اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

یادداشت اقتصادی/

تامین مالی توسعه میادین کم ریسک، معطل جذب سرمایه‌گذاری خارجی با استفاده از IPC نیست

یکی از مدیران وزارت نفت در حالی جذب سرمایه حتی برای میدان‌های کم ریسکی مانند آزادگان جنوبی را هدف اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی معرفی کرده است که این امکان به سهولت در داخل کشور مهیا است.

تامین مالی توسعه میادین کم ریسک، معطل جذب سرمایه‌گذاری خارجی با استفاده از IPC نیست

محمود مرعشی، مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در مصاحبه‌ای در تاریخ 17 مردادماه درباره احتمال واگذاری توسعه فاز 2 این میدان به شرکت توتال گفت: «اینکه گفته می‌شود آزادگان جنوبی میدانی کم ریسک است و نباید به شرکت خارجی سپرده شود نمی‌تواند مبنای کار قرار گیرد زیرا آنچه مهم است، بحث سرمایه گذاری است.»

مرعشی همچنین در اظهار نظری عجیب اعلام کرد: «اگر شرکتی خارجی وارد پروژه کشور دیگری شود، نشانه وجود ثبات در آن کشور است. ریسک کار در ایران بالاست، بنابراین همین که یک شرکت اروپایی قبول کند، در ایران کار کند نشان می‌دهد که در کشور ما چقدر ثبات وجود دارد.»

این اظهار نظر مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) تاییدی بر سخنان اصغر ابراهیمی اصل، معاون اسبق وزیر نفت در دولتهای قبل در برنامه چالش رادیو اقتصاد (اواخر آذرماه 94) است که مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) را صرفا تلاشی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی معرفی کرده بود.

اعلام جذب سرمایه به عنوان هدف اصلی اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی در حالی رخ داده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سالروز رحلت امام خمینی(ره) (14 خردادماه امسال) ضمن تاکید بر این موضوع که تصور رونق اقتصادی کشور صرفا با سرمایه گذاری خارجی، خطاست؛ اظهار داشتند که اگرچه سرمایه گذاری خارجی فعالیت خوبی است، اما این یکی از خانه های جدول اقتصاد مقاومتی  را پر می کند. ایشان اعلام کردند که مهمتر از سرمایه گذاری خارجی، فعال کردن ظرفیت های درونی و داخلی دانسته و اذعان داشته‌اند که ظرفیت‌های فعال نشده فراوانی در داخل کشور وجود دارد.

رهبرانقلاب سرمایه گذاری خارجی را در اجرای طرح‌های کشور لازم دانسته اند، اما موکول نمودن تمام سرمایه گذاری به خارجی‌ها را رد نموده‌اند.

در حالی برخی مسئولان وزارت نفت، جذب سرمایه را به عنوان هدف IPC معرفی می کنند که جذب منابع مالی داخلی به پروژه های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی امر چندان مشکلی نیست. به عنوان مثال، 25 اسفند ماه 94، اوراق مشارکت شرکت ملی نفت به مبلغ 4 هزار و 800 میلیارد تومان در کمتر از 1 دقیقه به فروش رفته است. علاوه بر این، 6 تیرماه امسال، تأمین مالی ٢٠٠میلیارد تومانی پتروشیمی شیراز در یک ثانیه از طریق بورس کالای ایران و با فروش اوراق سلف انجام شد.

مثال‌های فوق نشان می‌دهد که نیازی نیست که اجرای پروژه‌های ملی و زیربنایی سودآور به افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی از روش های مختلف مانند اجرای مدل IPC گره بخورد، بلکه می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلف سرمایه لازم برای اجرای این طرح ها را تامین کرد.

بنابراین ضرورت دارد، مسئولان وزارت نفت به جای معطل نگه داشتن توسعه میادین نفتی کم ریسکی مانند آزادگان جنوبی با بهانه هایی مانند کمبود منابع مالی و تلاش برای واگذاری به شرکت های خارجی با این بهانه های غیرکارشناسی، برنامه‌ریزی صحیح برای مدیریت و استفاده از نقدینگی کشور که به بیش از هزار هزار میلیارد تومان (285 میلیارد دلار) رسیده است، در راه توسعه صنعت نفت کشور بکنند.

حمیدرضا کمالجو کارشناس انرژی

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول