اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مروری بر گذشت ۱۱ روز از نشست صلح یمن در کویت

هر چند ۱۱ روز مذاکره صلح یمن در کویت نتیجه قابل ذکری به خصوص در متوقف کردن جنگ نداشته اما برخی طرف‌ها برای ادامه آن تا رسیدن به یک نتیجه مطلوب ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

مروری بر گذشت ۱۱ روز از نشست صلح یمن در کویت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یازده روز از نشست صلح یمن در کویت می‌گذرد طرفین یمنی دیدارهای مستقیم و غیرمستقیمی داشته‌اند، این مذاکرات در برخی روزها شاهد پیشرفت‌هایی بود اما گاهی عقبگرد نیز داشته است.

بارزترین نتیجه این 11 روز مذاکره می‌تواند در این موارد خلاصه شود: توافق بر سر تثبیت نسبی آتش‌بس، موافقت هیأت ریاض و هیأت میهنی بر سر اعزام دو نماینده به یمن برای پیگیری روند آتش‌بس و ارائه چارچوب دیدگاه انصارالله درباره راه‌حل سیاسی مساله یمن.

21 آوریل/2 اردیبهشت

مذاکرات صلح یمن پنجشنبه شب (21 آوریل/2 اردیبهشت) با حضور نماینده سازمان ملل در امور یمن و نمایندگان دو طرف درگیر یعنی هیأت ریاض و هیأت میهنی (انصارالله و کنگره مردمی) در قصر «البیان» کویت آغاز شد.

«اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در پایان این مذاکرات رو به خبرنگاران با سازنده توصیف کردن گفت‌و‌گوها گفت: فضای مثبتی بر مذاکرات حاکم بود؛ وی در مورد مضمون گفت‌و‌گوها نیز گفت: در مورد تشکیل کمیته آتش‌بس در ریاض و هماهنگی‌ها با این کمیته بحث و تثبیت آتش‌بس در کمیته‌های محلی بحث کردیم.

23 آوریل/4 اردیبهشت

در این روز دومین جلسه میان طرفین یمنی برگزار شد؛ جلسه مذکور بیش از دو ساعت و سی دقیقه طول کشید و در پایان اعلام شد مواضع طرفین درباره آتش‌بس اختلاف دارد.

«العربیه» اعلام کرد هیات ریاض از هیات میهنی درخواست کرده به آنچه بمباران «تعز» و «مأرب» نامیده ، پایان دهد؛ شبکه «اسکای‌نیوز» نیز گزارش داد ولدالشیخ اقدام به برگزاری جلسه‌های جداگانه با «محمد عبدالسلام» رئیس هیات میهنی و «عبدالملک المخلافی» رئیس هیات ریاض کرده است.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی انصارالله نیز همزمان با جلسه دوم مذاکرات اعلام کرد که توقف جنگ در تمامی ابعاد نظامی اولویت ماست و ملت یمن نیز خواستار آن هستند.

24 آوریل/5 اردیبهشت

اسماعیل ولد الشیخ اعلام کرد هیأت ریاض و هیأت میهنی بر سر اعزام دو نماینده به یمن برای پیگیری روند آتش‌بس توافق کرده‌اند. ولدالشیخ افزود: شرکت‌کنندگان در مذاکرات به دو کمیته تقسیم خواهند شد کمیته اول به مسایل سیاسی خواهند پرداخت و کمیته دوم بر مسایل امنیتی.

در عصر همین روز مذاکرات به مدت 24 ساعت به حالت تعلیق درآمد و انصارالله اعلام کرد تا توقف کامل حملات هوایی عربستان در یمن، در ادامه مذاکرات صلح شرکت نخواهند کرد.

25 آوریل/6 اردیبهشت

فرستاده سازمان ملل در امور یمن از اختلاف‌نظر‌های جدی میان هیأت میهنی و هیأت ریاض در مذاکرات صلح یمن در کویت خبر داد اما افزود به‌رغم اختلافات جدی، صلح یمن ممکن است.

26 آوریل/7 اردیبهشت

شیخ «صباح احمد جابر الصباح» امیر کویت در 26 آوریل اقدام به میانجیگری برای ازسرگیری مذاکرات صلح شد و طرفین یمنی را به حضور پذیرفت تا با آنها صحبت کند.

امیر کویت در این دیدار بر راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مساله یمن و نیز حمایت از نشست صلح تاکید کرد.

پس از این دیدار طرفین یمنی با امیر کویت، مذاکرات در عصر آن روز از سرگفته شد.

27 آوریل/8 اردیبهشت

در این روز اخباری مبنی بر موافقت انصارالله با برنامه کاری سازمان ملل منتشر شد اما انصارالله این موضوع را تکذیب کرد.

این برنامه کاری بر پنج محور متمرکز است: عقب‌نشینی انصارالله و نیروهای وابسته به «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق یمن از شهرهایی است که از سال 2014 کنترل آن را به دست گرفته‌اند، تحویل سلاح‌های سنگین، بازگردان سازمان‌های دولتی، تبادل اسرا و تلاش برای از سرگیری «روند سیاسی».

28 آوریل/9 اردیبهشت

خبرگزاری کویت از روزنه‌های امید برای حصول یک توافق تاریخی در نشست صلح یمن خبر داد.

خبرگزاری کویت سپس از خوش‌بینی ولد الشیخ احمد و تعداد دیگری از دست‌اندرکاران مذاکرات خبر داد و به نقل از این مقامات افزود: اتفاقی بزرگ در آستانه رخ دادن است که نشانه‌های اولیه آن بتدریج آشکار شده بویژه اینکه گروه‌های مذاکره‌کننده در تثبیت آتش‌بس و نیز تشکیل کمیته‌های محلی برای حفظ آتش‌بس به اتفاق‌نظر رسیده‌اند.

انصارالله: تحویل سلاح قبل از تشکیل دولت فراگیر یمن محال است

در همین روز محمد عبدالسلام اعلام کرد این جنبش با اجرا شدن قطعنامه سازمان ملل به‌شرط عدم گزینشی شدن آن موافق است اما سلاح را تا قبل از تشکیل دولت فراگیر زمین نمی‌گذارد.

1 می/12 اردیبهشت

تعلیق مذاکرات

هیأت یمنی مقیم عربستان، اعلام کرد مذاکرات مستقیم با هیأت میهنی (انصارالله و کنگره مردمی) در نشست صلح یمن در کویت را تعلیق کرده است.

هیأت ریاض به «اسماعیل ولدالشیخ» نماینده سازمان ملل در امور یمن اعلام کرده این اقدام را به خاطر آنچه ادامه عملیات نظامی انصارالله نامیده، انجام داده است.

انصارالله چارچوب دیدگاه خود درباره راه‌حل سیاسی مساله یمن را ارائه داد

انصارالله و کنگره مردمی از ارائه چارچوب دیدگاه خود در راستای حل سیاسی مساله یمن به اسماعیل ولدالشیخ خبر دادند. این چارچوب شامل موارد فوق است: تثبیت آتش‌بس به صورت کامل و فراگیر، لغو محاصره در تمامی اشکال آن و نیز رفع تمامی موانع برای عبور و مرور شهروندان یمنی در داخل و خارج و توافق بر یک دولت توافقی جدید تا بر اساس آن تمامی تدابیر امنیتی و غیر امنیتی اجرا شود.

این دیدگاه همچنین بر تعامل با تمامی مراجع روند سیاسی یعنی قانون اساسی، راهکارهای گفت‌وگوی ملی توافق شده بر آن، ابتکار خلیجی و مکانیزم اجرایی آن، توافق مشارکت و نیز قطعنامه‌های شورای امنیت درباره تاکید دارد.

پیشتر ولدالشیخ چارچوب پایان درگیری‌ها در یمن را ارائه کرده بود و از هیات میهنی و هیات ریاض خواسته بود نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره آن اعلام کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول