اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل هواشناسی مازندران:

مازندران از موضوع آلودگی هوا مستثنی است

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: با توجه به برخورداری از طبیعت و محیط‌زیست و همچنین قرارگیری در مسیر سامانه‌های جوی لازم است همواره در حفظ پایدار منطقه و محیط‌زیست کوشا باشیم.

مازندران از موضوع آلودگی هوا مستثنی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، استان مازندران با داشتن موهبت‌های طبیعی و خدادادی از جایگاه ممتازی در زمینه گردشگری برخوردار است، دریا، زیبایی‌های مناظر جنگلی، هوایی پاک، چشم‌انداز سبز و سکوت آرامش‌بخش و آب‌های زلال چشمه‌سارها، همراه با نجوای پرندگان، اینها تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این استان سرسبز است، به‌طوری‌که سفر به این استان هیچ‌‌گاه تکراری و خسته‌کننده نیست.

این مسائل موجب‌شده که همواره این استان میزبان گردشگران بسیاری به‌ویژه پایتخت‌نشینان است تا حدی که مسافران علاوه بر تعطیلات روزهای پایانی هر هفته وارد طبیعت استان می‌شوند.

امسال قصه پرغصه آلودگی هوا در کلان‌شهرها تعطیلی مدارس و مشکلات بسیاری به‌دنبال داشته است.

نوربخش داداشی امروز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه همه‌ساله به‌ویژه از نیمه دوم پاییز تا نیمه اول زمستان شاهد آلودگی هوا هستیم، اظهار کرد: به‌دلیل شب‌های طولانی، امکان بیشتر تشعشع زمینی، سرد شدن و ماندگاری هوای سرد در سطح زمین و اگر در سطح زمین آلودگی از جمله دود و آلاینده‌های کارخانه‌های شیمیایی و خودروها وجود داشته باشد، موجب شده که جابه‌جایی هوا صورت نگرفته و در نتیجه آلودگی در سطح زمین ماندگار شود.

وی با بیان اینکه آسمان صاف و کمبود رطوبت از جمله دلایل ایجاد و ماندگاری آلودگی هواست، اضافه کرد: کاهش تلاطم آب و هوایی، هوایی آرام و عدم وجود باد از دیگر دلایل است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با طرح سوالی مبنی بر دلیل ایجاد و ماندگاری آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، تصریح کرد: وجود منابع آلودگی، آسمانی صاف و آرام است.

داداشی با اعلام اینکه خوشبختانه شمال کشور و مازندران از موضوع آلودگی هوا مستثنی است، بیان کرد: برخورداری از موهبت دریا و فاصله مطلوب میان کوه و دریا موجب شده که بادهای ملایمی از دریا به خشکی و برعکس داشته باشیم، پس بنابراین آرامش نسبی هوای هر روزه را نداریم.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که موجب می‌شود هوای سرد در سطح زمین ماندگار نشده و آلودگی در هوا ایجاد نشود، وجود دریا و نسیم‌های خشکی به دریا و دریا به خشکی است.

مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: با توجه به اینکه منطقه شمال و استان مازندران در گذر سیستم‌های جوی باران‌زا واقع شده، به‌ندرت اتفاق می‌افتد که طی چند روز یا چند هفته سامانه جوی وارد استان نشود، این سامانه تغییرات جوی در آسمان مازندران ایجاد می‌کند که موجب شده آرامش و هوای آرام در استان ماندگار نبوده و در نتیجه آلودگی هوا را شاهد نباشیم.

داداشی افزود: همچنین در کنار همه اینها مازندران دارای جنگلی سرسبز است که باز هم می‌توان از آن استفاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه همه این موارد دلیل نمی‌شود ما به سمتی پیش رویم که هوای مازندران دیگر دچار آلودگی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به برخورداری از طبیعت و محیط‌زیست و همچنین قرارگیری در مسیر سامانه‌های جوی، لازم است همواره در حفظ پایداری منطقه و محیط‌زیست کوشا باشیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: اگر قرار است بحث صنعتی در مازندران وجود داشته باشد، باید نوع ساخت کارخانه، عدم قرارگیری در مسیر بادها و سایر مسائل مورد توجه قرار گیرد.

داداشی در پایان گفت: باز هم تأکید ما بر این است که حداقل از منابع آلودگی باید به‌دور باشیم، اگر قرار است کارخانه‌های صنعتی احداث شود، محل قرارگیری آن به‌گونه‌ای باشد که این سیستم، جوی که آلوده نیست را برهم نزند.

انتهای پیام/86034/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول