اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

نیم نگاهی به مناسبات ایران و آلمان

وزیر خارجه ایران در دومین مقصد دومین سفر دوره‌ایش به قاره سبز در سفری چند ساعته امروز مهمان همتای آلمانی‌اش خواهد بود و در این سفر ابعاد مناسبات دوجانبه پس از اجرای برجام را با اشتاین‌مایر بررسی می‌کند.

نیم نگاهی به مناسبات ایران و آلمان

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دومین سفر دوره‌ایش به قاره سبز و پس از نروژ، امروز (چهارشنبه) توقفی چند ساعته در برلین دارد و مهمان فرانک والتر اشتاین‌مایر همتای آلمانی خواهد بود و درباره مناسبات دوجانبه به گفت‌وگو می‌پردازد.

آلمان واقع در اروپای مرکزی و غربی، از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند همسایه است و با جمعیتی حدود 82 میلیون نفر پرجمعیت‌ترین کشور اروپا به شمار می‌رود.

روابط دیپلماتیک ایران و آلمان با گشایش سفارت ایران در برلین در سال ١٢٦٤ (1885) به طور رسمی آغاز شد. در جنگ جهانی دوم حضور چند صد مشاور و کارشناس آلمانی بهانه‌ اشغال ایران از سوی متفقین شد و پس از پایان جنگ، ایران رابطه خود را با آلمان غربی از سر گرفت و علاوه بر سفارت در بن، سه کنسولگری در هامبورگ، مونیخ و برلین غربی تأسیس کرد. همچنین روابط دیپلماتیک بین ایران و آلمان شرقی نیز از سال 1352 آغاز شد.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران و آلمان پس از پیروی انقلاب اسلامی تاکنون با وجود برخی فراز و نشیب‌ها رابطه خوب و مثبتی داشته‌اند و در طول این سال‌ها هیأت‌های متعددی در سطوح مختلف بین دو کشور به رفت و آمد پرداخته‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سفر رئیس‌جمهور وقت ایران در سال 2000 به آلمان اشاره کرد.

با وجود اینکه در این دوران مبادلات اقتصادی دو کشور روند صعودی یافته و آلمان با حجم تجارت نزدیک به 5 میلیارد یورو اولین شریک تجاری ایران شد، اما در دهه اخیر روابط دو جانبه تا حد زیادی متأثر از مسئله هسته‌ای شد و اکنون با اجرای برجام افق‌های تازه‌ای در روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی دو کشور گشوده شده است.

تهران و برلین همچنین همواره دارای مناسبات فرهنگی رو به رشدی بوده‌اند و در طول تاریخ شاعرانی همچون گوته تحت تاثیر شاعران ایرانی همچون حافظ قرار گرفته‌اند. حضور آلمان و ایران در نمایشگاه‌های کتاب در دو کشور، برگزاری هفته‌های فرهنگی، برگزاری بزرگداشت حافظ و گوته، وجود مراکز ایران‌شناسی و کرسی‌های زبان فارسی در آلمان از جمله مناسبات فرهنگی دو کشور است.

* رفت و آمدها

رفت و آمدهای سیاسی بین ایران و آلمان در یک سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته است که از جمله مهم‌ترین سفرهای مقامات دو کشور می‌توان به دو بار سفر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان به ایران در سال گذشته و همچنین سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دی ماه سال 93 به آلمان اشاره کرد.

به گزارش فارس، زیگمار گابریل قائم مقام صدراعظم آلمان نیز 28 تیر ماه 94 در رأس یک هیأت بلندپایه اقتصادی و تجاری به تهران سفر و با وزرای نفت، صنعت، نیرو و نمایندگان اتاق بازرگانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

                                  زیگمار گابریل، قائم مقام صدراعظم آلمان

محمدحسن پیوندی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی پس از دیدار قائم مقام صدراعظم آلمان با بیژن زنگنه وزیر نفت عنوان کرد: در روابط ایران و آلمان در حوزه نفت مهم‌ترین مسئله تأمین منابع مالی برای پرونده‌ها بوده است و ما هم در این مذاکرات به آلمان‌ها گفتیم که طی 10 سال آینده پتانسیل 70 تا 80 میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی برای رساندن ظرفیت تولید سالانه به 170 میلیون تن وجود دارد.

پیوندی با بیان اینکه حجم زیادی از تجهیزات ساخته‌شده نفتی ما در آلمان بلوکه شده است که صحبت کردیم تا هر چه زودتر این تجهیزات آزاد شود، تصریح کرد: علاوه بر ما، خود آلمانی‌ها هم از بلوکه شدن تجهیزات ما ضرر می‌کنند چون همه پول تجهیزات را دریافت نکرده‌اند و مثلاً با دریافت 30 درصد از پول این تجهیزات را ساخته‌اند و بلوکه شده است.

به گزارش فارس، 25 مهر ماه نیز فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان در سفری 2 روزه به منظور دیداری دوجانبه و همچنین شرکت در اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ به تهران سفر کرد.

 

دیدار ظریف با همتای آلمانی خود

 

وزیر خارجه آلمان در این نشست با بیان اینکه سفر منطقه‌ای من از ایران شروع شده و می‌خواهم ایران نقش سازنده‌ای در قبال همسایگان بازی کند، افزود: ایران می‌تواند یک شریک مسئولیت‌پذیر در منطقه باشد، اما راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز به هر دو طرف ماجرا بستگی دارد و بنابراین به ریاض هم خواهم رفت.

وزیر خارجه آلمان در ادامه این نشست با اشاره به اتفاقات منطقه درباره سوریه گفت: هیچ آتش‌بسی بدون اسد امکانپذیر نیست و هیچ آینده‌ای نیز با اسد متصور نیست. ما باید هر چه سریع‌تر اقدام کنیم و نهادهای سیاسی را اصلاح کنیم که اگر هر چه سریع‌تر دنبال نشود تجزیه سوریه را به دنبال خواهد داشت که غیرقابل اجتناب است.

او در این سفر با رئیس‌جمهور کشورمان نیز دیدار و در نشستی در دانشگاه تهران شرکت و همچنین از موزه‌ هنرهای معاصر ایران بازدید کرد.

وزیر امور خارجه آلمان در دیدار با روحانی با اشاره به همراهی هیأتی بزرگ از فعالان اقتصادی و فرهنگی و جمع زیادی از نمایندگان مجلس فدرال آلمان با وی در این سفر بیان داشت: هیأتی که امروز همراه من به ایران سفر کرده‌اند حتی از هیأت همراه معاون صدر اعظم نیز پرتعدادتر است که این نشان شدت علاقه‌مندی فعالان حوزه‌های مختلف در آلمان برای گسترش روابط با ایران است و شخصاً بسیار علاقه‌مندم تا در روند گسترش روابط دو کشور نقش مؤثری ایفا کنم.

 

دیدار وزیر خارجه آلمان با رئیس‌جمهور

 

اشتاین مایر با بیان اینکه در هفته‌های اخیر سه هیأت بزرگی اقتصادی از آلمان به تهران سفر کرده و 2 هیأت بزرگ نیز در تدارک سفر به ایران هستند، اظهار داشت: اینها نشانه‌های خوبی از وجود ظرفیت بالای 2 کشور برای گسترش روابط و البته علاقمندی فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی 2 کشور برای ارتقای سطح همکاری‌ها است.

حسن روحانی نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران پیوسته نسبت به آلمان به عنوان کشور مهم اروپایی و دارای روابط دیرینه نظرمثبتی داشته است، گفت: روابط تهران - برلین همواره دوستانه بوده و در بسیاری از مقاطع نیز دو کشور توانسته‌اند در قالب همکاری مشترک در حل و فصل معضلات بین المللی مشارکت کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به سفر اخیر معاون صدر اعظم آلمان به تهران و هیأت‌های اقتصادی آن کشور به ایران، ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای این سفر نیز باعث تقویت بیش از پیش روابط دو کشور شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اجرای دقیق برجام به نفع همه و اخلال در اجرای کامل آن به زیان همه است، تصریح کرد: تلاش طرف‌های مذاکرات هسته‌ای باید اجرای کامل تعهدات باشد تا همه 7 کشور احساس کنند که از این توافق منتفع شدند و این  انتفاع همگانی به همراه همکاری‌های اقتصادی از جمله بین ایران و آلمان نکته کلیدی است که می‌تواند پایه‌های این توافق را کاملاً‌ مستحکم کند.

فرانک والتر اشتاین مایر رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان در ادامه سفر خود به تهران مهمان دانشگاه تهران نیز شد که حضور وی در دانشگاه با حاشیه‌هایی از جمله اعتراض تعدادی از دانشجویان همراه بود.

در این مراسم دانشجویان با گذاشتن ماسک شیمیایی و نوشتن شعارهایی به سه زبان آلمانی، انگلیسی و فارسی در اعتراض به نقش آلمان در حمایت از صدام در دوران جنگ تحمیلی و بمباران شیمیایی سردشت، اعتراض خود را بیان کردند.

 

اعتراض دانشجویان به حضور اشتاین‌مایر در دانشگاه تهران

 

وزیر خارجه آلمان در این نشست در خصوص مناسبات فرهنگی 2 کشور سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک نمایشگاه مشترکی بین 2 کشور در برلین یا یکی از شهرهای آلمان برگزار شود.

وی به دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در آلمان نیز اشاره و بر همکاری‌های دانشگاهی 2 کشور تأکید کرد.

همچنین در این نشست یکی از سخنرانان نیز پیشنهاد داد که یک دانشگاه مشترک ایرانی و آلمانی تاسیس شود.

 

برگزاری نشست در دانشگاه تهران با حضور اشتاین‌مایر

 

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه دیدارهای خود با مقامات ایرانی با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. شمخانی در این دیدار با تاکید بر اصول ثابت، مستقل و غیرقابل تغییر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: تعامل سازنده در چارچوب تامین منافع مشترک و توجه به خطوط قرمز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعیین شده می‌تواند زمینه شکل‌گیری فصل جدیدی از همکاری‌های همه جانبه را فراهم کند.

 

دیدار اشتاین‌مایر با شمخانی

 

وزیر امور خارجه آلمان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران، ملاقات‌های انجام شده با مقامات عالی رتبه ایران را بسیار مفید و سازنده خواند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به گسترش روابط همه جانبه بین ایران و آلمان، روابط تاریخی دو کشور را پشتوانه محکمی برای آغاز مناسبات جدید در فضای پس از برجام عنوان کرد.

*دومین سفر اشتاین‌مایر به تهران

به گزارش فارس، پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان و به وجود آمدن اختلاف در روابط تهران و ریاض، جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در یکی از نشست‌های خبری هفتگی خود در اوایل بهمن ماه از سفر مجدد وزیر خارجه آلمان به ایران خبر داد و پس از آن نیز سخنگوی وزارت خارجه آلمان با تأکید بر تلاش کشورش برای کاهش تنش‌ها بین ایران و عربستان، خبر سفر اشتاین مایر به ایران را تأیید کرد.

وزیر خارجه آلمان برای دومین بار پس از توافق وین و اولین بار بعد از اجرایی شدن برجام در 13 بهمن وارد تهران شد. وی در بدو ورود مورد استقبال همتای ایرانی خود قرار گرفت و در نشست خبری با ظریف با بیان اینکه لازم نیست که یک واسطه و میانجی بین ایران و عربستان باشد، گفت: نگران هستم بحران‌هایی که بین عربستان و ایران است بر گفت‌وگوهای سوریه تاثیر بگذارد و می‌ترسم ضربه سختی به مذاکرات وارد آید. البته آقای ظریف همکار ایرانی من علاقه‌مند به ادامه مذاکرات است و در ایران این علاقه وجود دارد که آمادگی گفت‌وگو برای بهبود روابط با عربستان را دارند.

 

دیدار وزرای خارجه ایران و آلمان برای دومین بار در تهران

 

براساس این گزارش، اشتاین‌مایر با بیان اینکه در طی سالیان طولانی روابط دو کشور کاهش یافته بود، افزود: اما در سه ماه گذشته ما برای دومین بار یکدیگر را ملاقات کردیم. موارد خوشحال‌کننده و نگران‌کننده در مسائل منطقه‌ای و دوجانبه وجود دارد که در خصوص موارد خوشحال‌کننده باید بگویم در تابستان گذشته نه تنها به یک همخوانی سیاسی درباره برجام رسیدیم، بلکه ایران برای 6 ماه به وظایف خود در برجام همت گذاشت تا به پایان برسد.

گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و بحران سوریه از دیگر محورهای رایزنی‌های وزرای خارجه ایران و آلمان در تهران بود، اشتاین‌مایر با بیان اینکه ایران از جمله کشورهایی است که می‌تواند نقشی مثبت در حل بحران سوریه ایفا کند به عربستان نیز اشاره کرد و افزود: عربستان نیز می‌تواند نقش آفرین باشد. در اکتبر سال گذشته هم گفتم که ایران، آلمان و عربستان علایقی دارند که مهم است، اما کشورهای مهم مسئولیت‌هایی را بر دوش می‌کشند که ماورای مرزهای آنهاست.

وزیر خارجه آلمان در این سفر نیز دیدارهایی با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، علی لاریجانی رئیس مجلس و علی شمخانی دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی داشت.

سفر وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیروی ایران به آلمان در سال گذشته و همچنین سفر رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی کشورمان به آلمان در فروردین سال جاری از جمله سفرهای اخیر مقامات ایرانی به این کشور در راستای گسترش همکاری‌ها در دوران پسابرجام است.

همچنین علاوه بر اشتاین‌مایر، وزیر تغذیه و کشاورزی آلمان، نخست‌وزیر ایالت نیدرزاکسن و وزیر محیط زیست و کشاورزی ایالت زاکسن این کشور نیز پس از اجرای برجام سفرهایی به ایران داشتند.

* خیز آلمان‌ها برای افزایش حجم روابط تجاری با ایران به 10 میلیارد یورو

آلمان در 50 سال گذشته همواره جزو بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران بوده، اما روابط تجاری دو کشور طی چند سال اخیر به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی با کاهش مواجه شده است.

کالاهای صادراتی ایران به آلمان شامل تولیدات کشاورزی و مواد غذایی همچون زعفران، خاویار، انواع خشکبار و میوه‌های تازه، داروهای گیاهی، مواد معدنی، سوخت‌های معدنی نظیر زغال سنگ، منسوجات (فرش و قالی)، مواد مصنوعی پلاستیکی، فولاد و آهن آلات و محصولات شیمیایی است و مهم‌ترین اقلام صادراتی آلمان به ایران نیز شامل ماشین آلات، محصولات الکترونیکی، دارو و تجهیزات پزشکی، انواع خودرو، مواد مصنوعی پلاستیکی، کالاهای فولادی و آهنی می‌شود.

آلمان‌ها قبل از خشک شدن توافق وین با اعزام هیأت اقتصادی 30 نفره به سرپرستی معاون صدراعظم آلمان در اواخر تیر ماه به تهران تمایل خود را برای گسترس روابط اقتصادی و تجاری با ایران، اعلام کردند.

به گزارش فارس، کمیسیون مشترک ایران و آلمان بعد از 14 سال وقفه دوباره در دستور کار روابط فیمابین قرار گرفته و پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در تاریخ 11 لغایت 14 اردیبهشت 1395 (1 تا 4 می 2016) در تهران برگزار شد. در یادداشت تفاهم پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور نقشه راه و استراتژی روابط اقتصادی بلندمدت دو کشور تعریف شده و پیش‌بینی می‌شود مناسبات تجاری فیمابین طی دو تا سه سال آینده به رقم 6 میلیارد یورو (حجم تجاری در سال 2006) برسد.

براساس ارزیابی کارشناسان اقتصادی دو کشور، امکانات بالقوه برای افزایش حجم روابط تجاری فیمابین تا رقم 10 میلیارد یورو وجود دارد و رسیدن به این هدف در گرو نگاه شرکت‌های آلمانی برای همکاری با ایران است که نباید تنها به ایران به عنوان یک مقصد صادراتی نگاه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول