اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

محمدی:

تصویب منشور سبب انقلابی در فعالیت‌های قرآنی کشور شد/ چهار ویژگی بسیج

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب منشور توسعه را سبب رخ دادن انقلابی در فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: تحقق بودجه نیم‌درصدی، ارتقا و ایجاد ساختار‌های قرآنی از دستاورد‌های منشور است.

تصویب منشور سبب انقلابی در فعالیت‌های قرآنی کشور شد/ چهار ویژگی بسیج

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، جشن بزرگ قرآنی نور با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) سپاه تهران برگزار شد.

انقلاب اسلامی الگوی سبک زندگی قرآنی را به مردم ارائه کرد

در این مراسم محمدی طی سخنانی با اشاره به سبک زندگی قرآنی بسیجی گفت: انقلاب اسلامی توانست الگوی جدیدی برای زندگی ارائه کند که این الگو براساس قرآن کریم بود زیرا قرآن آمده تا بگوید چطور باید زندگی کنیم تا به حیات طیبه برسیم. بزرگترین مشکل بشر این است که ارتباط انسان را با مبداء یعنی خدا قطع کرده و زندگی حقیقی زندگی است که به مبداء و معاد خود وصل باشد.

وی زندگی را جاهلانه یا عاقلانه بیان کرد و گفت: زندگی جاهلانه بدون معرفت امام معصوم(ع) است، همه انسان‌ها با امام خود محشور می‌شوند و ما اگر می‌خواهیم به سمت زندگی عاقلانه برویم باید به امام زمان خود شناخت داشته باشیم، همچنین زندگی جاهلانه یعنی مردگی.

قرآن کریم انسان را به سمت جریان «اقوم» یعنی ولایت راهنمایی می‌کند

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به هدایت انسان به جریان اقوم گفت: قرآن کریم انسان را به جریانی که اقوم است هدایت می‌کند. روایت است از امام باقر(ع) سؤال شد که اقوم چیست؟ فرمودند: «اقوم» همان ولایت است. در قرآن هم آمده است که انسان را به دست ولی‌اش می‌سپارند.

شهید مصداق «بقیه‌الله» در عالم است

محمدی انسان‌های دارای حیات عالمانه را انسان‌هایی همیشه زنده دانست و گفت: خداوند می‌فرماید: آیا فکر کرده‌اید کسانی که حیات عالمانه داشته‌اند، مرده‌اند؟ نه، اینها حیات طیبه دارند. شهید چون حیات طیبه دارد مقام «عندرب» پیدا می‌کند و برای همیشه باقی است و در واقع شهید مصداق «بقیه‌الله» در عالم است، زندگی بسیجی قرآنی هم اوج حیات طیبه در عالم بشریت است.

مقام شهید برتر از علما است

وی مقام شهید را برتر از مقام همه انسان‌ها از جمله علما دانست و گفت: یقیناً موقعیت کسی که جان بر کف در صحنه دفاع از آرمانها شهید می‌شود بسیار برتر از علما است، زیرا او به حیات طیبه رسیده و اگر آحاد جامعه به این حیات طیبه واصل شوند به هدف اصلی خود رسیده‌اند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی حیات را دارای دو مرتبه اصلی بیان کرد و گفت: دو نوع حیات ویژه در عالم وجود دارد. اول اینکه انسان قرآنی شود و دوم اینکه به مرتبه شهادت برسد. تلاقی این دو مقام، در شهید قرآنی اتفاق افتاده و بسیار جای خوشحالی است که شاهد هستیم احیای نام شهدای قرآنی در جامعه ما آغاز شده است.

با تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی انقلاب بزرگی در حوزه فعالیت‌های قرآنی رخ داد

محمدی در خصوص فعالیت‌های قرآنی بعد از انقلاب گفت: دهه 60 دوران تبرک‌جویی از قرآن بود، البته تلاش‌هایی هم صورت گرفت اما فقر آثار و منابع در این دوره مشهود است، اما با حضور جوانان و آحاد مردم در جبهه‌ها شاید این خلاء تا حد زیادی جبران شد. همچنین در دهه 70 شاهد تولد نمایشگاه قرآن، شکل‌گیری بسیاری از ترجمه‌ها و فعالیت‌های مختلف قرآنی بودیم. اما دهه 80 دوران آغاز رویکرد فعالیت‌های نیمه مستقل قرآنی بود که در اواخر این دهه با تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی انقلاب بزرگی در حوزه فعالیت‌های قرآنی رخ داد.

تحولات قرآنی اواخر دهه 80 ناشی از تغییر نگرش مسئولان به قرآن بود

محمدی تحولات قرآنی اواخر دهه 80 را ناشی از تغییر نگرش مسئولان دانست و گفت: از سال 88 با تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی پشتوانه مادی فعالیت‌ها با تحقق بودجه نیم درصدی و ارتقای ساختارها در اغلب نهادها شکل گرفت، معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد به وجود آمد و در برخی نهادها ساختارهای جدید ایجاد شد. اینها نشانه‌هایی از بلوغ توجه به قرآن در کشور بود و اینکه رهبر معظم انقلاب در سال 90 تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را طلب می‌کنند ناشی از توجه ایشان به ظرفیت‌های بوجود آمده بود.

چهار ویژگی بسیج

وی در پایان با بیان چهار ویژگی بسیج گفت: ولایتمداری، گسترش کمی و کیفی همه فعالیت‌ها، روحیه جهادی و مردمی بودن چهار ویژگی بسیج است که می‌تواند حیات طیبه را رقم بزند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول