکز عمده فروشی، شکر با قیمت 3 هزار و 500 تومان و در خرده‌فروشی‌ها نیز بیش از 4 هزار تومان به فروش می‌رسد.

برای بیشتر روشن شدن وضعیت کنونی قند و شکر در استان کردستان به سراغ مدیر بازرگانی رسالت یکی از عمده‌فروشان شهرستان سنندج رفتیم و وی در واکنش به این سوال که وضعیت قیمت شکر در کردستان چگونه است، اظهار داشت: قند و شکر با هک رابطه مستقیم دارند و همیشه قند 500 تومان از شکر گران‌تر به فروش می‌رسد.

بزرگان دولت هر لحظه اراده کنند می‌توانند قیمت شکر را پایین بیاورند

عبدالله شاه‌ویسی افزود: تا قبل از این گرانی و نایابی شکر ما آن را با قیمت 2 هزار 800 تومان می‌فروختیم اما هم‌اکنون این قیمت در عمده‌فروشی‌ها 2 هزار و 300 تومان تا 2 هزار و 500 تومان است.

وی با بیان اینکه شکر یک موضوع دولتی است و سران دولت روی آن نظارت دارند، گفت: بزرگان دولت هر لحظه اراده کنند می‌توانند قیمت شکر را پایین بیاورند.

شاه‌ویسی بیان کرد: اصلاً سابقه نداشته که یک دفعه قیمت شکر بالا رود، شاید عده‌ای مطرح کنند که بالا رفتن قیمت شکر به دلیل افزایش مصرف شربت در ماه مبارک رمضان است اما در واقع این گفته صحیح نیست چون هر ساله در ماه رمضان شربت مصرف می‌شود اما امسال افزایش قیمت شکر یک شبه اتفاق افتاد.

وی افزود: البته در برخی خرده‌فروشی‌ها شکر با قیمت بالاتر از 4 هزار تومان هم به مردم فروخته می‌شود و با آنکه مردم نسبت به این مسئله معترض هستند اما دولت توجهی به این موضوع ندارد.

باید دولت به صورت مدیریت‌شده روی مسئله واردات و تولید شکر نظارت کند

یکی از مدیران اتحادیه بازرگانی شرکت‌های تعاونی مصرف کارکنان دولت استان کردستان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: نرخ تعیین شده برای قیمت شکر از سوی بازرگانی 2 هزار و 550 تومان است اما اصلاً شکری در بازار نیست که با این قیمت به فروش برسد.

احمد وکیلی افزود: تا نیمه خرداد سال جاری قیمت یک بسته قند 5 کیلویی 14 هزار و 500 تومان بود اما در حال حاضر همین میزان قند با قیمت 22 هزار تومان فروخته می‌شود و در بعضی جاها نیز 25 هزار تومان هم به فروش رفته است.

وی در واکنش به این سوال که برای کاهش قیمت قند و شکر چه باید کرد، گفت: دولت به طور مستقیم بر روی تهیه و توزیع شکر نظارت دارد و مسؤول این کار است و به نظر من اگر عرضه زیاد شود قیمت هم پایین خواهد آمد.

وکیلی بیان کرد: باید دولت به صورت مدیریت‌ شده روی مسئله واردات و تولید شکر نظارت کند و اگر عرضه شکر به اندازه تقاضای بازار باشد افزایش قیمت اتفاق نخواهد افتاد.

این مسؤول با بیان اینکه متأسفانه وقتی افزایش قیمت اتفاق می‌افتد هرج و مرج به سراغ بازار می‌آید و موجب نگرانی مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: در روزهای اول که بحث گرانی شکر مطرح شد مردم برای خرید بیش از نیاز مصرف صف می‌کشیدند و متأسفانه این گونه اقدامات هر بار که در کشور اتفاق افتاده موجب هرج و مرج شده است و باید دولت هرچه سریعتر این موضوع افزایش قیمت را خاتمه دهد.

سازمان صنعت و معدن باید در خصوص ورود 770 تن شکر به کردستان پاسخگو باشد

مدیر تنظیم بازار و نهاده‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: بر اساس قانون، تأمین نهاده‌های کشاورزی که شکر هم جزو آنها است بر عهده جهاد کشاورزی است و در این راستا از نیمه دوم ماه مبارک رمضان تا یک هفته پیش مجوز ورود 990 تن شکر به استان کردستان صادر شده که 770 تن آن وارد شده و باید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پاسخگو باشد که این شکرها کجا هستند؟

شهریار حنیفی افزود: این 770 تن شکر در اختیار عاملان توزیع که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان معرفی کرده، قرار گرفته و لیست این افراد نیز موجود است و این عاملان توزیع مکلف هستند که شکرهای تحویلی را در بازار توزیع کنند.

وی ابراز داشت: برای ورود 120 تن دیگر شکر از تهران، چند نفر عامل توزیع معرفی شده اما هنوز این شکر به بازار استان کردستان وارد نشده است.

مدیر تنظیم بازار و نهاده‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: احساس می‌کنم که پشت نایابی شکر در استان کردستان یک رانت وجود دارد و باید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان که وظیفه توزیع و نظارت بر کم‌فروشی و گران‌فروشی در بازار را برعهده دارد این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.

حنیفی گفت: احتمالاً برخی از عاملان توزیع شکرهایی را که تحویل گرفته‌اند را احتکار کرده و ما لیست افرادی که شکر به آنها تحویل داده شده در اختیار داریم و اگر لازم باشد این لیست را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

اکثر مغازه‌ها با کمبود قند و شکر مواجه هستند

علی مالکی بازاریاب یکی از شرکت‌های پخش مواد غذایی شهرستان سنندج در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس عنوان کرد: در اکثر مغازه‌ها قند و شکر یافت نمی‌شود و اگر هم باشد قیمت آنها بالاست.

وی افزود: یکی از عواملی که در قیمت شکر هرج و مرج ایجاد کرده این است که افرادی که شکر را در قیمت پایین خرید کرده آن با قیمت کمتر و افرادی هم که آن را در قیمت بالا خرید کرده‌اند با قیمت بیشتر در بازار عرضه می‌کنند.

جهاد کشاورزی مسؤول تأمین شکر در بازار کردستان است

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان کرد: به طور کل در سطح کشور قیمت شکر 25 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده و این افزایش قیمت به این دلیل است که برداشت نیشکر در برزیل به دلیل بارندگی و واردات آن به ایران با 45 روز تعلیق همراه شد.

فرزاد سردارزاده افزود: به دنبال این موضوع واحدهای تولیدی شکر در کشور نیز به دنبال افزایش قیمت افتادند و با احتکار کردن شکر و عدم عرضه آن به بازار قیمت قند و شکر بالا رفت و موجب فشار به دولت شد.

وی اظهار داشت: اکنون شکر یارانه‌ای در بازار وجود ندارد و شکر موجود در بازار شکر آزاد است و با قیمت‌های مختلف در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

سردارزاده گفت: مسؤولیت تأمین و توزیع شکر در بازار برعهده جهاد کشاورزی است و سازمان صنعت و معدن فقط مسؤولیت نظارت را برعهده دارد و باید جهاد کشاورزی به فکر تأمین شکر باشد.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: اگر جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید در این مدت 770 تن شکر وارد بازار استان کردستان کرده صحت ندارد و مطابق آماری که در اختیار ما قرار دارد این مقدار 631 تن است.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی کردستان مسؤولیت را از گردن خود می‌اندازد، افزود: این آمار با آمار اعلام شده از سوی جهاد کشاورزی 150 تن اختلاف دارد و همین اختلاف موجب ایجاد هرج و مرج می‌شود.

سردارزاده بیان کرد: جهاد کشاورزی کردستان اگر شکری وارد استان کرده باید بلافاصله این آمار را در اختیار ما قرار می‌داد و عدم در دسترس بودن آمار موجب احتکار شکر در استان کردستان شد.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: یکی دو مورد از افرادی که اقدام به احتکار شکر کرده‌اند شناسایی شده و با آنها برخورد خواهد شد و اگر باز در این زمینه تخلفاتی صورت گرفته باشد با عاملان آن برخورد می‌شود.

در هر صورت نایابی قند و شکر و افزایش قیمت این محصول در استان کردستان موجب فشار به مردم شده و بدون شک در این بحبوبه افرادی در صدد سوءاستفاده از مردم برخواهند آمد که باید دولت هرچه سریعتر به وضع موجود سر و سامان دهد.

------------------------

گزارش: عادل پیرویسی

-------------------------

انتهای پیام/79003/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول