اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان:

قطعه‌سازان داخلی در قرارداد خودروسازان با طرف‌های خارجی حضور نداشتند

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان گفت: قطعه سازان کشور در قراردادهای جدید شرکت‌های خودروساز با طرف های خارجی از ابتدا و در روند مذاکرات و عقد قرارداد حضور نداشتند و انتظار آنها در این قراردادها برآورده نشده است.

قطعه‌سازان داخلی در قرارداد خودروسازان با طرف‌های خارجی حضور نداشتند

به گزارش خبرگزاری فارس، آرش محبی نژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: در دو ماه اخیر ایران خودرو بخشی از بدهی هایش را به قطعه سازان پرداخت کرده و بیشتر معوقات مربوط به شرکت سایپاست.

وی با بیان اینکه بیشتر معوقات مربوط به شرکت سایپا است، گفت:‌ در دو ماه اخیر ایران خودرو توانسته بخشی از بدهی هایش را به قطعه سازان پرداخت کند.

 دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو گفت: قطعه سازان کشور 5 تا 8 هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند. 

وی با اشاره به اینکه 40 تا 50 درصد واحدهای تولید قطعه خودرو در کشور به حالت تعلیق درآمده یا نیمه تعطیل هستند، افزود: مشکل اصلی‌ قطعه سازان، تأمین نقدینگی است که باید برای آن فکری اساسی کرد.

محبی نژاد گفت:‌ بر اساس سند چشم اندازه توسعه 20 ساله، در سال 1404 باید در کشور 3 میلیون خودرو تولید شود که یک میلیون آن صادراتی باشد و بر این اساس هیچ خودروسازی نمی تواند قرارداد جدیدی را با شرکت های خارجی منعقد کند که سهم تولید قطعه آن در کشور کمتر از 40 درصد باشد.

وی افزود:‌ قطعه سازان کشور در قراردادهای جدید شرکت های خودروساز با طرف های خارجی از ابتدا و در روند مذاکرات و عقد قرارداد حضور نداشتند و انتظار آنها در این قراردادها برآورده نشده است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو تصریح کرد: قطعه سازان نباید از خودروسازان جدا دیده شوند.

سید حسام الدین ذگردی، قائم مقام همکاری های بین المللی ایران خودرو نیز در این برنامه گفت: با وجود کاهش شدید تولید شرکت‌های خودرو ساز که به علت تحریم ها و بحران مالی صورت گرفت، ایران خودرو به دلیل مسائل انسانی و اجتماعی و تعهد نسبت به کشور اقدام به تعدیل نیروی انسانی نکرد و این مسئله، هزینه های سربار ما را افزایش داد.

وی افزود:‌ در قراردادهای جدید با شرکت های خارجی مقرر شده تا 40 درصد قطعات از ابتدا در داخل کشور تولید شود و با مرور زمان به 70 درصد برسد.

ذگردی گفت:‌ در قراردادهای جدید طرفین باید به سمت داخلی سازی قطعات حرکت کنند تا به هدف گذاری تجاری سازی محصول دست یابند.

وی افزود: قطعه سازی در کشور باید مزیت نسبی داشته باشد و قیمت تمام شده محصولش کمتر از قطعه وارداتی باشد.

وی تصریح کرد: هر قطعه ای مزیت اقتصادی داشته باشد در داخل کشور تولید خواهد شد و ما امادگی داریم تا 100 درصد قطعه سازی محصولات را به داخل منتقل کنیم به شرط اینکه توانایی و صرفه اقتصاد وجود داشته باشد.

قائم مقام همکاری های بین المللی ایران خودرو گفت: در قرارداد جدید ایران خودرو با پژو قرار است که از مدل طراحی محصول جدید در داخل استفاده کنیم و بدون شک قطعه‌سازان ما در اجرای آن مشارکت خواهند داشت.

محمد حسن شجاعی فرد، استاد دانشگاه نیز در این برنامه گفت:‌ برای اینکه بتوانیم وارد بازار خودروسازی جهان شویم باید الگوهای موفق خودروسازان دنیا را بررسی کنیم.

وی افزود: چرا باید در قرارداد با شرکت های خارجی، بازار خودرو را در اختیارشان قرار دهیم و قطعات را هم وارد کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید قطعه سازان کشور را در قراردادهای جدید وارد کنیم تا آنها بتوانند علاوه بر تأمین نیاز داخل به فکر صادرات قطعات هم باشند.

شجاعی فرد گفت:‌ خودروسازان کشور باید در قرارداد با شرکت های خارجی در پی طراحی محصول جدید در کشور باشند و دنبال مونتاژ خودرو نروند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول