اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی:

50 درصد حوادث ناشی از کار خراسان جنوبی ساختمانی است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در 3 ماه نخست امسال، 50 درصد حوادث ناشی از کار در استان از نوع ساختمانی بوده است.

50 درصد حوادث ناشی از کار خراسان جنوبی ساختمانی است

محمد سنجری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار کرد: حادثه ناشی از کار عبارت است از اتفاق یا پیامد ناگواری که هنگام انجام کار و یا به سبب آن رخ داده و منجر به ایجاد صدمه و آسیب برای کارگر، تجهیزات و یا محیط زیست می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین براساس ماده 60 قانون تامین اجتماعی حوادث ناشی از کار حوادثی هستند که هنگام انجام وظیفه و به سبب آن، برای بیمه شده اتفاق افتاده و این در بردارنده تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه، موسسات وابسته، ساختمان‌ها و محوطه آن مجموعه مشغول کار بوده و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده‌دار انجام ماموریتی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه حفظ و صیانت از نیروی کار، ارتقای فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث ناشی از کار یکی از اهداف اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، ادامه داد: در این راستا قانون کار جمهوری اسلامی در فصل چهارم به موضوع حفاظت فنی و بهداشت کار اشاره داشته و وظایف کارفرمایان، کارگران و اشخاص ثالث را در این زمینه مشخص کرده است.

سنجری گفت: مسؤولیت کیفری حادثه، حسب نظر بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری و براساس رأی قضایی بر عهده مقصر یا مقصران حوادث ناشی از کار است.

وی با بیان اینکه علت اصلی وقوع حوادث ناشی از کار نتیجه وجود شرایط ناایمن و یا اعمال ناایمن است، افزود: تنها راه پیشگیری از وقوع حوادث، شناسایی خطرات است و در حال حاضر با تدابیر و برنامه‌های اتخاذ شده از سوی وزارت متبوع به دنبال اجرای برنامه‌ای با عنوان مدل خودبازرسی درون کارگاهی هستیم که شالوده این مدل استقرار مسؤول ایمنی ذیصلاح است که وظیفه وی شناسایی خطرات، ارزیابی و تجزیه و تحلیل ریسک‌ها در کارگاه و پیشنهاد راهکارهای لازم برای حذف خطرات است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در طول چند سال اخیر به ویژه از ابتدای دولت تدبیر و امید بر روی آن برنامه‌ریزی شده است، موضوع اجرای آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری است، اضافه کرد: در این برنامه، محوریت اصلی، آموزش کارگران، کارفرمایان و مسؤولان ایمنی کارگاه‌ها است.

سنجری تصریح کرد: در طول دو سال گذشته که این برنامه در استان اجرایی شده، بیش از 15 هزار نفر ساعت آموزش در رابطه با مسائل ایمنی و حفاظت محیط کار برگزار شده است.

وی با بیان اینکه حوادث صنعت ساختمان با حدود 40 درصد از مجموع حوادث اتفاق افتاده پیشتاز است، یادآور شد: آمار کشوری حوادث در این صنعت نیز بسیار بالا و در حدود 47 درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه در راستای اجرای مدل خودبازرسی نیز تاکنون 129 نفر از سوی کارفرمایان کارگاه‌ها به عنوان مسؤولان ایمنی معرفی شده‌اند، ادامه داد: در مجموع 7 هزار و 224 نفر ساعت آموزش‌های ایمنی مرتبط و مطابق با شیوه‌نامه آموزشی ابلاغی از سوی وزارت متبوع را گذرانده‌اند و تاکنون صلاحیت 85 نفر بررسی و تأیید شده که در حال حاضر نیز در کارگاه‌های معرفی شده مشغول به کار هستند.

سنجری میزان حوادث ناشی از کار در سه ماه نخست سال جاری را 6 مورد دانست و گفت: تعداد این حوادث در مدت مشابه سال گذشته 18 مورد بوده است.

وی با بیان اینکه حوادث ناشی از کار نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است، افزود: با توجه به اجرای سند برنامه‌ ارتقای ایمنی در دو بخش ساختمان و معدن از خردادماه سال 93 و همچنین برنامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران به ویژه در بخش‌های پرخطر نظیر ساختمان و معدن که مستلزم برگزاری دوره‌های آموزشی بوده است، لذا در این دو سال اخیر ارتقای فرهنگ ایمنی به صورت جدی در دستور کار بوده و همچنین با اجرای مدلی با عنوان مدل خودبازرسی درون کارگاهی و استقرار افرادی با عنوان مسؤولان ایمنی در کارگاه‌های پرخطر توانسته‌ایم گام بزرگی در راستای ارتقای فرهنگ ایمنی و کاهش حوادث استان برداریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اضافه کرد: حوادث ناشی از کار در سه ماه نخست امسال، 50 درصد ساختمانی و دو مورد در بخش صنعت تولید و یک مورد هم معدن بوده است.

سنجری به برنامه‌های این سازمان در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها شامل انجام بازرسی‌ها در راستای نظارت بر حسن اجرای قانون کار و مقررات ایمنی به ویژه از کارگاه‌های پرخطر، تشکیل منظم کارگروه‌های ارتقای ایمنی در دو بخش ساختمان و معدن، پیگیری اخذ تأیید صلاحیت ایمنی برای تمامی پیمانکاران حقیقی و حقوقی، برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی برای کارگران، کارفرمایان و مسؤولان ایمنی کارگاه‌ها، برگزاری همایش ایمنی و تجلیل از واحدهای ایمن برتر استان، اطلاع‌رسانی مدل خودبازرسی و پیگیری استقرار مسؤول ایمنی در کارگاه‌های پرخطر استان و فعال‌سازی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار واحدهای مشمول است.

انتهای پیام/69010/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول