اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

عضو هیأت رئیسه مجلس مطرح کرد

شیوه دولت در قراردادهای بین‌المللی اختفا تا آخرین لحظه است/ کرسنت حربه‌ بالا کشیدن پول‌های بلوکه ایران بود

عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه شیوه دولت در قراردادهای بین‌المللی اختفا تا آخرین لحظه است، گفت: کرسنت حربه‌ای برای کشاندن ایران به دادگاه‌های بین‌المللی با هدف تسویه‌حساب و بالا کشیدن پول‌های بلوکه ایران در حساب‌های خارجی بود.

شیوه دولت در قراردادهای بین‌المللی اختفا تا آخرین لحظه است/ کرسنت حربه‌ بالا کشیدن پول‌های بلوکه ایران بود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیسه مجلس در نشست خبری خبرگزاری تسنیم درباره قراردادهای جدید نفتی، پیگیری پرونده کرسنت و عملکرد اقتصادی دولت اظهارداشت: بازار داخل ایران محدود است که واردات بخشی از آن را پوشش می‌دهد و باید بگویم واردات ما فقط از چین در 2.5 سال اخیر به اندازه کل واردات دولت سابق بوده است یعنی نرخ بیکاری خودمان را پایین نیاوردیم بلکه نرخ بیکاری چینی‌ها را پایین آوردیم.

وی با اشاره به در اولویت نبودن واردات در شرایط تحریم، گفت: واردات در مصارف غیرضروری در شرایط تحریمی منطقی ندارد.

بذرپاش با بیان اینکه مجلس نهم در حوزه قانونگذاری نمره مطلوبی می‌گیرد اما در حوزه نظارت نمره قبولی نمی‌گیرد،گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان ماحصل کار دولت قبل و دولت فعلی و مجلس قبل و مجلس فعلی به عنوان یک قانون خوب تصویب شد اما متاسفانه زور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت نرسید و قانون به همین راحتی متوقف شد.

بذرپاش ادامه داد: الان در مرز قاچاق 25 میلیارد دلاری کالا قرار داریم که دولت هم هیچ درآمدی از محل ورود آنها به کشور ندارد در حالیکه اگر قانون اجرا می‌شد بخش زیادی از قاچاق قابل کنترل بود.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل دو پرونده درباره قرار داد کرسنت گفت: یکی از این پرونده‌ها پرونده دعوای بین‌المللی در این خصوص است که متاسفانه در آن محکوم شده‌ایم و پرونده‌ای دیگر در داخل برای منعقد کنندگان دیگر تشکیل شده که حکم آن صادر شد و به دیوان عالی کشور رفته و درخواست اعمال ماده 18 شده و روند آن ادامه دارد.

وی تصریح کرد: کرسنت درواقع حربه‌ای برای کشاندن ایران به دادگاه‌های بین‌المللی با هدف تسویه کردن و به نوعی بالا کشیدن پول‌های بلوکه شدن ایران در حساب‌های خارجی بود.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: این دسته از پرونده‌ها را به صورت دام در مسیر شرکتهای بزرگ دولتی قرار می‌دهند و با توجه به اینکه می‌دانند کشور چنین مواردی را اجرا نمی‌کند آن را تبدیل به شکایت کرده و به سراغ پول‌های بلوکه شده بخصوص پول‌هایی که بعد از جریان تسخیر سفارت آمریکا بلوکه شد می‌روند.

وی با بیان اینکه درخواست غرامت کرسنت سالی یک میلیارد دلار است، گفت: ما منتظر بودیم وزیر نفت در این باره اقدام کند که متاسفانه ایشان هم اقدامات درخوری انجام نداده است و کسانی که خیلی از ایشان حمایت می‌کردند و مواردی را مطرح می‌کردند الان باید پاسخگو باشند.

بذرپاش ادامه داد: ما در اثر مدیریت ایشان لااقل یک 18 میلیارد دلار و یک 50 میلیارد دلار ضرر کرده‌ایم و اگر مدیریت ژنرالی این است که ما ترجیح می‌دهیم سرباز باشیم و ژنرال نباشیم.

وی همچنین در خصوص قراردادهای جدید نفتی ایران موسوم به IPC گفت: امیدواریم ایرادات وارد به این الگوی جدید قراردادی رفع شود وگرنه تا وقتی در مجلس هستیم با توجه به تجربه ناخوشایند کرسنت اجازه نمی‌دهیم تعهدات به این سنگینی آن هم برای مدت بیش از 20 یا 25 سال برای کشور ایجاد شود.

بذرپاش در پاسخ به پرسشی درباره دلیل محرمانه نگه داشتن الگوی جدید قراردادهای نفتی  گفت: تا جایی که ما متوجه شدیم متدولوژی و شیوه دولت درباره قراردادهای بین‌المللی اختفای آنها تا آخرین لحظه است چنانکه برجام را هم تا زمانی که نهایی شد مخفی نگه داشتند و بعد از آنکه نهایی شد به مجلس ارائه کردند و گفتند یا آن را تصویب کنید یا آن را رد کنید،در حالیکه اگر مجلس در جریان آن قرار می‌گرفت می‌توانست به انعقاد توافقی بهتر از آنچه انجام شد کمک کند.

به گزارش فارس، بذرپاش با اشاره به نزدیک شدن به روز اجرای برجام و کاهش تحریم‌ها، گفت: گفته می‌شود قلب راکتور اراک نیز خارج شده است که البته این خبر هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

وی با تاکید بر اینکه همیشه گفته‌ایم که به طرف غربی اطمینان نداریم اضافه کرد: شاهد این ادعا این است که پس از توافق ژنو شاهد 20 تحریم جدید و پس از برجام شاهد 5 تحریم علیه ایران بوده‌ایم.

وی با اشاره به سلسله تحریم‌های جدیدی که در کنگره آمریکا علیه ایران در حال بررسی است، گفت: یکی از ایرادات اساسی ما درباره برجام این بوده است که داور طرف مقابل مشخص نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: داور طرف ما در صورت نقض اقدامات  آژانس است و می‌تواند گزارش خود را در خصوص فعالیت ایران به شورای حکام ارائه دهد اما داور طرف مقابل مشخص نیست و چون داوری تعیین نشده است نمی‌توان در خصوص رفتار طرف مقابل به نهاد خاصی شکایت کرد.

 وی اضافه کرد: یکی از ایرادات اساسی این است که داور طرف مقابل معلوم نیست اما داور طرف ما اژانس است. آنها می توانند به سازمان ملل و 1+5 بگویند که ایران باید این اقدام را انجام باید می‌داد اما انجام نداده است. اما داور طرف مقابل مشخص نیست و نمی‌توان به نهاد خاصی شکایت کرد.

وی افزود: مثلا قانون جدیدی که درباره ویزا وضع کردند که حتی تیم مذاکره کننده  نیز گفت که این قانون خلاف روح برجام است اما به دلیل اینکه داوری برای طرف مقابل ایجاد نشده است ما نمی‌توانیم شکایت کنیم که برجام نقض  شده و اگر ما هم بگوییم برجام نقض شده آنها طبیعتاً نمی‌پذیرند. لذا باید ید حواسمان باشد که ضررهای بیشتری متحمل نشویم.

*اعتراض بدنه کارشناسی نفت به زنگنه درباره کرسنت

بذرپاش در ادامه با اشاره به قرارداد کرسنت گفت: بر این اساس در سال 2001 با قیمت تقریباً نصف منطقه و بعضا در تراز جهانی تا یک چهاردهم قیمت گاز ما قراردادی بستیم و با شرکت کرسنت توافق کردیم.

وی تصریح کرد: فارغ از اینکه این قرارداد به لحاظ عددی تعجب برانگیخته بود، بدنه کارشناسی نفت همان زمان اعتراض کرد و حتی بعضی مدیران ارشد فعلی که آن زمان مدیر میانی بودند به این قرارداد اعرتاض کردند اما گوش شنوایی وجود نداشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: در دادگاه بین المللی لاهه اسنادی ارائه دادیم که فساد در این قرارداد وجود دارد چراکه در داوری بین‌المللی نمی‌شود قراردادی را نقض کرد الا اینکه دارای فساد بوده است.

*اسناد فساد را برای داوری بین‌المللی ارسال نمی‌کنند

وی گفت: در مجلس هم مخالف انتصاب آقای زنگنه بودیم و دلیل اصلی آن هم این بود که با انتصاب مجدد وی بر وزارت نفت فساد این پرونده زیرسوال می‌رود و این سندی می‌شود برای داوری بین‌المللی که متولی وقت همان قرارداد به منصب وزارت می رسد و به نوعی نقض اسناد فساد است. 

بذرپاش ادامه داد: در زمان مخالفت با آقای زنگنه دادگاه لاهه به همین انتخاب استناد کرده و شکایت را رد کرده که در مرحله بررسی مجدد است امااز وزارت نفت خواسته شده که اسناد فساد را بفرستند ولی نفرستادند.

وی تصریح کرد: این عدم همکاری با دادگاه بین المللی به منزله یک زیان زیاد بر ایران است که حدود سالی یک میلیارد دلار طی ده سال از 2005 تا 2015 را شامل خواهد شد.

بذرپاش گفت: ابهام‌های مختلفی در این پرونده وجود دارد از جمله اینکه این قرارداد در شورای وقت اقتصاد تصویب نشده است، ابهام در قیمت گاز در قرارداد، ابهام در وجود شرکت کرسنت از جمله این ابهامات است و ابهامات دیگری که در این پرونده هست و به نظر می‌رسد در دادگاه صالحه داخلی نیز باید بررسی شود. ما در مجلس اعتراضات زیادی کردیم در خصوص انتصابات افرادی که در این پرونده متهم هستند و این انتصابات در حال حاضر در سطح بین المللی به ضرر ایران شده است.

*نمی‌شود فساد را به دسته خوب و بد تقسیم کرد

وی تاکید کرد: این قرارداد بر خلاف قانون در شورای اقتصاد تصویب نشده، در قیمت آن ابهام وجود دارد و در ماهیت خود شرکت کرسنت هم ابهام وجود دارد چنانکه  قراردادهای صادرات گاز از جمله قراردادهای ایران -ترکیه، ایران -ترکمنستان و روسیه- اوکراین عموما بین دولت ها یا شرکت‌های دولتی منعقد می‌شود.

بذرپاش گفت: حال دوستانی که قرارداد کرسنت را منعقد کردند، باید به پرونده ها رسیدگی و مجرمیت آنها ثابت شود و به مجازات خود برسند.

وی اضافه کرد: البته رویکرد های سیاسی دولت برای شلوغ کردن روی پرونده‌های خاص با هدف فروکش کردن پرونده کرسنت در مجلس شورای اسلامی مسجل شده که هر وقت کرسنت مطرح می‌شود هزار و یک مجموعه در زمین و هوا فعال می‌شوند تا در مورد کرسنت صحبت نشود. 

وی تصریح کرد: فساد در همه ابعاد و در کمترین و بیشترین آن بد است ، نمی‌شود فساد را به بد و خوب دسته‌بندی کرد چنانکه فساد بابک زنجانی بد است، همانطور که فساد کرسنت بد است و نباید افراد متهم آن به مناصب عالی منصوب شوند.

* حضور وزرای دولت یازدهم در باشگاه خصوصی نفت و نیرو شائبه دارد

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به الگوی جدی قراردادهای نفتی که با عنوان IPC رونمایی شده است، گفت: این قراردادها توسط کسانی رونمایی شده که تمام هنرشان قرارداد کرسنت بوده است.

وی افزود: اینکه همان تیم IPC را تدوین کند و باشگاهی با نام باشگاه اندیشه‌ورزان نفت و نیروی ایرانیان راه‌اندازی شود و مسئولیت تسهیل‌گری قراردادها را بر عهده بگیرد و مسئولان ارشد دولتی از وزیر و معاون رئیس‌جمهور عضو این باشگاه خصوصی باشند به شدت شائبه‌برانگیز خواهد بود.

*با دولت پر خرج و کم بازده مواجه هستیم

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در حوزه اقتصاد و عملکرد دولت، متأسفانه با دولت پرخرج و کم بازده مواجهیم، گفت: هزینه های جاری دولت متأسفانه سال 91 بیش از 89 هزار میلیارد تومان بوده است و سال  93 به 143 هزار میلیارد و سال 94 بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان بوده است که ما با یک رشد فزاینده مواجهیم.

وی افزود: هزینه های جاری در این دولت به طور متوسط سالی 30 درصد رشد داشته است که این رقم در دولت قبل متوسط سالی 19 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: عدد هزینه‌های جاری با نرخ نورم نسبت دارد اما وقتی دولت می‌گوید نرخ تورم 15 تا 16 درصد است و رشد هزینه جاری در این دولت 30 درصد است یک اختلاف 15 درصدی بین این دو دیده می‌شود.

*افزایش صد در صدی نقدینگی در دولت یازدهم

عضو هیات رئیسه مجلس افزود: نقدینگی هم در این دولت رشد 100 درصدی داشته و به بیش از 910 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بذرپاش با اشاره به اینکه افزایش 100 درصدی حجم نقدینگی آن هم در شرایط رکود اقتصادی کشور تعجب برانگیز است گفت: دلیل اصلی این موضوع رشد پایه پولی است که به دلیل تبدیل درآمدهای ارزی به ریال و تزریق آن به خزانه کل کشور است.

 

* تورم 5 گروه کالای اصلی 35 درصد است

وی با اعلام اینکه باید بابت کنترل تورم از دولت تشکر کنیم، گفت: البته دلیل اصلی کاهش تورم شوک ارزی در سال 91 است که به دلیل تحریم‌ها اتفاق افتاد و به تدریج اثرات ناشی از شوک در تورم به صفر میل می‌کند.

وی اضافه کرد: برای تورم 385 کالا در قالب از میان 12 گروه کالایی محاسبه می‌شوند که از میان انها  5 کالا بیشتر از دیگر کالاها اهمیت دارد که مربوط به اقلام آشامیدنی و خوراکی است. اگر مردم کاهش نرخ تورم را احساس نمی‌کنند به این دلیل است که قیمت این 5 قلم به طور متوسط سالانه 34 تا 35 درصد افزایش یافته است.

 

* جذب سرمایه گذاری خارجی پس از توافق ژنو  50 درصد کاهش یافت

نماینده مردم تهران در مجلس با اظهار اینکه جذب سرمایه خارجی در دو سال و نیم گذشته شرایط خوبی نداشت گفت: هنر دیپلماسی این است که اثر مطلوبی بر سفره مردم بگذارد نه آنکه منجر به کوچک شدن آن شود. از توافق نامه ژنو تا کنون جذب سرمایه گذاری خارجی 50 درصد کاهش یافته است و تردد هیئت‌های اقتصادی خارجی تاکنون منجر به قرارداد نشده است.

بذرپاش یکی از نشانه‌های سلامت اقتصاد کشور را فعالیت‌های بورس دانست و گفت: علائم حیاتی بورس خوب نیست طی دو سال اخیر 28 هزار واحد شاخص بورس کاهش یافته و از 89.5 هزار واحد به 62 هزار واحد رسیده است. در واقع دارائی‌های مردم در بورس 180 هزار میلیارد تومان کسر شده است.

*مجلس با افزایش قیمت بنزین موافق نیست

وی با اذعان به اینکه مجلس نیز در این شرایط مقصر است توضیح داد: علیرغم آنکه قیمت نفت کاهش می‌یابد دولت به دنبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی‌ است.

وی افزود: اگرچه اکنون دولت به دنبال ان است که قیمت بنزین را افزایش دهد اما این موضوع از سوی مجلس پذیرفته شده نیست و قطعاً در بودجه سال آینده این موضوع را لحاظ خواهیم کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق قانون باید 50 درصد درآمدهای حاصل از آزادسازی قیمت به مردم داده شود گفت: وزارت نفت به بهانه طبقه بندی جایگاه‌ها در صدد است بنزین را گران کند اما مجلس مخالفت خود را با این موضوع اعلام خواهد کرد.

* نقشه دوم آمریکا 54 میلیاد دلار به ایران ضرر زد

بذرپاش با بیان اینکه ضررهای زیادی از نقشه دوم طرف آمریکایی در مذاکرات به اقتصاد کشور وارد شد که آن هم کاهش قیمت نفت بود، گفت: در اثر کاهش قیمت نفت 54 میلیارد و 750 میلیون دلار درآمدهای نفتی کشور کاهش یافت.

وی تصریح کرد: همه مولفه‌های قیمت نفت از ایران متاثر نمی‌شود اما ایران این ناشی از دیپلماسی ضعیف انرژی ایران است چراکه وزارت نفت می‌توانست با هماهنگی برخی اعضای اوپک با افت قیمت نفت مقابله کند.

وی تاکید کرد: در دوره قبلی صدارت وزیر فعلی نفت هم با سقوط قیمت نفت مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه دولت می گوید اتکای بودجه به نفت 25 درصد شد، تصریح کرد: عدم اتکای بودجه به درآمدهای نفتی زمانی هنر محسوب می‌شود که پول وجود داشته باشد نه اینکه به دلیل کاهش قیمت‌ها و کاهش درآمدهای نفتی مجبور به کاهش حجم درآمدهای نفتی در بودجه شویم.

*فقط قاچاق در رکود نیست

بذرپاش با اشاره به مقاومت وزارت راه و وزارت صنعت با قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در دولت گذشته برای مقابله با قاچاق و کالا و ردیابی کالا در مسیر، طرح ایران کد و شبنم اجرا شد اگر چه ایرادهایی به این دو طرح وارد بود اما دولت می‌توانست با طرحی جدید مشکلات طرح را برطرف کند. اما دولت یازدهم در همان ابتدای کار اجرای این دو طرح را متوقف کرد و گفتند طرح بهتری جایگزین ان می‌کنند که بعد از گذشت دو سال هنوز طرحی در این زمینه ارائه نکرده است. این درحالی است که طرح‌های قبلی در کشورهای مترقی نیز مورد استفاده بود، در حال حاضر تنها بخشی که دچار رکود نشده است مربوط به فعالیت قاچاقچیان است.

*با ثروت برخی مسئولان دولت یازدهم می‌توان یارانه 30درصد مردم را داد

بذرپاش با اشاره به اینکه طبق قانون باید 50 درصد درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به مردم داده شود، گفت: در غیر این صورت دولت تخلف کرده است؛ در حال حاضر ارزش یارانه‌های نقدی از 45 هزار تومان به کمتر از 15 هزار تومان رسیده است این درحالی است که دولت در این شرایط قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را افزایش داده و سهمیه بنزین را حذف کرده است.

وی خطاب به دولت گفت: در شأن مردم نیست که برخی از وزرا پرداخت یارانه نقدی به مردم را عذاب الیم بدانند؛ ثروت برخی از مسئولان دولتی در حدی است که میتوان یک سوم یارانه‌ها را با آن پرداخت کرد اما برخی مردم با همین مقدار اندک یارانه روزگار خود را می‌گذرانند.

وی تصریح کرد: قدرت خرید 45500 تومان امروز کمتر از 15 هزار تومان است اما ما قیمت بنزین را تقریبا دو برابر کرده‌ایم اما ریالی به یارانه اضافه نشد و بخشی از دریافت‌کنندگان را هم حذف کردیم و هر روز هم سر مردم منت می‌گذاریم که این عذاب الیم است و حرف‌هایی میزنیم که در شان مردم و وزرای دولت نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از شفاف نبودن شاخص‌های حذف یارانه بگیرها توسط دولت انتقاد کرد و گفت: بهتر است این شاخص‌ها برای مردم شفاف شود.

*سیاست دولت اختفای قراردادهای بین‌المللی تا دقیقه 90 است

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که پرسید آیا نیاز است مدل جدید قراردادهای نفتی در مجلس تصویب شود، گفت: نیازی به تصویب متن جدید قراردادها در صحن علنی مجلس نیست؛ در واقع این موضوع باید در شورای اقتصاد تصویب می‌شد اما دولت ترجیح داد هیئت دولت آن را تصویب کند به همین دلیل اکنون نیاز است آنچه را که هیئت دولت تصویب کرده توسط هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس بررسی شود.

وی تصریح کرد: پارس جنوبی تقریباً به قرارداد جدید نیاز ندارد چرا که همه فازهای آن تکمیل شده و یا در حال تکمیل هستند و روز گذشته هم یکی از فازها با همت متخصصان داخلی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به بهره‌برداری رسید.

*درآمدهای نفتی و مالیاتی محقق نمی‌شوند

وی در ادامه اظهارداشت: از سال آینده برنامه پنجم به اتمام می‌رسد و باید از ابتدای 95 برنامه ششم را شروع کنیم اما این برنامه هنوز به مجلس نیامده و تصویب نشده و با توجه به اینکه بودجه را باید براساس برنامه تصویب کنیم آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید اگر دولت تاخیر کند باید بودجه چند داوزدهم تصویب شود.

بذرپاش ادامه داد: تأمل دوستان در ارائه بودجه به دلیل تغییر پیش‌بینی‌های بازار نفت است چرا که پیشنهاد قبلی آقایان 40 دلار بود و دولت احتمالاً قصد تعدیل آن را دارد که منطقی به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه سقف 260 تا 270 هزار میلیارد تومانی بودجه در مجلس تغییر زیادی نخواهد کرد، گفت: پیش‌بینی شده 60 هزار میلیارد تومان از نفت محقق شود که به نظر می‌رسد رقم کمتری محقق خواهد شد و بقیه بودجه باید از دیگر منابع بخصوص مالیات تامین شود که آن هم در شرایط رکود محقق نمی‌شود مگر آنکه پایه مالیاتی به سرعت تغییر کرده و از کسانی که مالیات نمی‌دهند مالیات اخذ شود اما متاسفانه معمولاً به جای آن به کسانی فشار می‌آید که مالیات پرداخت می‌کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس افزود: وقتی درآمد مالیاتی را افزایش می‌دهیم دولت به سراغ کسانی می‌رود که مالیات می‌پردازند نه کسانی که مالیات نمی‌دهند.

*در شرایط رکود امکان گرفتن 200 هزار میلیارد تومان مالیات وجود ندارد

وی تصریح کرد: برخی از مسئولین گفته‌اند کسی از رکود حرف نزند اما ما می‌گوییم همه از رکود حرف بزنند فقط در این صحبت‌ها تفاوت بزرگی وجود دارد چنانکه آقای رئیس جمهور می‌گویند از رکود عبور کرده‌ایم و ما می‌گوییم باید از رکود عبور کنیم.

وی تاکید کرد: در این شرایط رکود امکان گرفتن 200 هزار میلیارد تومان مالیات از مردم وجود نخواهد داشت.

*یکی از مشکلات IPC واگذاری انفال به خارجی‌ها است

وی با اشاره به محرمانه نگه داشتن و اختفای IPC گفت: وقتی با یک شرکت بین‌المللی قرارداد می‌بندید دادگاه‌های ایران نمی‌توانند آن را نقض کنند و باید به داوری‌های بین‌المللی مراجعه کنیم که تجربه کرسنت نشان می‌دهد ممکن است شانس زیادی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه نفت جزء انفال است و قاعده‌های فقهی و قانونی مختص به خود را دارد، گفت: فروش منابع کشور با فروش خودرو، خانه و هرکالای دیگر متفاوت است و از این منظر یکی از مشکلات مهم IPC واگذاری انفال به شرکت خارجی است.

وی تاکید کرد: گفته‌اند شرکت ایرانی هم مشارکت خواهد کرد اما درباره نحوه مشارکت شرکت ایرانی، نقش باشگاه نفت و نیرو در انتخاب این شرکت‌ها و امکان مشارکت این شرکت‌ها در سرمایه مدیریت و تولید به شدت محل ابهام است.

*نقش باشگاه نفت و نیرو در قراردادهای جدید نفتی مصداق بارز رانت است

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره دلیل پررنگ شدن نقش یک باشگاه شبه دولتی- شبه خصوصی درباره رونمایی از قراردادهای نفتی گفت: این مسئله برای ما هم در مجلس محل سوال است چنانکه گاهی یک بخش خصوصی در مناقصه انتخاب می‌شود که برای طرف ایرانی مشتری یا شرکت برای سرمایه‌گذاری پیدا کند اما یک باشگاه که اعضای آن در رده یک دولت حضور دارند و این باشگاه تبدیل به کانال ورود شرکت‌های غربی در 25 سال آینده به صنعت نفت ایران شود از روز اول محل ابهام و اشکال است.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: نه معلوم است این باشگاه با چه مکانیزمی انتخاب و تشکیل شده و نه معلوم است شرکت‌های شریک با شرکت‌های خارجی چگونه انتخاب می‌شوند.

وی تاکید کرد: حتی شنیده شده که وقت ملاقات با مدیران نفتی باید توسط این باشگاه داده شود که این به شدت جای سوال دارد و مصداق بارز رانت است.

بذرپاش در ادامه با بیان اینکه یکی از خلا‌ءهای قانونی ما امکان نظارت بر قراردادهای بین‌المللی بخصوص در حوزه نفت است، گفت: به صورت ناگهانی یک قرارداد 20 یا 25 ساله بدون نظارت مجلس منعقد می‌شود در حالیکه ما یک قرارداد ساده استرداد مجرمین بین دو کشور را که تاثیر عمده‌ای هم در سرنوشت کشور ندارد و کشور از محل آن میلیاردها دلار متعهد یا متضرر نمی‌شود را در مجلس تصویب می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اگر تخلف رخ دهد و دستگاه‌های نظارتی وارد شوند باز هم آب رفته به جوی باز نمی‌گردد، گفت: مجلس با اختیار سوال، استیضاح و تفحص و تحقیق و امثال آن می‌توانست در این قراردادها نظارت کند اما یکی از ضعف‌های مجلس فعلی همین مسئله نظارت است.

*ظاهرا وزیر راه مخالف هرگونه کمک به اقشار پایین اجتماعی است

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضع وزیر راه درباره مسکن مهر گفت: فلسفه مسکن مهر این بود که دهک‌های پایین درامدی که امیدی به مسکن‌دار شدن نداشتن صاحب مسکن شوند که این طرح ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد اما اگر کسی طرح بهتری برای حل مشکل مسکن اقشار پایین داشته باشد مجلس قطعاً از آن استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: همان ماه‌های اول دولت گفتند می‌خواهیم طرح مسکن اجتماعی را ارائه دهیم اما دریغ از یک برگ که به خودشان یا به ما درباره این طرح ارائه داده باشند؛ البته روزهای اول مطالبی گفتند مبنی بر اینکه می‌خواهیم به بهزیستی 2 هزار و 500 میلیارد تومان پول بدهیم که 50 هزار مسکن بسازد و به صورت 10 سال به 10 سال به نیازمندان اجازه زندگی در آن را بدهد اما خودشان هم فهمیدند که این ایده به طنز شبیه است و آن را پس گرفتند و مطرح نکردند.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: ظاهراً آقای آخوندی مخالف هرگونه کمک به اقشار پایین جامعه است و حتی سازمان حمایت را هم کمونیستی می‌داند در حالیکه حتی در کشورهای پیشرفته هم آزادسازی قیمت‌ها اینگونه اجرا نمی‌شود.

وی تصریح کرد: آزادسازی برای زمانی است که مؤلفه‌های دیگر کاملاً کنترل شده باشند یا عرضه آنقدر زیاد باشد که امکان رقابت و انتخاب وجود داشته باشد.

بذرپاش با بیان اینکه رفتار آقایان به بینش آنها نسبت به دهک‌های پایین کشور ارتباط دارد و باید بینش خود را تغییر دهند، گفت: شأن امثال آقای آخوندی و بنده خدمتگذاری به مردم است و شأن ایشان اینگونه صحبت کردن نیست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آقای زنگنه منتقدان به قراردادهای جدید نفتی را فحاش خوانده بود، گفت: به نظرم آقای وزیر به جای اینکه انتقادات را فحاشی بخواند پاسخگوی ضررهایی باشد که به کشور وارد می‌کند؛ اینکه در یک قلم قرارداد 18 میلیارد دلار به کشور ضرر وارد شود فحاشی است؟ یا اینکه بپرسند با چه مکانیزمی کشور را 25 سال متعهد می‌کنید، فحاشی است؟

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول