اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«صالح مسلم»: قصد الحاق «رقه» به نظام فدرالی در شمال سوریه را نداریم

در حالی که نماینده حزب اتحاد دموکراتیک کُرد در منطقه کردستان عراق روز گذشته ادعا کرده بود که رقه پس از آزادسازی به نظام فدرالی خواهد پیوست رئیس این حزب در سوریه این مسئله را تکذیب و آن را توطئه‌ای از سوی دشمنان خواند.

«صالح مسلم»: قصد الحاق «رقه» به نظام فدرالی در شمال سوریه را نداریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  «صالح مسلم» رئیس «حزب اتحاد دموکراتیک کُرد» در سوریه هر گونه توطئه برای الحاق استان «رقه» به نظام فدرالی کُردها در شمال سوریه را رد کرد.

مسلم در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان گفت: «سخن گفتن درباره این توطئه به شیوه‌ای که سران معارضان [سوری] می‌گویند هرگز درست نیست... نیروهای دموکراتیک سوریه با آمرکیا توافق کرده‌اند که رقه و راه‌های منتهی به این استان را آزاد کنند ولی سایر اظهارات صحیح نیست».

وی همچنین تأکید کرد: « سایر گروه‌ها نیز در نیروهای دموکراتیک خضور دارند... آیا این‌ها تصور می‌کنند که نیروهای نظامی رقه را آزاد کرده و در آن متمرکز خواهند شد... طبیعتا خیر... پس از آزادسازی شورای اداری مدنی و محلی به مسائل رقه رسیدگی خواهد کند... ساکنان رقه نیز در انتخاب اینکه چه کسی بر آنان حکمرانی کند آزاد هستند».

این مسئول کُرد در عین حال گفت: «ما طرح داریم: طرح سوریه دموکراتیک فدرالی. ما به این طرح می‌اندیشیم و قصد داریم قرارداد اجتماعی جدیدی را منعقد کنیم که همه [طیف‌ها] در آن حضور داشته باشند. این طرح برای همه سوریه است نه فقط مناطق شمالی. همچنین احتمال دارد [این طرح] توسعه یابد و به درعا، سویداء و دمشق نیز برسد».

مسلم در واکنش به اظهارات مقامات ترکیه از افزایش حمایت نظامی از نیروهای کُرد در گروه نیروهای دموکراتیک سوریه اظهار داشت: «این‌ها بر ما تأثیری نمی‌گذارند. ما طرح خود را ادامه می‌دهیم... اما آنان و نیروهای وابسته به آنها فقط خواستار تشکیل امارت یا کشور اسلامی داعشی در سوریه هستند و ملت سوریه هرگز این مسئله را نمی‌پذیرد».

وی با اشاره به اینکه نیروهای عرب‌ نیز در میان گروه نیروهای دموکراتیک سوریه در عملیات آزادسازی رقه حضور دارند، تأکید کرد که هدف از این تصمیم این بود که فرصت از افراد مغرض سلب شده و حساسیت‌های فرقه‌ای نیز از بین برود.

رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کُرد ضمن مشکوک خواندن تلاش‌های ترکیه برای مبارزه با داعش، تصریح کرد که این گروه همچنان از سوی ترکیه حمایت می شود و سر کرده‌های آن نیز تحت دستور آنکارا فعالیت می‌کنند.

  کُردهای سوریه در کنفرانسی که مارس گذشته در ریف «حسکه» برگزار کردند از تأسیس نظام فدرالی خبر داده بودند که سه منطقه خودمختار را به آن منضم کرده‌اند.

وزارت خارجه سوریه در واکنش این اقدام کردها گفته بود، اعلام نظام فدرالی ارزش و اعتبار قانونی یا تأثیر اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی ندارد؛ این مسئله تا جایی رسید که مخالفان دولت سوریه نیز این اقدام کردها را محکوم کرده و آن را اقدامی در تضاد با تمامیت ارضی این کشور عنوان کردند.

«غریب حسو» نماینده حزب اتحاد دموکراتیک کُرد در منطقه کردستان عراق پنجشنبه (روز گذشته) ادعا کرد که رقه پس از آزادسازی به نظام فدرالی خواهد پیوست که کردها در شمال سوریه تأسیس کرده‌اند.

وی تصریح کرده بود: «نیروهای دموکرایتک سوریه فرماندهی عملیات آزادسازی رقه را بر عهده دارند. لذا طبیعی است که این شهر پس از آزادسازی به صورت خودکار به نظام فدرالی دموکراتیکی منضم شود که کردها برای تشکیل آن فعالیت می‌کنند».

وی همچنین مدعی شد که دولت سوریه نمی‌تواند در قبال آزادسازی رقه چیزی ارائه دهد؛ زیرا ارتش سوریه در این شهر اقدامی علیه تروریست‌ها انجام نداده است.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول