اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت در گفت‌و‌گو با فارس:

50 قرارداد برای بومی سازی 10 گروه تجهیزات نفت نهایی شد/ جوینت با خارجی‌ها در قالب IPC

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از نهایی شدن 50 قرارداد بومی سازی 10 گروه کالایی خبر داد و گفت: در چارچوب قراردادهای جدید نفتی ایران موسوم به ‌IPC دفتر سازندگان تجهیزات نفت در کیش با هدف شراکت با سازندگان خارجی تشکیل شده است.

50 قرارداد برای بومی سازی 10 گروه تجهیزات نفت نهایی شد/ جوینت با خارجی‌ها در قالب IPC

رضا خیامیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تشکل بزرگ صنفی است که اعضا آن تأمین کننده تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در کشور هستند، گفت:‌ در دوران جدید فعالیت هیأت مدیره،  مهمترین هدف ما رفع مشکلات چندین ساله اعضا است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای سال 95، گفت:‌مهمترین مشکل ما مربوط به ضمانت‌ها است.

وی ادامه داد: اعضا وقتی بخواهند با وزارت نفت کار کنند، باید ضمانت‌نامه بانکی ارائه کنند اما اگر وزارت نفت به عنوان مثال پول اعضا را با تأخیر بدهند،‌اعضا با دردسرهای زیادی مواجه می‌شوند و از جمله می‌توان به بدحساب شدن در بانک اشاره کرد،‌به همین دلیل گرفتن ضمانت‌نامه برای اعضا که مقصر هم نیستند، سخت خواهد بود.

خیامیان تأکید کرد:‌ ما به دنبال آن هستیم مثلاً‌ بتوانیم به جای ضمانت‌نامه بانکی از سفته استفاده کنیم، زیرا وقتی به عنوان مثال یکی از اعضا دارای اعتبار خوبی نزد وزارت نفت است می‌تواند به جای دادن ضمانت‌نامه بانکی سفته پرداخت کند که امیدواریم با همکاری وزارت نفت این تسهیلات برای اعضا فراهم شود.

وی با اشاره به امکان ساخت تجهیزاتی که در داخل وجود دارد اما با این وجود برخی از شرکت‌های دولتی ترجیح می‌دهند این تجهیزات از خارج وارد شود،‌گفت: با توجه به بخشنامه وزیر صنعت و وزیر نفت محصولاتی که در داخل تولید می‌شود و دارای کیفیت خوبی هستند نباید توسط شرکت‌های دولتی وارد شوند به همین دلیل با رایزنی‌هایی که با مسئولان وزارت نفت داریم به دنبال این هستیم که از این موازی‌کاری جلوگیری کنیم.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، ادامه داد:‌اما این واقعیت را نیز قبول داریم که وزارت نفت با مشکل نقدینگی مواجه است و وقتی یک شرکت خارجی پروژه‌ای را فاینانس می‌کند چه ما فشار بیاوریم و چه نیاوریم وزارت نفت ترجیح می‌دهد کالای مورد استفاده را نیز از شرکت خارجی فاینانسور خریداری کند. به همین دلیل باید برای آن یک راهکار دیگری پیدا کرد.

به گفته خیامیان یکی از راهکارهای انجمن جوینت شدن با شرکت‌های سازنده خارجی است. به عنوان مثال اگر یک شرکت خارجی می‌خواهد در داخل ایران پروژه نفتی و یا گازی را اجرایی کند،‌سازندگان ما می‌توانند از طریق جوینت شدن با شرکت تولید‌کننده خارجی محصولات مورد نیاز این پروژه را در داخل و با برند خارجی تولید کند که البته این کار هم برای تولید‌کنندگان داخلی و هم برای شرکت خارجی سود می‌رساند زیرا قیمت تمام شده کالا در ایران قطعاً‌ کمتر از قیمت تمام شده کالای تولید شده در خارج به همراه هزینه حمل است.

خیامیان تصریح کرد: این کار همچنین دانش فنی اعضا انجمن را نیز بالا می‌برد و می‌توان در آینده روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به قراردادهای IPC گفت: انجمن در هنگام تدوین این قراردادها دخیل بود به طوریکه وزارت نفت از سه انجمن سازندگان، پیمانکاران و مشاوران برای تدوین این قراردادها مشورت گرفت و حتی اعضای قبلی این انجمن در هنگام کنفرانس تهران نظرات خود را ارائه کردند.

وی ادامه داد: پس از آن جلسه تصمیم بر این شد که انجمن یک دفتر توسعه و سرمایه‌گذاری و فناوری را به منظور ارتباط بیشتر با شرکت‌های خارجی در جزیره کیش ایجاد کند که بتوانیم از طریق این دفتر با شرکت‌های خارجی جوینت شده و نیازهای شرکت‌های خارجی را در داخل کشور برطرف کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع و استفاده از قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل موجب می‌شود تا بتوان نسبت فعالیت تولید‌کنندگان داخلی در دوران پسابرجام و اجرایی شدن قراردادهای جدید امیدوار بود.

خیامیان با تأکید بر مذاکرات صورت گرفته بین چند شرکت خارجی از ایتالیا گفت: ما به دنبال آن هستیم تا از طریق دفتر کیش با کشورهایی که بیشترین مراودات را پس از برجام با ایران خواهند داشت، ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم با سازندگان این کشورها جوینت شده و تجهیزات مورد نیاز آنها را در داخل کشور تولید کنیم.

به گفته رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، این دفتر می‌تواند در دوران پسابرجام نیز به انتقال تکنولوژی نیز کمک کند به همین دلیل انجمن آمادگی دارد تا با صنعت نفت در دوران پسابرجام و با استفاده از قراردادهای جدید IPC همکاری کند که این موضوع را نیز در نمایشگاه سال گذشته کیش به قائم مقام وزیر نفت اعلام کرد.

وی در پایان با اشاره به بومی سازی 10 گروه کالایی گفت:‌ در حال حاضر 50 قرارداد از این 10 گروه کالایی نهایی شده که عمدتاً در تجهیزات سرچاهی هستند و امیدواریم به زودی مابقی این 10 گروه نیز در داخل کشور بومی‌سازی شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول