اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بزرگداشت «روز فردوسی» در تاجیکستان+ تصاویر

با حضور جمعی از اهالی ادب ایران و تاجیکستان و با ابتکار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه مراسم بزرگداشت «روز فردوسی» برگزار شد.

بزرگداشت «روز فردوسی» در تاجیکستان+ تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در محل رایزن فرهنگی ایران در دوشنبه با حضور جمعی از اهالی ادب ایران و تاجیکستان مراسم بزرگداشت «روز فردوسی» برگزار شد.

در این مراسم، «حجت الله فغانی» سفیر ایران در دوشنبه، «نظام قاسم» رئیس اتحادیه نویسندگان تاجیکستان، «دکتر بابالو» قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌املل، «سفر حقداد» رئیس اتفاق سینماگران تاجیکستان، و برخی دیگر از شعرای بزرگ این کشور حضور داشتند.

فغانی در این مراسم در سخنانی کوتاه گفت: شاهنامه اثری است که هیچ ملتی نظیر آن را ندارد زیرا شاهنامه تلفیقی از تاریخ، اسطوره و حماسه‌ای به نام حکمت الهی است و هدفش در واقع ترویج خردمندی، فرزانگی، نوع دوستی و میهن پرستی است.

سفیر ایران در تاجیکستان در بخش دیگری از سخنانش افزود: استاد «اسلام ندوشن» وقتی می‌خواهد جایگاه شاهنامه و کار فردوسی را ترسیم کند با یک سوال که اگر شاهنامه نبود چه می‌شد؟، شروع می‌کند- و خودش پاسخ می‌دهد که اگر شاهنامه نبود ایران حافظه تاریخی خود را از دست می داد.

فغانی با تاکید به اینکه شاهنامه سند هویت ماست، گفت: البته ایران کهن از دیرباز مهد تمدن‌های شناخته شده بشری است اما تمدن ایرانی از سوی ترکان نومسلمان غزنوی از یک طرف، و اعراب عباسی که دین را دستمایه دنیاطلبی خودشان قرار داده بودند از طرف دیگر مورد تهدید قرار گرفته بود و فرزانه طوس کاری که انجام داد این بود که غبار را از رخسار این تمدن زدود و جوهر حکمت آموز آن را آشکار کرد.

فغانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که 14 سال پیش فرمود که من موافقم و دستور می‌دهم که از فردوسی تجلیل شود و حکمت فردوسی استخراج گردد، گفت ما شاعر و حماسه سرا در تاریخ خودمان کم نداریم. ولی خیلی کمند شعرا و حماسه سراهایی که لقب حکیم گرفته باشند.

در این مراسم، «ابراهیم خدایار»رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان نیز طی سخنان خود با بیان نقش بزرگ فردوسی در ادبیات و تاریخ فارس گفت: اگر در زندگی ملت‌ها، لحظات تاریخی بتوان یافت که تجلیگاه غرور ملی و وحدت نژادی جاودانی باشد، بی شک دوره فردوسی و شاهنامه بی زوال وی مصداق یکی از این لحظات است.

 

 

 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول