اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«اردوغان» جانشین نخست‌وزیر ترکیه را تا شنبه معرفی می‌کند

منابع آگاه در حزب حاکم ترکیه اعلام کردند که با وجود آنکه مسئول انتخاب نخست‌وزیر جدید، کنگره حزب است اما تصمیم‌گیرنده اصلی برای این مسئله، شخص رئیس‌جمهور است.

«اردوغان» جانشین نخست‌وزیر ترکیه را تا شنبه معرفی می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، 16 اردیبهشت ماه جاری (5 می)، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه بدون اشاره به اختلافاتش با رئیس‌جمهور، با بیان اینکه قصد ندارد برای ریاست مجدد حزب حاکم بر کشورش نامزد شود، گفت که دوم خرداد آینده (22 می) استعفا می‌کند. 

با انتشار خبر استعفای داوود اوغلو از پست نخست‌وزیری و ریاست حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم)، گمانه‌زنی‌ها درباره جانشینان او آغاز شد.

منابع نزدیک به ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کردند که جانشین‌ احتمالی داوود اوغلو، «نعمان کورتولموش» سخنگوی دولت، «باقر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه، «بینالی ایلدیریم» وزیر ارتباطات یا « برات آلبایراق» وزیر انرژی ترکیه و داماد اردوغان است. 

با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنگره داخلی حزب عدالت و توسعه، منابع آگاه از داخل این حزب اعلام کردند که در میان نامزدهای مختلف، بینالی ایلدیریم و نعمان کورتولموش سایر رقبا را کنار زده‌اند و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تا پیش از روز شنبه آینده (اول خرداد) در این‌باره تصمیم قطعی خود را اتخاذ خواهد کرد.

از سوی دیگر، «عمر فاروق کورکماز» مشاور نخست‌وزیر ترکیه در گفت‌وگو با «القدس العربی» اظهار داشت که کنگره حزب عدالت و توسعه طرفی است که اسم نامزد نهایی ریاست این حزب و نخست‌وزیر آینده کشور را تعیین خواهد کرد.

قرار است، در نشست فوق‌العاده کنگره حزب عدالت و توسعه که به اعلام احمد داوود اوغلو، در بیست و دوم ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، رئیس جدید این حزب و نخست‌وزیر آینده کشور انتخاب شود.

یک منبع آگاه در حزب حاکم ترکیه که خواست نامش فاش نشود، گفت: طی دو روز گذشته، نشست‌های فشرده‌ای در تمامی سطوح رهبری حزب عدالت و توسعه انجام شده است اما تمامی نظرسنجی‌های داخلی و رای‌گیری‌ها تا به این لحظه به نفع ایلدیریم است اما این نتایج غیرالزام‌آور است و صرفا در حد رایزنی و نظرسنجی است.

احتمال می‌رود که حزب عدالت و توسعه با رضایت اردوغان بر سر یک نامزد توافق کند.

این منبع افزود: با وجود اینکه اغلب نظرسنجی‌ها برتری ایلدیریم را نشان می‌دهد اما من به شخصه معتقدم که کورتولموش از سوی حزب برای ریاست نامزد خواهد شد زیرا وی دارای شخصیت رهبری قدرتمندی است و در سخنرانی کردن نیز برتری دارد اما یلدیریم برعکس اوست و چندین پرونده علیه او وجود دارد و کاریزمای لازم برای رهبری حزب عدالت و توسعه در مرحله پیش رو را ندارد.

وی تاکید کرد: در مرحله آینده، ما به شخصیتی نیاز داریم که هدف اردوغان در برگزاری همه‌پرسی یا انتخابات زودهنگام پارلمانی را محقق سازد و برای این مرحله، من معتقدم که کورتولموش کارایی بیشتری دارد. اما همه اینها در حد گمانه‌زنی است و تنها کسی که می‌داند، نخست‌وزیر آینده ترکیه، کیست، شخص اردوغان است. زیرا با وجود آنکه اردوغان هیچ پست رسمی در حزب ندارد و از ریاست آن در آگوست 2014، استعفاء کرد، اما هنوز رهبر حقیقی حزب به شمار می‌روند و صرفا پدر معنوی برای عدالت و توسعه نیست.

ایلدیریم متولد 1955 میلادی، دوست نزدیک و مورد اعتماد اردوغان است.

اردوغان نیز به دنبال شخصی است که با او مخالفت نکند و به او در رسیدن به اهدافش از جمله تصویب قانون اساسی جدید و برقراری نظام ریاستی کمک کند. ایلدیریم همچنین از تجربه بالایی در مدیریت کشور دارد و محرک مهمی برای حزب عدالت و توسعه از سال 2002 تاکنون به شمار می‌رود.

کورتولموش نیز پست معاونت نخست‌وزیری را دارد و یک شخصیت سیاسی باتجربه، آکادمیک و نویسنده است که علاوه بر دارا بودن محبوبیت میان مردم ترکیه، به اردوغان نیز نزدیک است.

انتهای پیام/ص

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول