اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جای خالی فردوسی‌پژوهی در دانشگاه‌ها

جنتی: دیپلماسی فرهنگی را نوابغی چون فردوسی رقم می‌زنند/ تأسیس بنیاد فردوسی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تأسیس بنیاد فردوسی و ایجاد رشته فردوسی‌پژوهی در آینده نزدیک خبر داد.

جنتی: دیپلماسی فرهنگی را نوابغی چون فردوسی رقم می‌زنند/ تأسیس بنیاد فردوسی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی جنتی عصر امروز در همایش گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی از تأسیس بنیاد فردوسی خبر داد و گفت: اساسنامه این بنیاد تهیه شده و امیدواریم گام بزرگی برای توسعه فرهنگ شاهنامه باشد.

وی با بیان اینکه جای رشته فردوسی‌پژوهی در دانشگاه‌ها خالی است، ادامه داد: امیدواریم با ایجاد این رشته در دانشگاه‌ها، فرهنگ شاهنامه در نزد جهانیان زبانزد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: دیپلماسی فرهنگی ایران را نوابغی همچون فردوسی رقم می‌زنند و آثار ایشان برای جهانیان حکمت‌آموز است.

جنتی بابیان اینکه فردوسی از طریق پندهایی که از زبان پهلوانان و اساطیر و شاهان بیان داشته، حکمت عملی را آموخته است، افزود: هریک از نتایج اخلاقی داستان‌های شگفت‌انگیز و سخنان پندآمیز فردوسی نشانگر آن است که هرگز راستی پایان نمی‌پذیرد.

وی به روح بزرگ فردوسی اشاره کرد و گفت: روح بزرگ فردوسی جهان را یکپارچه نگریسته و ستیزه‌جویی‌ها را نشان از نادانی انسان‌ها دانسته است.

وزیر ارشاد بابیان اینکه تأثیر فردوسی بر زبان و ادبیات فارسی ژرف بوده است، افزود: ردپای عمیق فردوسی بر فرهنگ به‌گونه‌ای بوده است که تمامی زبان‌ها فردوسی را از آن خود می‌دانند و این نشان از شوکت والای فردوسی است.

جنتی تصریح کرد: فردوسی متعلق به همه آیین‌هاست و بیش از اینکه به جرگه خاصی متعلق باشد، آزاده مردی است که یکتایی خداوند را قبول دارد و تعصب خود را بر حفظ زبان، فرهنگ و تمدن ایران می‌داند.

وی آغاز کردن روایت حماسه‌ها بانام خداوند را یکی از بزرگ‌ترین فرهنگ‌سازی‌های فردوسی توصیف کرد و گفت: روایت جنگ‌ها و حماسه‌های فردوسی بانام خدا آغازشده و در ابیاتی به پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و جایگاه آن‌ها اشاره‌کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تأکید کرد: ایرانیان بالندگی زبان و هویت خود را وامدار حکیم توس هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ایرانیان بالندگی زبان و هویت خود را وامدار حکیم توس هستند؛ هرچند زندگی این سخنور برجسته همچون سایر نام‌آوران چیره‌دست در هاله‌ای از ابهام و افسانه فرو رفته است.

جنتی با تأکید بر اینکه فردوسی در بحبوحه جنگ و کشمکش‌های داخلی بین حکومت‌های محلی و تعصبات قومی و دینی و روی کار آمدن فاتحان بیگانه به رسالت عظیم خود پی برد، گفت: او سعی کرد مجموعه عظیم و ماندگاری برای زنده نگه‌داشتن تاریخ و زبان و هویت ایرانی تنظیم کند؛ اما بارها مورد بی‌مهری متعصبان و جاهلان زمان خود قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که حتی اجازه دفن او در قبرستان مسلمانان داده نشد و این است که او را در باغ خودش در توس دفن کردند.

وی عامل جذابیت اشعار حماسی فردوسی را مطالب فلسفی و اجتماعی و اخلاقی موجود در ابیات او دانست و افزود: فردوسی در داستان‌های خود بر این مطلب صحه می‌گذارد که شکوه جهان گذراست و انسان باید در عمر کوتاه خود دلاور، آزاده، بخشنده، فداکار، راست‌گو و دستگیر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهنامه را آموزگار شجاعت، راستی، فداکاری، میهن‌دوستی و وفای به عهد توصیف کرد.

در پایان این مراسم نشان فردوسی به چهار تن از فردوسی پژوهان دکتر بهروز قریب پور؛ دکتر ژاله آموزگار؛ استاد رجبعلی لباف خانیکی و دکتر خدایی شریف‌زاده از کشور ترکمنستان اهدا شد.

انتهای پیام/3268/ذ40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول