اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

در جمع خبرنگاران مطرح شد

گلایه‌های معاون نظارتی سابق بانک مرکزی/ نظارت بانک مرکزی عالیه است نه شعبه به شعبه

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها، نظارت بر همه شعبات نیست، گفت: این کار نظارت عالیه‌ای است که با هدف حمایت از منافع سپرده‌گذاران انجام می‌شود.

گلایه‌های معاون نظارتی سابق بانک مرکزی/ نظارت بانک مرکزی عالیه است نه شعبه به شعبه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حمید تهران‌فر امروز در حاشیه بیست و ششمین همایش سالانه پولی و ارزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که در حوزه نظارت چه کارهایی انجام نشده است، اظهار داشت: در حوزه نظارت خیلی کارها باید انجام شود و در گام اول، همان طور که همیشه گفته‌ام، تعریف مشخصی از نظارت باید ارائه شود.

وی افزود: همیشه گفته‌ام در کشور ما هدف از نظارت تعریف نشده، به همین دلیل هر کسی به هر میزان که زورش بیشتر باشد، می‌تواند نظارت بیشتری انجام دهد.

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: برخی نمایندگان مجلس گاهی صحبت‌هایی می‌کنند که هیچ ارتباطی با اصول بانکداری ندارد و بانک‌ها مجبور می‌شوند کارهایی را که خودشان می‌دانند به آنها صدمه می‌زند، را انجام دهند و بانک مرکزی مجبور است از آن دفاع کند.

تهران‌فر با تأکید بر اینکه حرکت‌های نظارت، تقویت بانک‌های سالم در کشور است، گفت: من به عنوان مسئول نظارت باید با ضرب و زور بانک‌ها را به مسیری ببرم که سلامت مالی آنها از دست برود، در حالی که هدف از نظارت، بسترسازی برای فعالیت‌ بانک‌های سالم، قوی، توانمند و سودآور است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا بانک مرکزی همانند بیمه مرکزی یک سامانه نظارتی جامع برای نظارت بر عملکرد بیمه‌ها و نمایندگی‌های بیمه طراحی و راه‌اندازی نمی‌کند، اظهار داشت: نظر شما این است که یک سامانه طراحی کنیم تا هر اتفاقی در 23 هزار شعبه بانک در سراسر کشور رخ می‌دهد، بانک مرکزی از آن مطلع شود؟ پس مدیران عامل و هیأت مدیره بانک‌ها برای چه تعیین می‌شوند؟، اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و معاونان چه کار هستند؟

خبرنگار فارس گفت: بانک مرکزی در این قالب می‌تواند نظارت می‌کند، اما قرار نیست حاکمیت بانک نقض شود. تهران‌فر پاسخ داد: اشکال همین جاست، اشکالی که ما نمی‌توانیم ان را توضیح دهیم، همین است.

وی افزود: یکبار در جلسه‌ای که برخی بزرگان کشور حضور داشتند، این نظر مطرح شد که اگر کارمند بانکی در یکی از روستاها تخلفی کرد، بانک مرکزی باید با آن برخورد کند؛ اما اصلاً این توقع از نظارت بر بانک‌ها درست نیست.

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی تأکید کرد: نظارت بر بانک‌ها نظارت عالیه بر بانک‌هاست و هدف این است که از منافع سپرده‌گذار حمایت شود و مدیرعامل و اعضای هیت مدیره هستند که باید بانک را خوب اداره کنند و اگر تخلفی شد، آنها باید پاسخگو باشند.

وی گفت: به عنوان مثال، اگر مطالبات مشکوک‌الوصول زیاد شود، بانک باید قسمتی از آن را ذخیره بگیرد و از سود سهامدار کسر کند. نباید یک تعریف پرابهام از نظارت ارائه دهیم، تا نظارت فعلی بر بانک‌ها را از حرکت بیندازیم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول