اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پیچک قوانین، رشد واحدهای صنعتی خراسان جنوبی را متوقف کرده است

روز به روز به تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی خراسان جنوبی افزوده می‌شود و مدیران کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی خواستار تجدیدنظر قوانین در مناطق محروم هستند.

پیچک قوانین، رشد واحدهای صنعتی خراسان جنوبی را متوقف کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، واحدهای صنعتی به‌ویژه واحدهای صنعتی کوچک از چرخه‌های مهم اقتصادی کشور هستند که می‌توانند اشتغال خوبی را در جامعه ایجاد کنند.

خراسان جنوبی امروز میزبان غلامرضا سلیمانی معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی کشور بود که از پنج واحد صنعتی شهرک‌های صنعتی بیرجند بازدید و از نزدیک با مشکلات و فعالیت آنها آشنا شد.

عمده مشکلات این واحدها مشکل نقدینگی، نداشتن بازار فروش مناسب، سرمایه در گردش و کمبود منابع و همچنین قوانین یکپارچه کشور برای واحدهای صنعتی بود که به دنبال این بازدیدها مطرح شد.

مدیر فروش کارخانه سنگ پاسارگاد به دنبال این بازدید در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی این واحد، فروش محصولات تولید شده است.

علی رخشانی مسئله نقدینگی را از دیگر مشکلات این واحد صنعتی دانست و گفت: روزانه در این واحد صنعتی 700 متر سنگ تولید می‌شود و امید است با قولی که معاون صنایع کوچک شهر‌ک‌های صنعتی ایران مبنی بر فروش محصول در بازار عراق به صورت تضمینی به ما داد، بتوانیم دغدغه‌های فروش محصولات خود را کاهش دهیم.

مدیرعامل صنایع چاپ و بسته بندی مینای سرخ نیز در این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمام بنگاه‌های زودبازده و کوچک همچنان گریبان‌گیر بحث سرمایه در گردش هستند و با توجه به کاهش قیمت فروش نفت، دولت نیز نمی‌تواند در حال حاضر کمک کند اما بخش های خصوصی باید مورد حمایت قرار گیرند.

احسان منوچهری با بیان اینکه صنعت چاپ و بسته‌بندی یک صنعت سرمایه‌بر است، تصریح کرد: این صنعت می‌تواند در ارزآوری صادرات موثر باشد و اگر بخواهیم با ظرفیت خود که 660 تن در ماه است کار کنیم، 9 میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز داریم.

وی یادآور شد: مشکل اصلی ما در قوانینی است که در سال‌های گذشته تصویب شده و چون این قوانین کشوری بوده در برخی از مناطق کاربرد ندارد.

مدیرعامل صنایع چاپ و بسته بندی مینای سرخ ادامه داد: واحدهای صنعتی فعال در مناطق محروم در واقع در این مناطق جزو مبارزان با فقر، بیکاری و اعتیاد هستند و نیاز است برخی از این قوانین برای این گونه استان‌ها تغییر کند.

منوچهری اضافه کرد: واحدهای صنعتی نوپا در ابتدای کار باید به دنبال بازاریابی بوده و نمی‌توانند سوددهی بالایی داشته باشند بنابراین این قوانین جلوی توسعه و رشد آنها را می‎گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح قوانین از مهم‌ترین درخواست‌هایی است که از مسئولان بالادستی برای حمایت از واحدهای صنعتی به ویژه واحدهای صنعتی در مناطق محروم داریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی نیز به دنبال این بازدیدها در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: براساس آمار به دست آمده 95 درصد از صنایع استان جزو صنایع کوچک و متوسط هستند.

عباس جرجانی با بیان اینکه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط خراسان جنوبی قسمتی در شهرک‌های صنعتی و قسمتی خارج از این شهرک‌ها ایجاد شده‌اند، تصریح کرد: این واحدها برای 6 هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

وی از خارج شدن 20 درصد از واحدهای صنعتی استان از چرخه اقتصادی خبر داد و گفت: در این آمار واحدهایی که به صورت فصلی نیز فعالیت می‌کنند لحاظ شده است و با توجه به شرایط اقتصادی اگر مسئله رکود و تحریم‌ها حل شود امیدواریم بتوانیم این واحدها را دوباره به چرخه اقتصادی برگردانیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی یادآور شد: حدود 30 درصد از واحدهای صنعتی استان با ظرفیت کامل، حدود 50 درصد با ظرفیت بین 50 تا 80 درصدی و مابقی نیز با ظرفیتی بین 30 تا 50 درصد فعالیت می‌کنند.

جرجانی به دلایل تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی در استان اشاره کرد و گفت: براساس بررسی‌هایی که صورت گرفته است نقدینگی مشکل اعظم این واحدها را تشکیل می‌دهد به طوری که بیش از 60 درصد از واحدهای تعطیل شده با این مشکل مواجه بوده‌اند.

وی مشکل مدیریتی و اختلاف بین شرکاء را از دیگر مشکلات این واحدها دانست و افزود: حدود 9 درصد از واحدهای تعطیل شده در استان به سبب اختلاف شرکا و مشکل مدیریتی تعطیل شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اضافه کرد: یک سری از واحدهایی که در استان تعطیل شده نیز جزو واحدهای قدیمی بوده که در بازاریابی جدید کار نکرده‌اند بنابراین نوع محصولات آنها در بازار پذیرش نمی‌شود و باید این واحدها خود را با علم جدید تطبیق دهند.

جرجانی به هدف از این بازدید اشاره و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم اعتباراتی را از مرکز جذب کنیم می‌توانیم برای برگرداندن دوباره واحدهای تعطیل شده خراسان جنوبی به چرخه اقتصادی اقدام کنیم.

انتهای پیام/69027/ج40/ض1002

::::::::::::::::::::::::::::

گزارش از سمیه محمدی

::::::::::::::::::::::::::::

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول