اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

جابری‌انصاری در نشست هفتگی/۱

سفر ظریف به لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند در هفته آینده

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر ظریف به لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند خبر داد و گفت: سفر ۵ روزه به این کشورها در هفته آینده و سفر ظریف به برخی کشورهای دیگر اروپایی در دستور کار است که به فاصله‌ای کوتاه انجام می‌شود.

سفر ظریف به لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند در هفته آینده

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره برگزاری رزمایش نظامی ١١ کشور در ترکیه اظهار داشت: موضع ویژه‌ای درباره این رزمایش نداریم اما بر موضع ثابت خودمان درباره تحولات امنیتی منطقه تاکید می‌کنیم و تکرار می‌کنیم امنیت منطقه برعهده کشورهای منطقه است و بدون توافق بین کشورهای منطقه و بدون سیاست اجماعی بین کشورهای منطقه برای رویارویی با تروریسم و افراط‌گرایی که منشاء بی‌ثباتی، به هم‌ریختگی و مشکلات منطقه است امکان برقراری امنیت و ثبات در منطقه پیرامونی ما فراهم نمی‌شود.

وی ادامه داد: هرگونه اقدام در جهت ایجاد امنیت در منطقه منوط به ایجاد توافق ما بین کشورهای منطقه و توافق اساسی در زمینه مشکل تروریسم و افراط‌گرایی و ضرورت برخورد همه‌جانبه و متحد از سوی کشورهای منطقه با این پدیده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی در خصوص منتفی شدن حج و اینکه تا چه زمانی پاسخ ایران به عربستان مسالمت‌آمیز خواهد بود و چه زمانی سعودی‌ها از ایران پاسخی تند و قاطع دریافت خواهد کرد،‌ تصریح کرد: موضوع حج در مسیر خود دنبال شده و  متاسفانه با ادامه کارشکنی دولت عربستان سعودی در زمینه مسائل اساسی مربوط به امنیت حجاج ایران و نقل و انتقال آنها و صدور روادید عملا دچار مشکل شده است.

جابری‌انصاری با بیان اینکه ما بر اساس اینکه حج یک فریضه واجب اسلامی است و وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیری این فریضه واجب بود، با حداکثر خویشتنداری این موضوع و جنبه‌های اجرایی و فنی آن را دنبال کردیم، عنوان کرد: اگر عربستان سعودی تغییری در رویه خود انجام ندهد مسئول صد عن سبیل‌الله و بستن راه حجاج ایران خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بنا نیست جمهوری اسلامی ایران در زمین بازی طرف مقابل خود بازی کند، تصریح کرد: دولت عربستان تشدید تنش و درگیری‌ها در منطقه را به عنوان اولویت و هدف‌گیری در سیاست خارجی خود انتخاب کرده و جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش همکاری‌ها و ایجاد ثبات و امنیت و آرامش در منطقه پیرامونی خود است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما به هیچ وجه تشدید درگیری‌ها در منطقه را دنبال نمی‌کنیم چون معتقدیم تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به ضرر همه ملت‌های منطقه و جهان خواهد بود. این سیاست ثابت و اصولی ایران است با روش‌های مناسب با حفظ عزت ایران این هدف‌گیری را دنبال می‌کند.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری در خصوص برخی از اظهارنظرهای مقام‌های سعودی علیه ایران نیز گفت: از همین نگاه و رویکرد است که تروریسم تکفیری و افراط‌گرایی گسترده در سطح منطقه و جهان ایجاد شده و از همین گونه نگاه‌ها، اظهارات و ادبیات ناپاک و ناشسته و مغزهای معیوب است که منشا تروریسم و افراط‌گرایی است و مشکلات و بحران‌هایی را ایجاد کرده و قتل‌ها و کشتارهای بی‌رویه را در منطقه ما و جهان ایجاد کرده است.

به گفته وی ادامه این گونه اظهارات و طرح چنین مطالبی به روشنی در آینده برای جهانیان نشان می‌دهد که منشاء فکر تکفیری و اندیشه تروریسم مبتنی بر افراط‌گرایی و قتل دیگران از چه جایی نشات می‌گیرد و توسط چه کسانی و چه افرادی به لحاظ ایدئولوژیک و لجستیک و مالی پشتیبانی می‌شود.

جابری‌انصاری اظهار داشت: برخورد جدی با افراط‌گرایی و تروریسم در جهان امروز منوط به این است که آبشخورهای اساسی این اندیشه و این روش‌های سیاسی مورد توجه قرار گیرد و الحمدالله نوعی حرکت در افکار عمومی جهان به سمت پیدا کردن این اندیشه‌ها در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از سفر ظریف به لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند خبر داد و گفت: سفر ٥ روزه به این کشورها در هفته آینده و سفر ظریف به برخی کشورهای دیگر اروپایی در دستور کار است که به فاصله‌ای کوتاه انجام می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست در ایران اظهار داشت: برگزار کننده این نمایشگاه یک موسسه غیردولتی و مردم نهاد است و برگزار کنندگان به صراحت اعلام کرده‌اند که هدف آنها مسابقه هولوکاستی است که هم اینک و در طول دهه‌های گذشته در فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در جریان است.

جابری‌انصاری خاطرنشان کرد: ما به عنوان دولت برگزار کننده این نمایشگاه نیستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره واکنش‌های برخی از هموطنان در فضای مجازی به رئیس جمهور کرواسی عنوان کرد: برخی واکنش‌ها که در صفحات مجازی نسبت به شخصیت‌های مختلف انجام می‌شود، شایسته اخلاق و ادب ملت ایران نیست و به وجهه این ملت خدشه وارد می‌کند و امری پذیرفتی نیست و ما آن را نفی می‌کنیم.

وی سفر رئیس جمهور کرواسی به ایران را در زمینه‌های مختلف بسیار موفقیت‌آمیز خواند و افزود: موافقتنامه جامع همکاری‌ها بین ایران و کرواسی و همچنین یادداشت تفاهمی بین اتاق‌های بازرگانی 2 کشور به امضا رسید.

جابری‌انصاری ابراز امیدواری کرد که در فضای مجازی و رسانه‌ای زمینه‌های تکرار چنین اقداماتی فراهم نشود و افزود: باید از زاویه فرهنگی، تربیتی و آموزشی به موضوع نگاه کنیم. همه ما و از جمله وزارت خارجه در ترویج فرهنگ نقش داریم و باید نقش خود را به صور اساسی ایفا کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: از فعالان در حوزه مجازی می‌خواهم در چارچوب ادب و فرهنگ ایرانی وارد شوند و امیدوارم در آینده شاهد ظهور چنین پدیده‌های زشتی در آینده نباشیم.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول