اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی خبر داد

تاسیس 32 صندوق خرد زنان عشایر خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به صندوق خرد زنان عشایر، گفت: در راستای تحقق منویات رهبری در سال جاری اقدام به تاسیس 32 صندوق خرد زنان با هدف مشارکت زنان عشایر در اقتصاد خانواده می‌کنیم.

تاسیس 32 صندوق خرد زنان عشایر خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، غلامرضا قوسی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان جنوبی با اشاره به 29 اردیبهشت‌ماه سالروز تشکیل بسیج عشایری، اظهار داشت: نمایندگان جامعه عشایری کشور در سال 58 برای نخستین‌بار با امام خمینی(ره) دیدار کردند و به این دلیل سازمان بسیج عشایری کشور روز 29 اردیبهشت ماه را به نام بسیج عشایری نامیده است.

وی گفت: امام خمینی(ره) در دیداری که با نمایندگان جامعه عشایری داشتند فرمودند عشایر ذخایر انقلاب هستند و آن‌ها نقش اساسی در پیروزی انقلاب ایفا کرده‌اند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: عشایر نقش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیاری را به وجود آوردند که در نقش سیاسی آن‌ها می‌شود به حضور پررنگ و 90 درصدی عشایر در انتخابات نام برد.

قوسی با بیان اینکه عشایر در سنگر تولید همواره در خط مقدم بودند، تصریح کرد: تمام فعالیت‌های عشایر منطبق با اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه 15 هزار و 676 خانوار با جمعیت عشایری هزار نفر در خراسان جنوبی وجود دارد، ادامه داد: این تعداد 13.2 درصد جمعیت عشایری استان و هفت درصد جمعیت عشایری کشور را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه استان از لحاظ جمعیت عشایری رتبه چهارم کشور را دارد، خاطرنشان کرد: پتانسیل خوبی برای فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در جامعه عشایری استان وجود دارد.

قوسی با بیان اینکه 80 درصد از عشایر در نواحی مرکزی و 20 درصد در سایر نواحی استان هستند، اظهار کرد: 58 طایفه عشایری مستقر در استان وجود دارد که از این تعداد بهلولی بیشترین طایفه در استان است.

وی با بیان اینکه جمعیت دامی عشایر در استان یک‌میلیون و 200 هزار راس است، افزود: 25 درصد صنایع دستی و مشاغل خانگی توسط عشایر تولید می‌شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته برای هفت هزار خانوار عشایری استان 130 هزار مترمکعب با 20 تانکر آبرسانی سیار صورت گرفت، گفت: اعتبار هزینه شده برای آبرسانی سیار به عشایر یک‌میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

قوسی اضافه کرد: اجرای شبکه انتقال آب محلات عشایری، حفر و تجهیز پنج چاه برای آب شرب، احداث و مرمت 10 هزار مترمکعب بند خاکی با هدف جمع‌آوری روان آب‌های سطحی، توزیع ماهانه 550 تن آرد برای خانواده عشایر و اجرای طرح بیمه اجتماعی خانوار عشایری با پوشش 66 درصدی خانواده عشایری از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته بوده است.

وی یادآور شد: سال گذشته 790 تن گوشت قرمز توسط 628 نفر عشایر در استان تولید شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی ادامه داد: اداره کل عشایری استان در سال گذشته 13 میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار تملک دارایی برای اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه کرده است که بیش از هشت هزار خانوار عشایری از این پروژه‌ها بهره‌‌‌‌‌‌‌‌مند می‌شوند.

قوسی تصریح کرد: هدف اداره کل عشایری استان توانمندسازی جامعه عشایری است و تلاش می‌کنیم فروشگاه تولیدات عشایری را در استان افتتاح کنیم و تمام تولیدات عشایر در این فروشگاه عرضه شود.

وی با اشاره به برنامه‌های سالروز تشکیل بسیج عشایری در استان، خاطرنشان کرد: تجلیل از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان، افتتاح صندوق‌های خرد زنان عشایر، افتتاح و بازسازی 41 چشمه، قنات و چاه جهت تامین آب شرب  با اعتبار 20 میلیون تومان، گردهمایی عشایر درمیان و بازدید استاندار از محلات عشایری استان از جمله این برنامه‌ها است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به صندوق خرد زنان عشایر، گفت: در راستای تحقق منویات رهبری در سال جاری اقدام به تاسیس 32 صندوق خرد زنان با هدف مشارکت زنان عشایر در اقتصاد خانواده می‌کنیم که برای هر صندوق نیز سه میلیون تومان تسهیلات بلاعوض داده می‌شود.

قوسی با بیان اینکه فعالیت‌های دامی، دام‌پروری، خیاطی، جاجیم‌بافی و گلیم‌بافی از جمله مشاغل مدنظر ما است، افزود: صندوق‌های خرد زنان در محلاتی که جمعیت بالای 150 خانوار دارد راه‌اندازی می‌شود.

وی اظهار داشت: به هر خانوار و جمعیت بیکار عشایر 10 میلیون تومان با بهره چهار درصد در طی مدت پنج سال تسهیلات پرداخت می‌شود تا در کنار فعالیت‌های دامداری ایجاد واحدهای تولیدی نیز داشته باشند.

انتهای پیام/69034/خ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول