اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در اعتراض به دستگیری «داسیلوا»

هواداران رئیس‌جمهور سابق برزیل تظاهرات کردند

رسانه ونزوئلایی «تله سور» گزارش داد هواداران رئیس‌جمهور سابق برزیل در اعتراض به دستگیری وی به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند.

هواداران رئیس‌جمهور سابق برزیل تظاهرات کردند

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، طبق گزارش‌های دریافتی روز گذشته بسیاری از هواداران «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهور سابق برزیل در اعتراض به دستگیری و انتقال غیرقانونی وی به نزد پلیس ویژه تحقیقات در زمینه فساد مالی شرکت نفتی «پتروبراس» در این کشور به منظور ارائه توضیحات لازم، تظاهرات کردند.

هواداران و طرفداران حزب کارگر برزیل و دولت «دیلما روسف» رئیس جمهور این کشور یک صدا علیه اقدامات مقامات کشوری که به گفته کارشناسان به دنبال بی‌اعتبار سازی وجهه رئیس جمهور سابق برزیل هستند، شعار دادند و تمایل خود برای بازگشت «لولا داسیلوا» به منصب ریاست جمهوری این کشور را اعلام کردند.

«داسیلوا» روز گذشته در سخنانی اعلام کرد: زمانی که نیروهای پلیس فدرال برای دستگیری و انتقال من به اداره پلیس به خانه من وارد شدند و به مدت 3 ساعت در این محل از من بازجویی کردند، احساس یک زندانی را داشتم. وی در سخنان خود نسبت به عملکرد قوه قضائیه برزیل ابراز تاسف کرد.

«لولا داسیلوا» که ساعاتی بعد از این بازداشت موقت آزاد شد، در جمع اعضای جنبش‌های اجتماعی که برای اعلام حمایت از وی در خیابان‌های «سائوپائولو» بزرگترین شهر برزیل تجمع کرده بودند، حضور یافت.

گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که برخی از نیروهای حزب کارگر برزیل نیز شب گذشته ضمن استقرار در مقابل محل اقامت «لولا داسیلوا» واقع در منطقه «سائوبرنادو دو کامپو» در مرکز شهر «سائوپائولو» به حفاظت از خانه وی پرداختند؛ البته پیش بینی می‌شود که حزب کارگر به منظور ابراز همبستگی با رئیس جمهور سابق برزیل به تعداد نیروهای امنیی مستقر در محل بیافزایند.

«لولا» به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی تشکیل حزب کارگر برزیل و کسی که در بین سال‌های 2003 تا 2010 سکان هدایت این کشور آمریکای لاتینی را به عهده داشت؛ چندی پیش به اتهام همدستی در فساد مالی شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» دستگیر شد و به مدت 3 ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.

وی همچنین درباره آزار و اذیت و همچنین اقدامات اغراق آمیز پلیس صحبت کرد و از گسترش تظاهرات‌های خیابانی خبر داد.

وی روز گذشته در بین صدها نفر از حامیان خود که در مقر اتحادیه کارکنان بانک «سائوپائولو» تجمع کرده بودند، گفت: تجمع در خیابان‌ها و اعلام این‌که «من زنده هستم و از شما راستگوترم» بهترین پاسخ ما به اقدامات خشونت آمیز مقامات علیه من است.

اپوزیسیون قصد دارد که «لولا» را به سکوت وا دارد

«خوآن مانوئل کارگ» تحلیلگر بین‌المللی مسائل سیاسی درباره تظاهرات و تجمع هزاران برزیلی در حمایت از رئیس جمهور سابق این کشور گفت: در حال حاضر بسیاری از حامیان «لولا» در ایالات گوناگون برزیل در حمایت از وی دست به تظاهرات زده‌اند.

وی اذعان داشت: اپوزیسیون برزیل در تلاش است که از طریق قانونی به قدرت سیاسی کشور بازگردد.  

به زعم «کارگ»، اپوزیسیون با انجام اقداماتی علیه «لولا» در نظر دارد که مانع شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری 2018 برزیل شود؛ «لولا» موجب هراس اپوزیسیون برزیل می‌شود.

«حزب کمونیست شیلی» نیز ضمن انتشار بیانیه‌ای دستگیری رئیس جمهور سابق برزیل را محکوم کرد.

اعضای «حزب کمونیست شیلی» همچنین اعلام کردند: اگر «سرخیو مورو» قاضی پرونده بررسی مشارکت «لولا» در فساد مالی شرکت «پتروبراس» قصد دستگیری وی را داشت، می‌توانست وی را به دادگاه احضار کند؛ هیچ نیازی به توهین و انجام اقداماتی نامناسب علیه رئیس جمهور سابق این کشور آمریکای لاتینی نبود.

طبق گزارش‌های دریافتی پیش بینی می‌شود که حامیان «لولا دا سیلوا» در حمایت و اعلام همبستگی با وی باز هم تظاهرات کنند؛ جنبش‌های مردمی، اتحادیه‌ها و سازمان‌های اجتماعی ایالت متعدد برزیل در این راستا جلساتی را برگزار خواهند کرد.

فعالان، روشنفکران و جامعه سیاسی برزیل معتقدند که در حال حاضر دولت این کشور با تلاش‌های کودتاگرایانه، جنگ رسانه‌ای و اقدامات سیاسی مواجه می‌باشد.

«دیلما روسف» نیز در این راستا نارضایتی عمیق خود از دستگیری و انتقال غیرقانونی «لولا داسیلوا» به نزد پلیس ویژه تحقیقات در زمینه فساد مالی شرکت نفتی «پتروبراس» در این کشور را اعلام کرد.

وی در این رابطه عنوان کرد: من نارضایتی عمیق خود از اقدام پلیس برزیل برای دستگیری رئیس‌جمهوری که خود بارها داوطلبانه برای ارائه توضیحات لازم نزد مقامات مربوطه اعلام آمادگی کرده است را ابراز می‌دارم.

«روسف» همچنین تصریح کرد: حزب «کارگران» برزیل هرگز ارائه اطلاعات خود در زمینه این پرونده را دریغ نکرده است.

در ساعت‌های آغازین صبح روز جمعه، پلیس فدرال برزیل وارد محل سکونت «لولا داسیلوا» شد و ضمن بازداشت وی، رئیس‌جمهور سابق برزیل را برای ارائه توضیحات لازم درباره پرونده فساد مالی رخ داده در شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» به مرکز پلیس این کشور منتقل کرد؛ «لولا داسیلوا» 3 ساعت بعد آزاد شد.

در حال حاضر تحقیقات درباره پرونده این فساد عظیم مالی تحت نظر «سرخیو مورو» قاضی فدرال برزیلی انجام می‌شود که دستگیری موقت رئیس‌جمهور سابق این کشور نیز به نقطه اوج این تحقیقات تبدیل شده است.

پس از فاش شدن فساد عظیم مالی در شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» برزیل، اپوزیسیون این کشور در تلاش است تا این پرونده را به «دیلما روسف» و اعضای حزب حاکم «کارگران» مرتبط کند؛ راستگرایان برزیلی در این راستا همچنین خواستار عزل رئیس‌جمهور کشور نیز شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول