اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دستگاه میز لرزه در دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد

رئیس دانشگاه تبریز گفت: دستگاه پیشرفته میز لرزه برای کاربردهای عمرانی به همت محققان دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد.

دستگاه میز لرزه در دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز،محمدرضا پورمحمدی در آیین رونمایی از این دستگاه با تاکید بر اینکه این دانشگاه برند شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی است، اظهار داشت: برای توسعه همه جانبه و رسیدن کشور به جایگاه واقعی باید همه دستگاه‌ها، مدیران و مسئولان ضمن کمک به همدیگر، گام‌های موثر بردارند.

وی افزود: در صورت حمایت و پشتیبانی از این دانشگاه می‌توان از تمام ظرفیت‌های اعضای هیات علمی تبریز برای رشد و شکوفایی این منطقه و کشورمان استفاده نمود، که نمونه بارز آن طراحی و ساخت این دستگاه پیشرفته و بسیار مهم با حمایت مالی قطار شهری تبریز است.

رئیس دانشگاه تبریز تصریح کرد: در حال حال این دانشگاه به عنوان  یکی از 13 دانشگاه تاثیر گذار ایرانی در جمع تاثیرگدارترین‌های دنیا است و در دو سال اخیر جایگاه این دانشگاه از رتبه ششم به پنجم در میان دانشگاه‌های جامع کشور رسیده است.

به گفته وی، اگر هم اکنون شهر تبریز به عنوان اسطوره مهد علم، تمدن، تاریخ و فرهنگ در کشورمان مطرح است به خاطر وجود نخبگان و اندیشمندان این خطه بوده است، که در این ارتباط دانشگاه‌های استان و در راس آنها دانشگاه تبریز در تربیت و پرورش آنها نقش تعیین کننده‌ای داشته است.

محمدصادق پشمینه آذر، مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز نیز در این مراسم گفت: چندین پروژه مشترک با دانشگاه تبریز در حال اجرا است و امید است با اجرا و اتمام این پروژه‌ها و طرح‌ها بتوان در توسعه این شهر گام‌های موثری برداشت.

وی در ادامه تکمیل و اجرای پروژه متروی تبریز را یکی از پروژه‌های زیرساختی شهر تبریز بیان کرد و افزود: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات می‌توان اتمام این پروژه را به جلو انداخت، و در حال حاضر مترو نیازمند تحقق اعتبارات دولتی است.

دکتر ناصر تقی‌زادیه، رییس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز نیز در این مراسم گفت: اساتید و محققان این دانشکده این دستگاه را با حمایت سازمان قطار شهری تبریز در قالب یک طرح پژوهشی ساخته‌اند.

به گفته وی دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه با داشتن آزمایشگاه مجهز و مدرن، بیش از 1500 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و 50 نفر عضو هیات علمی که 30 درصد این اساتید داری درجه استادی و دانشیاری هستند به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل خوب در میان دانشکده های دانشگاه تبریز مطرح است.

دکتر مسعود حاجی علیلو، مجری این طرح نیز با اعلام اینکه این دستگاه با هزینه 250 میلیون تومان در طول دو سال طراحی و ساخته شده است، گفت: این دستگاه با این ظرفیت و ویژگی برای نخستین بار است که در کشور طراحی و ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه میزهای لرزه به طور وسیعی در تحقیقات مهندسی زلزله برای تحریک سیستم‌های مهندسی تحت حرکات زمین، مشابه آنچه که آنها در زلزله های واقعی قرار می‌گیرند استفاده می‌شود، افزود: میزهای لرزه ابزاری برای بدست آوردن اطلاعات از مدل‌های فیزیکی سیستم‌های ژئوتکنیکی تحت بارگذاری زلزله‌های شبیه‌سازی شده هستند.

دکتر حاجی علیلو، با بیان اینکه این میز لرزه دارای قسمت‌های مختلفی اعم از عرشه یا table ٬ عملگر هیدرولیکی٬ واحد قدرت و سامانه کنترل اندازه‌گیری است، تصریح کرد: عرشه سامانه که مدل روی آن قرار می‌گیرد، توسط یک عملگر هیدرولیکی (Servo Cylinder) تحریک می‌شود و این تحریک ناشی از یک واحد قدرت هیدرولیکی (Power Pack) است و بر همین اساس مجموعه به صورت مداربسته و دیجیتال کنترل شده و تمامی اطلاعات سامانه شامل تاریخچه زمانی موقعیت میز و نیروی وارده به آن ذخیره می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: جک هیدرولیکی با ظرفیت 12 تن و دامنه 20 سانتیمتر به عنوان عملگر به همراه شیر خودکار (Servo Valve) و اتصالات، اتاق اپراتور و اجزای الکتریکال سامانه، جعبه برشی لایه‌ای (laminar shear box)، اکسترود مقطع آلومینیوم طراحی شده از دیگر اجزای این دستگاه است.

وی در ادامه ابعاد عرشه میز 3*2 متر، مدل‌های با وزن تا 6 تن، حداکثر شتاب 1g، حداکثر سرعت 1.5 متر بر ثانیه، حرکت‌های ورودی شامل: سینوسی، مربعی، مثلثی، تاریخچه زمانی و دامنه جابجایی میز 10± سانتیمتر را از جمله مشخصات اصلی این دستگاه بیان کرد و یادآور شد: عرشه به ابعاد 2*3 از فولاد آلیاژی، یاتاقان‌های لغزشی Linear Guide برای به حداقل رساندن اصطکاک، فونداسیون و تکیه‌گاه سامانه که عملگر اصلی و یاتاقان‌ها روی آن، از اجزاء و مشخصات مکانیکی عرشه و سامانه لغزنده آن به شمار می‌رود.

حاجی علیلو، با اشاره به کاربرد این دستگاه اضافه کرد: برخی از پژوهش‌های قابل انجام با میزلرزه در زمینه ژئوتکنیک را می‌توان به اثر زلزله بر سازه‌های زیر زمینی، رفتار لرزه‌ای زمین‌های مسطح یا شیبدار در خاک‌های روانگرا یا رس‌های نرم، اندرکنش سیستم‌های خاک سازه مانند فونداسیون‌های عمیق یا کم عمق، رفتار لرزه‌ای دیوارهای نگهبان و خاکریزها، پدیده گسترش جانبی ناشی از روانگرایی، روش‌های کاهش اثرات زلزله روی‌سازه‌ها و ... اشاره کرد.

همین گزارش حاکی است: طراحی و ساخت این دستگاه با همکاری و مشارکت مجید فرین، غلامرضا فرهنگ، علی کرگانی، کامیار کرگانی، جدیدی و شهرام موسی پور از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز و با حمایت سازمان قطار شهری تبریز به سرانجام رسیده است.

انتهای پیام/60002/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول