اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

پس از انصراف مغرب از میزبانی صورت گرفت

اعلام آمادگی موریتانی برای میزبانی نشست سالانه اتحادیه عرب

پس از اینکه مغرب از میزبانی نشست سالانه سران عرب کناره‌گیری کرد، این بار موریتانی برای این مسئله اعلام آمادگی کرده است.

اعلام آمادگی موریتانی برای میزبانی نشست سالانه اتحادیه عرب

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اتحادیه عرب روز جمعه (19 فوریه) اعلام کرد که مغرب از میزبانی نشست سالانه سران عرب انصراف داده است.

«صلاح الدین مزوار» وزیر خارجه مغرب در تماسی تلفنی با «نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب گفته که کشورش نمی‌تواند در روزهای 6 و 7 آوریل میزبان اجلاس سران عرب باشد.

مزوار در سفر اخیرش به قاهره از نبیل العربی خواسته بود که نشست امسال سران عرب را که قرار است 29 و 30 مارس برگزار شود، روز 7 و 8 آوریل در شهر «مراکش» برگزار شود.

شبکه خبری «الجزیره» گزارش داد، موریتانی به اتحادیه عرب اعلام کرده که آماده است میزبانی این نشست را که قرار بود در مغرب برگزار شود بر عهده گیرد.

یک منبع بلندپایه موریتانیایی نیز اعلام کرد که این کشور قبلا نیز این درخواست را مطرح کرده بود.

وزارت خاجه مغرب نیز خبر داد که این تصمیم بر اساس منشور اتحادیه عرب و طبق رایزنی‌هایی صورت گرفته که با شماری از کشورهای عربی انجام شده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه مغرب، نشست اتحادیه عرب نمی‌تواند فی ذاته هدف باشد و در مرحله‌ای که سران عرب نمی‌توانند درباره گسست میان کشورهای عربی پاسخ جمعی و قاطعی بدهند عملا شرایط برای برگزاری این نشست فراهم نیست.

منابع دیپلمات می‌گویند که مغرب حتی از ریاست اجلاس هم انصراف داده و طبیعتا چون موریتانی در نوبت بعدی و دوره‌ای اجلاس سران عرب برای سال آتی است، رئیس و میزبان امسال اجلاس سالانه سران عرب خواهد بود و اگر موریتانی هم انصراف بدهد، مصر میزبان خواهد شد.

هنوز روشن نیست این اقدام مغرب پس از اختلافات اخیر میان برخی کشورهای عربی با عربستان بر سر موضوع ایران هست یا خیر. مغرب در حادثه قطع رابطه عربستان با ایران به بهانه سفارت سعودی در تهران، بدون محکوم کردن این اتفاق، صرفا از طرفین خواسته بود که خویشتندار باشند حال آنکه عربستان از همه کشورهای عربی انتظار دارد که او را تایید و تهران را محکوم کنند.

لبنان نیز در نشست اخیر اتحادیه عرب درباره این موضوع حاضر نشده بود که بیانیه ضد ایرانی را امضا کند. به همین دلیل روز گذشته عربستان وعده کمک مالی 3 میلیارد دلاری خود برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح‌های فرانسوی را پس از ماهها خلف وعده، سرانجام کاملا لغو شده اعلام و دلیل آن را مواضع لبنان در خصوص مشکلات بین تهران و ریاض اعلام کرد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول