اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

سالگرد تاسیس نهادکتابخانه های عمومی کشور/1

صالحی‌امیری: در فضای پسابرجام نوبت توسعه فرهنگی است/ نیازمند تغییر سیاست‌ها هستیم

رئیس کتابخانه ملی گفت: در فضای پسابرجام نوبت توسعه فرهنگی است؛ متاسفانه ما در مسیر توسعه صنعتی و نفتی تلاش کردیم و به هدف نرسیدیم اما در حد توان در دولت در تلاشیم تا یک بار دیگر نگرشها را تغییر دهیم و به مسیر فرهنگ بازگردیم.

صالحی‌امیری: در فضای پسابرجام نوبت توسعه فرهنگی است/ نیازمند تغییر سیاست‌ها هستیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم گرامیداشت دوازدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که پیش از ظهر امروز ۱۶ اسفند در سالن پیام تهران برگزار شد.

محمدالهیاری معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد در دوازدهمین سالگرد تاسیس نهادکتابخانه های عمومی کشور گفت: طی بیست ماه گذشته بالغ بر ٤١ هزار مکاتبه الکترونیک با دبیرکل نها کتابخانه ها صورت گرفته است.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد بیان کرد: دبیرکل همکاران خود را امین دانسته و طی این مدت یادداشت‌هایی را در جهت عملکرد شفاف نهاد نوشته و گزارش کرده‌اند البته این ارتباط یک سویه نبوده است.

الهیاری به سال ٩٤ اشاره و عنوان کرد: دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور این سال را سال جهش فعالیت‌های ترویجی در نهاد اعلام کردند و سپس بر این مبنا شروع به جنبش کتابخوان کردیم، کتابخوان بلافاصله به سراسر کشور سر زد.

وی به مدرسه خواندن در فضای حقیقی و مجازی اشاره کرد و گفت: مشاوره کتابخوان برای کتابداران در فضای حقیقی و مجازی در مسیر اقدام و بعضا انجام شده و خواهد شد.

الهیاری گفت: دبیرکل نهاد طی بیست ماه گذشته تاکید داشتند که نهاد باید به ساختمان شیشه‌ای مبدل شود و ضوابط مالی و ارتباطی از هر نظر شفاف باشد و امکان دیده شدن داشته باشند و فکر می‌کنم در تمام سطوح تا حدود فراوانی در همه سطوح این مسئله میسر شده است.

*صالحی امیری: در فضای پسابرجام نوبت توسعه فرهنگی است

سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این مراسم اظهار داشت، به‌عنوان یک عضو کوچک از دولت و خانواده فرهنگی شهادت می‌دهم در دوران دو ساله خدمت آقای مختارپور و تیم ایشان در مقایسه با 12 سال گذشته، این دو سال پرافتخار، پرعزت و دوران شکوفایی نهاد کتابخانه‌ها بوده است. باور دارم و معتقدم در سال 95 شاهد شکوفایی بیش‌تری در این مجموعه بزرگ خواهیم بود.

وی بابیان اینکه ابراز تأسف می‌کنم که بیش از 6 هزار انسان سخت‌کوش، گمنام، ولی خوش‌نام در شرایط سخت معیشتی به‌‌سر می‌برند، اما به خدمت خود در کتابخانه‌ها ادامه می‌دهند، افزود: ای کاش حقوق کتابداران به‌اندازه وزارت‌خانه‌های صنعتی دیده می‌شد.

صالحی امیری ضمن بیان اینکه پس از یک قرن توسعه صنعتی ما هنوز به مقصود نرسیده‌ایم و باید ریل‌های توسعه را تغییر دهیم،‌ تصریح کرد: باید بدانیم راه نجات کشور از فرهنگ می‌گذرد که بنده پیرامون آن بسیار صحبت کرده و قلم زده‌ام.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: فرهنگ می‌تواند جایگزین صنعت نفت شود، نفت همیشه محل مناقشه بوده و هست و فشار به ملت ناشی از تغییر و نوسانات قیمت نفت است. باید بدانیم درآمد ما از نفت یک عنصر پایدار برای توسعه نیست، اما اگر به صنعت، فرهنگ، گردشگری، نشر، فیلم، انیمیشن، خط و هنر توجه می‌کردیم، امروز وضعیت‌مان متفاوت بود.

به گفته صالحی امیری نفت مانع ایجاد ریل توسعه و ارتباط آن به صنعت فرهنگ است، الگوی کشور فرهنگی نیست و نیازمند بازتعریف الگوهای مصرف در کشور هستیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضمن اعلام اینکه امروز بیش از 10 هزار میلیارد تومان یارانه به بهداشت تعلق می‌گیرد و بیش از 40 هزار میلیارد تومان برای مصرف خانوار اختصاص می‌یابد و ده‌ها هزار میلیارد تومان برای نفت هزینه می‌شود،‌ اما حیف از حوزه فرهنگ که این سرمایه‌گذاری‌ها را نمی‌بیند، بنابراین نیازمند یک باور درونی هستیم؛ چراکه ایران تنها مزیت نسبی‌اش توسعه فرهنگی است.

صالحی امیری ضمن اشاره به این مطلب که جزء معدود کشورهایی هستیم که ریشه تمدنی طولانی داشته و اسلام و ایران با هم امتزاج یافته‌اند،‌ گفت: نیازمند آنیم تا بار دیگر بازنگری در الگوی توسعه داشته باشیم.

وی افزود: تجربه تاریخی ثابت کرده در الگوی توسعه به مقصود نرسیده‌ایم و باید به موارد بومی در این راستا توجه کنیم و مهم‌تر از آن توجه به توصیه و مطالبات مقام معظم رهبری است و راه نجات مردم آن است که دغدغه اصلی را به فرهنگ عمومی بنا کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه بابیان اینکه وقتی انسان در محیط فرهنگی زیست می‌کند در این‌صورت احساس تنفس خوبی خواهد داشت، به ظرفیت‌های آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ما باید از آموزش و پرورش خود آغاز کنیم. ریشه فرهنگ‌سازی برای کتاب و کتابخوانی، تألیف و نشر، مدرسه است و نظام آموزش و پرورش دچار چالش بنیادی است.

صالحی امیری افزود: ما نیازمند تغییر سیاست‌ و تغییر ریل‌گذاری برای رسیدن به هدف هستیم. امروز کتاب مهجور و کتابخانه مهجورتر است. انسان‌های بزرگ هم نادیده انگاشته می‌شوند؛ چراکه کتابخوانی در جامعه تکریم نمی‌شود.

وی گفت: راه این مسیر تغییر نگرش در مدیریت کشور است. در فضای پس از برجام، نوبت توسعه فرهنگی است، ما مسیر توسعه صنعتی و نفتی را دنبال کرده‌ایم،‌ اما به هدف نرسیدیم و آن میزان که در توان است در تلاشیم این جهت‌گیری را در دولت دنبال کنیم تا یک بار دیگر نگرش‌ها تغییر کند و به مسیر فرهنگ بازگردیم. در این‌صورت انسان‌ها در محیط اخلاقی و معرفتی با هم زیست خواهند کرد. ما دچار بحران سوء‌تغذیه مصرف هستیم و امروز میزان مراکز آرایشی و فروش لوازم آرایش 25 برابر کتاب‌فروشی‌هاست. میزان بنگاه‌های فروش خودرو چند ده برابر کتاب‌فروشی و کتابخانه‌هاست.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: ما نیازمند تغیییر نگرش در کل جامعه و تغییر سیاست‌ها در شورای انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و مجلس هستیم و تا هنگامی که وضعیت و سیاست‌ها تغییر نکند، وضعیت همین طور خواهد بود؛ چراکه فضای صنعت و نفت اقتصاد کشور را زیر چتر خود قرار داده است. ما باید یک بار از زیر چتر سیاست و نفت خارج شویم و چتر بزرگتری به نام فرهنگ در کشور برافراشته کنیم. آن زمان انسان توسعه‌یافته و فرهنگ و اقتصاد و سیاست نیز توسعه خواهد یافت.

به گفته وی امروز خوشحالیم شخص اول مملکت، اندیشه فرهنگی دارد و خدا را شاکریم هنوز نهال فرهنگ در کشور سبز است و خشک نشده است.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد، حقوق کتابداران در تراز وزارتخانه‌های ملی و صنعتی قرار گیرد.

انتهای پیام/و

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول