اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

حضور پرشور اهالی فرهنگ و هنر افغانستان در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در 2 بخش داخلی و بین‌المللی برپا شده که مهاجرین مقیم مشهد بیشترین غرفه‌ها را در بخش بین‌الملل در اختیار گرفته‌اند.

حضور پرشور اهالی فرهنگ و هنر افغانستان در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، یازدهمین «نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد» عصر پنجشنبه با حضور «علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی و جمعی دیگر از مسئولان این استان در سالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه این مراسم با سخنرانی استاندار خراسان رضوی و «سید سعید سرابی»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بر گزار شد.

در مراسم افتتاحیه که با حضور گسترده علاقمندان به قرآن برگزار شد، جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و برخی از مسئولین نهادی‌های، قرآنی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد نیز حضور داشتند.

این نمایشگاه در دو بخش داخلی و بین المللی برگزار شده است و نهادهای مختلف مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد بیشترین غرفه‌ها را در بخش بین‌الملل در اختیار دارند.

«روح الله راجی»، معاون بخش تبلیغات شورای فرهنگی و مسئول غرفه‌های این شورا به خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: غرفه‌های مهاجرین افغانستانی در 2 بخش جدا برگزار شده که یک بخش زیر نظر «جامعةالمصطفی العالمیه» است که دانشجویان افغانستانی این دانشگاه آثار قرآنی و فرهنگی و هنری خود را ارائه کردند و بخش دیگر آن زیر نظر شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران است که در این بخش نهادها و مراکز مختلف قرآنی و  فرهنگی مهاجرین حضور دارند.

راجی در ادامه افزود: شورای فرهنگی مهاجرین علاوه بر نظارت بر غرفه‌های مهاجرین افغانستانی، در نمایشگاه نیز حضوری فعال دارد و در بخش‌های مختلف به ارائه محصولات قرانی و فرهنگی پرداخته تا بازدید کنندگان را با کشور افغانستان و جامعه قرآنی و فرهنگی آن آشنا سازد.

بخشی از غرفه‌ها در اختیار دانشجویان افغانستانی جامعة المطفی العالمیه قرار دارد و این دانشجویان آثار قرآنی و فرهنگی، هنری خود را به نمایش گذاشتند.

«محمد عیسی امیری» مسئول غرفه افغانستان جامعةالمصطفی العالمیه گفت: ما در این مرکز بیشتر آثار و تألیفات دانشجویان و برخی دیگر از پژوهشگران قرآنی را که از کشور افغانستان هستند ارائه کردیم و مهم‌ترین اثری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ایم تفسیر 6 جلدی قرآن کریم با نام «تفسیر کابلی» است.

وی در مورد تفسیر کابلی توضحیات بیشتری داد و افزود: تفسیر کابلی که توسط «شیخ المهدی محمود حسن دیوبندی» به زبان اردو تالیف شده، توسط جمعی از علمای افغانستان در سال‌های گذشته به زبان فارسی دری ترجمه و در سال 1372 خورشیدی در تهران در 6 جلد منتشر شده است که متاسفانه این تفسیر که ترجمه و تفسیر روان و ساده‌ای دارد، گمنام باقی مانده است.

وی در ادامه به دیگر آثار غرفه افغانستان در نمایشگاه اشاره کرد و یادآور شد: نمایش آثار فرهنگی و هنری، نمایش عکس‌هایی از اماکن دینی و مذهبی افغانستان از دیگر  فعالیت‌های ما در این غرفه است و تلاش داریم که بازدید کنندگان را با فرهنگ و هنر افغانستان آشنا سازیم.

«مؤسسه فرهنگی دردری» از دیگر مراکز فرهنگی و هنری مهاجرین است که در این نمایشگاه برخی از آثار فرهنگی و هنری افغانستان را به نمایش گذاشته است.

«سید ابوطالب مظفری»، مسئول این مؤسسه گفت: ما در بخش‌های فرهنگی و ادبی مختلفی فعالیت داریم که در این نمایشگاه بخش هنر این مؤسسه شرکت کرده و برخی از آثار هنری و فرهنگی اساتید و هنرجویان خود را به نمایش گذاشته است.

وی افزود: علاوه بر آثار هنری، برخی از تالیفات و کتاب‌های ادبی و فرهنگی نویسندگان این مرکز نیز به نمایش گذاشته شده است که برخی از این آثار  به فروش می‌رسد.

زنان و دختران دانشجوی افغانستانی عضو جامعةالمصطفی العالمیه نیز در این نمایشگاه حضوری فعال دارند.

«فاطمه حسینی» دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه جامعةالمصطفی العالمیه که مسئولیت غرفه «بانوان ملل مسلمان» را بر عهده دارد، به خبرنگار ما گفت: بخش خواهران جامعه المصطفی العالمیه که با نام «جامعـة الهدا» فعالیت دارد در این نمایشگاه حضوری فعال دارد و در غرفه «بانوان ملل مسلمان» علاوه بر افغانستان از کشورهای عربی، آفریقایی، آسیای میانه و شبه قاره هند نیز حضور دارند.

وی ادامه داد: آثار ارائه شده در این نمایشگاه علاوه بر ماکت بزرگ قرآن برخی از تألیفات و پژوهش‌های خواهران این مرکز و آثار هنری با رویکرد قرآنی توسط دانشجویان عرضه شده است که عمده آثار با توجه به کثرت دانشجویان افغانستانی از آن کشور افغانستان است.

وی در ادامه افزود: ما تلاش داریم با پخش فیلم، پوستر و عکس، بازدید کنندگان را با فرهنگ، لباس، غذا و دیگر آیین‌ها و سنت‌های محلی و بومی مردم افغانستان آشنا کنیم.

«فاطمه حسین زاده» از هنرمندان معرق کار افغانستانی که برای پنجمین سال متوالی در این نمایشگاه شرکت می‌کند در مورد آثار خود گفت: من 8 سال است که کار معرق در حوزه‌های مختلف را دنبال می‌کنم  و همه آثار من در این نمایشگاه با رویکرد قرآنی است و برخی  از آثار خود را نیز برای فروش عرضه کردم.

خبرگزاری صدای افغان(آوا) نیز در کنار سایر خبرگزاری‌ها در غرفه‌ای مستقل حضور دارد و فعالیت‌های غرفه های مهاجرین را انعکاس می‌دهد.

نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت دارای 24 بخش و 32 کمیته است که تشکل‌ها، مؤسسات و نهادهای مختلف جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای دیگر، در قالب 700 غرفه و در مساحتی بالغ بر 18 هزار متر مربع به عرضه آثار قرآنی و محصولات فرهنگی و هنری خود که رویکرد دینی و قرآنی دارند می‌پردازند.

 یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد که با یک روز تاخیر افتتاح شد، از 27 خردادماه تا 16 رمضان سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود و از ساعت 18 الی 23 پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول