اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کارشناسان قرقیزی در میزگرد فارس:

امام خمینی (ره) الگویی جهانی است

کارشناسان قرقیزی اندیشه‌های امام خمینی (ره) را نه تنها دارای مصرف داخلی برای ایرانیان بلکه الگویی برای تمام آزاده اندیشان جهانی توصیف کردند.

امام خمینی (ره) الگویی جهانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، میزگردی با موضوع «نقش اندیشه‌های امام خمینی (ره) در تحولات جهان معاصر» با حضور «میرزا حلیم» خبرنگار و نویسنده قرقیزی- تاجیکی، «میرلان شیراف» حقوق‌دان دانشگاه قرقیزی- روسی، «عبدجعفر نورالدین‌اف» رئیس یکی از انجمن‌های قرقیزستان در روسیه، «ضمیره شرمت‌آونا» رئیس بخش بین‌المللی دانشگاه قرقیزستان- روسیه، «مریم تاغوزبایوا» کارشناس مسائل بین‌المللی، «روستم کاشمورت‌اف» مدیر رادیو «الماس»، «کوبانیج‌بیک‌اف ماسیل‌بیک‌اف» نویسنده و مترجم ادبیات فارسی، «امیل‌بیک مئمواف» و «آندری تاکام‌بایف» سردبیرهای پایگاه اطلاعاتی «کا-ایرنیوز» در دفتر نمایندگی خبرگزاری فارس در پایتخت قرقیزستان برگزار شد.

انقلاب اسلامی ایران الگوی مقاومت را به مردم هدیه کرد

در این میزگرد، «میرلان شیراف» حقوق‌دان دانشگاه قرقیزی- روسی از انقلاب اسلامی ایران به عنوان بخشی مهم و تأثیرگذار در زندگی مردم این کشور یاد کرد و افزود: وضعیت کنونی ایران اسلامی و موقعیت ژئوپلیتیک امروز ایران نتیجه انقلاب امام خمینی (ره) است که در میدان سیاست جهانی است و بر طبق اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های جهانی، می‌توان شاهد جهت‌گیری و عقیده مقاوم ایرانیان با کمک همین اندیشه‌ها بود.

وی گفت: اما متأسفانه نکته قابل تأمل اینجاست که بعد از گذشت سالیان زیاد از پیروزی این مردم بر کفر، هنوز اطلاعات کافی راجع به دستاروده‌های فرهنگی و زندگی مردم عادی در بهره‌گیری از تفکر امام خمینی (ره) ارائه نشده است و همینطور که رسانه‌های جهانی سعی در تفرقه‌افکنی در میان اقشار مختلف مردم در سایر کشورها نسبت به ایران و ایرانی  داشتند، در زمینه در حصر نگه‌داشتن اندیشه‌های راهگشای ایشان هم از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

وی ادامه داد، غرب همچنین از اتهاماتی نظیر نقض حقوق زنان و عدم کافی بودن آزادی در میان جوانان تحصیل کرده آن هم به دروغ، هیچگاه کم نگذاشته‌ ضمن آنکه گسترش این عقاید غلط در جوامع ما و سایر کشورهای جهان به جایگاه جهانی ایران ضربات قابل‌توجهی می‌زند.

در ادامه این میزگرد «امیل‌بیک مأمونف» و «آندری تاکام‌بایف» سردبیرهای پایگاه اطلاعاتی «کا-ایرنیوز» در دفتر نمایندگی خبرگزاری فارس در پایتخت قرقیزستان با اشاره به سابقه کوتاه همکاری خود در نمایندگی فارس و مطالعات و اطلاعات مستقیمی که از سایت‌های فارسی زبان راجع به ایران کسب کردند، تصریح کردند: معنای اصلی انقلاب در ایجاد تغییرات به سمت پیشرفت می‌باشد.

امیل‌بیک مأمونف اضافه کرد: ما نظیر انقلاب مردمی ایران در تاریخ قرقیزستان معاصر نیز داشته‌ایم اما می‌توان دید که پس از وقوع 2 انقلاب اوضاع قرقیزستان به شکل جدی تغییر نکرده است و در این راستا بر طبق اطلاعات به دست آمده، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) که تمام زندگی خود را در راه مبارزه با سیاست استعماری شاه و تحویل آزادگی به مردم خود صرف کرد، تمام ساختار دولت و عملکرد دولتمردان را به سمت خدمت به مردم تعریف نمود ضمن آنکه در حال حاضر ایران همانند چند دهه اخیر جهت‌گیری امام خمینی (ره) را طی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در مدت اخیر روابط قرقیزستان و ایران به ویژه در زمینه مبادلات اطلاعاتی بسیار گسترده‌تر عمل می‌کند که در این خصوص ما سعی در ادامه فعالیت خود برای پخش اطلاعات هر چه بیشتر درباره ایران برای جمعیت قرقیزستان و برعکس خواهیم داشت.

همچنین آندری تاکام‌بایف با استناد به روایت کارشناسان تاریخ فروپاشی شوروی اظهار داشت: مفید بودن اندیشه‌های امام خمینی (ره) خارج از ایران نیز همواره قابل توجه است چراکه در برهه‌ای از زمان ایشان پیش‌بینی کرد که اگر دولت شوروی در آن زمان از ارزش‌های انقلاب اسلامی برای مقاومت بخشیدن به ساختار دولت، بهره‌ نگیرد از هم پاشیده خواهد شد و همینطور هم شد.

پیشرفت روزافزون ایران با وجود تحریم‌ها برای جامعه قرقیزستان بسیار تعجب‌آور است

در بخش دیگری از این میزگرد «ضمیره شرمت‌آونا» رئیس بخش بین‌المللی دانشگاه قرقیزستان- روسیه گفت: مرکز ایران‌شناسی در دانشگاه قرقیزی- روسی در سال 1997 افتتاح شده است و 2 سال دیگر تا بیستمین سالگرد این مرکز باقی مانده است و دانشجویان نه تنها به آموزش وضعیت و مواضع ایران در سیاست جهانی بلکه به تجزیه و تحلیل کل اوضاع در منطقه خاورمیانه با توجه به موقعیت ایران مشغولند.

وی تصریح کرد: ساختار مرکز ایرانشناسی در دانشگاه قرقیزی- روسی اینطور است که تعداد دانشجویان ثابت نیستند و هنگامی که دانشجویان دانشکده شرق‌شناسی نیازمند فراگیری آموزش‌هایی در مورد اوضاع ایران و خاورمیانه می‌شوند به این مرکز مراجعه و خوشبختانه مراجعین روز به روز در حال افزایش هستند.

شرمت‌آونا افزود: با اینکه بر طبق سیاست آموزشی این دانشگاه بر پژوهش عمیق حوزه‌های اقتصاد، سیاست و اجتماعی ایران تأکید می‌شود اما چندی قبل اساتید مرکز مذکور با عدم دسترسی به اطلاعات درست و البته ناکافی درباره ایران معاصر مواجه شدند و در این زمینه با مراجعه به رایزنی فرهنگی ایران در روسیه، قزاقستان و قرقیزستان و ارائه مطالب ترجمه شده به کمک محققین آمدند ضمن آنکه در حال حاضر با افتتاح چند سایت مشترک قرقیزی- ایرانی اوضاع در این زمینه در حال ترمیم است.

وی گفت: علاوه بر این، در مدت اخیر فارغ‌التحصیلان با دانایی از زبان فارسی در قرقیزستان توانسته‌اند عاملی مؤثر در دریافت اطلاعات بروز باشند ضمن آنکه مراسمات زیادی با همکاری تنگاتنگ سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان نظیر کنفرانس‌های حقوق زنان و نقش امام خمینی (ره) جهت افزایش آشنایی جوانان و جامعه کارشناسی و پیشرفت‌های این کشور در پرتوی رهنمودهای بنیانگذار این انقلاب برگزار می‌شود.

شرمت‌آونا همچنین افزود: پس از اعلام لغو تحریم‌های اقتصادی ایران در مرکز ایران‌شناسی دانشگاه قرقیزی- روسی میزگردی با این موضوع با حضور «علی نجفی» سفیر سابق ایران در قرقیزستان برگزار شد که نشان‌دهنده اهمیت فرآیندهای ایران برای قرقیزستان است.

در ادامه وی به توسعه ایران در همه بخش‌ها از جمله تولیدات، آموزش، فرهنگ و غیره با وجود تحریم‌های شدید اقتصادی بین‌المللی اشاره کرد و افزود: وجود این محدودیت‌ها و پیشرفت روزافزون ایران برای جامعه قرقیزستان بسیار تعجب‌آور است و موارد ذکر شده هنوز هم موضوع بسیاری از پژوهش‌های دانشجویان و دکترهای دانشگاه قرقیزی- روسی می‌باشد.

امام خمینی (ره) بدون شک یکی از بزرگترین اندیشمندان قرن بیستم است

«میرزا حلیم» نویسنده و مترجم آثار و کتب فارسی در «الهدی» نیز با اشاره به کمرنگ شدن فعالیت این مرکز گفت: بسیاری از کتاب‌های اندیشمندان جهانی از جمله فلاسفه نظیر «کارل» و «مارکس» را مورد توجه و بررسی قرار دادیم اما من معتقدم اندیشه‌های امام خمینی (ره) جایگاه ویژه‌ای در تاریخ بشریت داشته و دارد چراکه با گرامیداشت ارزش‌های انسانی در تمام بخش‌ها از جمله در فرآیند ایجاد دولت موفق، تربیت مردم و توسعه اقتصاد همراه است.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) بدون شک یکی از بزرگترین اندیشمندان قرن بیستم است. هنگامی که من سخنان و رهنمودهای ایشان را در کتب فارسی ترجمه می‌کردم، فهمیدم که این سخنان باید در جهت گسترش انسانیت در جوامع به صورت گسترده توزیع شود تا همه بتوانند با افکار صحیح وی آشنا شوند.

حلیم ادامه داد: یک واقعیت بسیار جالب برای ساکنان آسیای مرکزی پس از بازگشت روح‌الله خمینی از فرانسه که در بین همه دهان به دهان می‌گشت، ساده‌زیستی امام (ره) بود چرا که در برهه انتقال وی به پاریس سعی می‌شد تا خانه‌ها و کاخ‌های بزرگ و مجللی برای زندگی در اختیار ایشان قرار بگیرد.

اما امام همه این پیشنهادها را رد کرد تا جایی که «ادوارد شوارنادزه» وزیر خارجه شوروی نیز در همین باره اظهار داشت: در دیدار خود با ایشان انتظار داشتم تا با رهبر یک ملت در خانه‌ای مجلل و بزرگ دیدار کنم، اما امام وی را در خانه ساده و صمیمی خود مورد استقبال قرار داده و با چایی ساده از وی پذیرایی کرد.

نویسنده و مترجم آثار و کتب فارسی با گریزی بر اوضاع کنونی اقتصاد در ایران و اعلام رکود در کشور خاطرنشان کرد: من به عنوان نماینده حوزه فرهنگ فکر می‌کنم که چنین پدیده‌ای با وجود مردمی که آشنا با اندیشه‌های امام خمینی (ره) تربیت شده‌اند، ممکن نیست.

وی افزود: برخی کارشناسان با فرض غلط، ایران را با شوروی مقایسه می‌کنند اما عشق مردم ایران معاصر به امام خمینی (ره) با علاقه اجباری مردم شوروی به حزب کمونیستی متفاوت است زیرا با مطالعه تاریخ می‌توان دریافت که در پیروی مردم از پیشوای خود هیچ اجباری به چشم نمی‌خورد.


انتهای پیام

 

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول