اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

نشست معاون محیط زیست دریایی / ۲

محیط زیست مخالف اجرای صنعت بازیافت کشتی در کشور است

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه صنعت بازیافت کشتی از جمله صنعت‌های درآمدزا است، گفت: محیط زیست مخالف اجرای صنعت بازیافت کشتی در کشور است چرا که احتمال دارد ایران حیاط خلوت کشتی‌های اسقاطی کشورهای عربی شود.

محیط زیست مخالف اجرای صنعت بازیافت کشتی در کشور است

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، پروین فرشچی در ادامه نشست خبری که صبح امروز به مناسبت هفته محیط زیست در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: پهنه‌بندی فضایی یکی از موضوعات مهمی است که باید همواره به آن توجه داشت. این پهنه‌بندی هم اکنون برای سواحل مکران انجام شده است و می‌تواند نقشه راه توسعه را با تمام اجزای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در نظر بگیرد و مشخص می‌کند چه توسعه‌ای در کجا و با چه وسعتی می‌تواند انجام شود. اگر این پهنه‌بندی فضایی را در سایر نقاط کشور نیز انجام می‌دادیم با برخی از معضلات که هم اکنون مواجه هستیم روبه‌رو نمی‌شدیم.

وی ادامه داد: در دو، سه ماه گذشته گزارشی داشتیم مبنی بر اینکه همراه با آب توازنی که از عراق به کشور می‌آید بیماری وبا نیز وارد کشور می‌شود که خوشبختانه جلوی آن گرفته شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر 16 بندر مهم در کشور داریم، گفت: 26 بندر دیگر قرار است راه‌اندازی شود اما مسئولان باید مشخص کنند که آیا مطالعات لازم برای آنها انجام شده است یا خیر؟ همچنین موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت برگزاری مانورهای نظامی بدون هماهنگی با محیط زیست است که این موضوع باعث مرگ‌ومیر آبزیان می‌شود وقتی منطقه‌ای به عنوان یک منطقه نظامی از سایر مناطق جدا می‌شود دسترسی نه تنها برای عموم قطع می‌شود بلکه یگان‌های محیط زیست نیز امکان دسترسی ندارند. مسئله دفع زباله‌ها و عدم ساماندهی مدیریت پسماند نیز از دیگر چالش‌های محیط زیست دریایی کشور است.

فرشچی، افزود: 14 هزار تن زباله به صورت روزانه در استان‌های ساحلی تولید می‌شود که 25 درصد زباله کشور است و به صورت غیربهداشتی دفع می‌شود. متأسفانه تصفیه‌خانه‌های شهری هنوز ساماندهی نشده است و آب‌شیرین‌کن‌ها حتماً باید امکان‌سنجی و مکان‌سنجی شوند. البته پیشنهاد ما این است که به جای استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها راه‌های دیگری را استفاده کنند و یک دفعه به سراغ انتقال آب بین حوزه‌ای نروند چرا که این کار توجیه اقتصادی ندارد، قیمت آب را افزایش داده و مناقشات بین استان‌ها را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در میان استان‌های کشور آنهایی که پساب‌های خود را وارد دریا می‌کنند سیستان و بلوچستان تمام موارد و در هرمزگان 61 مورد گزارش شده است همچنین بوشهر بالاترین فاضلاب تولیدی را داشته است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: زمانی که ساخت‌و ساز در دریاها انجام می‌شود بسیاری اززیستگاه‌ها از بین می‌رود و طوفان گنو یکی از بلاهای طبیعی بود که به وجود آمد. سونامی و طوفان‌های دریایی می‌تواند اتفاق بیفتد و باعث از بین رفتن صدها لاک‌پشت و آبزیان کشور شود.

وی همچنین به راه‌اندازی کمیته ملی شکوفایی جلبکی اشاره کرد و گفت: کمیته ملی برای این موضوع راه‌اندازی شده است که شیلات و محیط زیست جزو این کمیته ملی است اما اعلام می‌کنم که این کمیته ملی یک کمیته فلج است و تاکنون کارهای جدی انجام نداده است.

فرشچی با اشاره به انتقادهایی که در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی سایر کشورها مطرح می‌شود گفت: این انتقادها نشان می‌دهد کارهای ایران زیر ذره‌بین است در حالی که عربستان، قطر و امارات خودشان فعالیت‌های هسته‌ای دارند اما هیچ کدام به اندازه ایران شفاف‌سازی نکرده‌اند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه باید برای گرفتن غرامت زیست‌محیطی اقدامات خوبی انجام دهیم، گفت: چرا ما در گرفتن غرامت زیست محیطی در جنگ عراق و کویت موفق نبودیم چون هیچ اعتباری برای این موضوع هزینه نکردیم در حالی که می‌توانستیم تیم قوی‌تری داشته باشیم و از سوی دیگر هیچ رکوردی برای ارائه وجود نداشت. در سال‌های 93، 94 و 95 آلودگی‌های نفتی زیادی داشتیم.

وی در خصوص صنعت بازیافت کشتی در کشور گفت: این صنعت، صنعت درآمدزایی است اما بیشتر از آنکه درآمد داشته باشد آلودگی ایجاد می‌کند و از حدود 180 کشور ساحلی تنها 5 کشور این صنعت را دارد و هر کشوری به دلیل تبعات زیست محیطی آن حاضر نیست این کار را انجام دهد.

فرشچی افزود: محیط زیست مخالف اجرای صنعت بازیافت کشتی در کشور است چرا که ممکن است ایران حیات خلوت کشتی‌های اسقاطی کشورهای عربی شود و از لحاظ سیاسی، امنیتی و ایمنی تردد مشکل‌ساز می‌شود. اگر قرار است در کشور مکانی برای بازیافت کشتی‌های اسقاطی اختصاص داده شود آنجا منطقه‌ای نیست جز نواحی انتهایی عمان که اخیراً فشارهای زیادی نیز وارد می‌شود و دلیل آن تقاضا برای فولاد است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در خصوص استحصال از دریا، گفت: از ما خواستند گزارشی از تعرض اراضی ارائه دهیم که چه مقدار از اراضی استحصال از دریا صورت گرفته است اما متأسفانه نتوانستیم گزارش کاملی از استان‌ها جمع‌آوری کنیم و در نهایت به میزان دقیقی نرسیدیم.

وی در خصوص انقراض ماهی سفید، گفت: صید وظیفه شیلات است و سازمان شیلات یگانی به نام حفاظت دریا دارد که موظف است تمام قوانین را اعمال کند اما متأسفانه در این فصول که باید حضور داشته باشد حضورشان کمرنگ است و اهالی منطقه‌ای آنجا در ساعتی غیر از ساعت حضور آنها برای صید ماهی مراجعه می‌کنند. دلیل آنها برای حضور کمرنگ‌شان در حفاظت از دریاها این است که نیرو، شناور و سوخت کافی ندارند و البته اعتبارات نیز برای این موضوع کم است.

فرشچی افزود: آلودگی میکروبی شناگاه‌‌ها از جمله موضوعاتی است که سازمان محیط زیست از سال 92 بر روی آن تمرکز کرده است و پایش‌های میکروبی را به صورت مستمر انجام می‌دهد. ممکن است شناگاهی در یک موقعیت آلوده باشد و در نوبت دیگر مورد نمونه‌گیری شده آلوده نباشد. از نگاه محیط زیست شناگاه‌هایی آلوده هستند که سه بار متوالی نمونه‌های آنها آلوده شناخته شود.

وی ادامه داد: از 45 شناگاه مورد پایش مازندران 16 شناگاه آلوده، از 21 شناگاه گیلان 10 شناگاه، از 3 شناگاه استان گلستان 2 شناگاه آلوده شناخته شدند اما همچنان تعداد شناگاه‌‌های سالم نیز زیاد است که مردم می‌توانند به آنها مراجعه کنند. پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست این بود که امسال شناگاه‌های ‌آلوده با پرچمی از سایر شناگاه‌ها متمایز شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول