اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری خبر داد

اجرای طرح نور امید در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح نور امید در این استان برای جذب دانش‌آموزانی است که به هر دلیلی از تحصیل بازمانده‌اند.

اجرای طرح نور امید در چهارمحال و بختیاری

بهروز امیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: طرح جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل با عنوان نور امید در چهارمحال و بختیاری در حال اجراست. 

وی با اشاره به لزوم اجرای این طرح برای بهره‌مندی همه دانش‌آموزان از فرصت برابر تحصیل بیان داشت: اهداف طرح نور امید شامل شناسایی ظرفیت‌های موجود، جذب و هدایت بازماندگان از تحصیل به مدارس، آموزش‌های جبرانی و تکمیلی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل پس از جذب، ارائه کمک‌های مالی غیرمستقیم به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و کم‌توان (از نظر اقتصادی) نظیر خرید نوشت‌افزار و پوشاک و...، حمایت و تقویت مدارس شبانه‌روزی و تقویت طرح سرویس روستا مرکزی است.

این مسئول تاکید کرد: در راستای اجرای این طرح اقدامات زیادی از جمله تشکیل کارگروه در سطح اداره‌کل و مناطق هفده‌گانه آموزشی، تشکیل جلسات توجیهی برای تمامی مدیران مدارس و تنظیم موافقت‌نامه با مناطق آموزشی برای اجرای طرح در سراسر استان صورت گرفته است.

امیدی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به خانواده دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و توجیه دانش‌آموزان می‌تواند راه‌گشا باشد، افزود: مساعدت و حمایت کمیته‌ امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، تقویت آموزش از راه دور، شناسایی دانش‌آموزان و تهیه بانک اطلاعات و شناسایی فردی دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده از جمله دیگر اقدامات این طرح هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به آمار دانش‌آموزان پسر بازمانده از تحصیل دوره متوسطه نظری این استان ادامه داد: طی سال‌های 94 تا 95 در مجموع در این استان بازماندگان از تحصیل تا اول مهرماه 94، 593 نفر، تعداد دانش‌آموزان جذب شده 267 نفر و تعداد بازماندگان از تحصیل 326 نفر اعلام شده است.

وی درصدهای مربوط به بازماندگان از تحصیل و جذب‌شدگان به مدارس را به ترتیب 60 و 40 درصد برشمرد و خاطرنشان کرد: وضعیت نهایی بازماندگان از تحصیل در چهارمحال و بختیاری شامل چهار درصد به دلیل مهاجرت، یک درصد فوت، 26 درصد ازدواج و 69 درصد سایر عواملی است که باعث شده دانش‌آموزان مجبور به ترک‌ تحصیل شوند.  

امیدی اضافه کرد: نحوه جذب افراد بازمانده از تحصیل تاکنون و طی اجرای طرح نور امید به صورت چهار درصد جذب مدارس بزرگسالان، سه درصد جذب حوزه‌های علمیه و 93 درصد نیز جذب مدارس روزانه بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: متاسفانه در امر اجرای جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل با محدودیت‌های زیادی چون کمبود اعتبارات و تامین نشدن هزینه رفت و آمد دانش‌آموزان مشمول طرح روستا مرکزی، خوابگاه مرکزی و هزینه‌های مدارس شبانه‌روزی و ناتوانی اولیا در پرداخت سهم خود از هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان روبرو هستیم.

وی حساسیت‌های اولیای دانش‌آموزان دختر در روستاهای کم‌جمعیت و ممانعت از تحصیل آنان در روستاهای هم‌جوار را از دیگر عوامل این معضل عنوان کرد و ادامه داد: کار کودکان و نوجوانان برای کمک به امرار معاش خانواده‌های خود (کودکان کار)، ازدواج زودهنگام دختران و نبود انگیزه در بین دانش‌آموزان خصوصا دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم نیز می‌تواند مزید بر علت ترک تحصیل باشد.

این مسئول با بیان اینکه از جمله راهکارها برای کمک به دانش‌آموزان ترک تحصیل برنامه‌ریزی بلندمدت و تلاش برای کاهش آمار کودکان و نوجوانان کار و لحاظ این موضوع در برنامه ششم توسعه است، گفت: از دیگر کارهایی که در این زمینه می‌توان انجام داد افزایش سطح بنیه علمی دانش‌آموزان در معرض خطر ترک تحصیل، اختصاص تمام هزینه‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق محروم و تقویت طرح مدارس روستا مرکزی است.

امیدی با اشاره به اینکه راه‌اندازی و تقویت مدارس آموزش از راه‌دور یکی از کارها در جهت حل معضل ترک تحصیل دانش‌آموزان است تاکید کرد: کمک به بنیاد کودک جهت توسعه فعالیت‌های خود در استان، تقویت آموزش خانواده و انجمن اولیاء و مربیان، فرهنگ‌سازی ویژه خانواده‌ها با ارائه مشاوره‌های لازم جهت متناسب‌سازی سن ازدواج دختران، شناسایی دانش‌آموزان به اسم و پیگیری‌های چهره به چهره، پرداخت سرانه کافی و بسته‌های حمایتی غذایی به مدارس شبانه‌روزی و شناسایی دانش‌آموزان بی‌بضاعت و مساعدت مالی به آن‌ها می‌تواند در کاهش آمار ترک تحصیل کمک قابل توجهی داشته باشد.

انتهای پیام/68010/چ/غ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول