اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در نشست بررسی طرح ملی رحله عنوان شد

لزوم جذب مشارکت نهادهای قرآنی در طرح ملی «رحله»/ برپایی 16 هزار ساعت کلاس آموزشی در این طرح

در نشست بررسی و آسیب‌شناسی طرح ملی «رحله» ضمن ارائه پیشنهاداتی برای برگزاری بهتر این طرح و بیان معایب و مزایای برگزاری آن، به لزوم حمایت سایر نهادها اشاره شد.

لزوم جذب مشارکت نهادهای قرآنی در طرح ملی «رحله»/ برپایی 16 هزار ساعت کلاس آموزشی در این طرح

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های  قرآنی خبرگزاری فارس، نشست بررسی و آسیب‌شناسی طرح ملی «رحله» با حضور مرتضی خدمتکار معاون دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد، حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی دبیر طرح ملی تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف، حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، حجت‌الاسلام محمدحسینی مسئول طرح «رحله» و حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی مجری این طرح امروز اول دیماه در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت ارشاد برگزار شد.

لزوم استمرار اجرای طرح ملی رحله

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام شاهسونی مجری طرح «رحله» با بیان اینکه در اجرای این طرح شاهد همکاری مؤسسات قرآنی، اوقاف و ارشاد بودیم، اظهار داشت: طرح ملی رحله امتیازهای خاص خود را داشت که یکی از آنها ایجاد هم‌افزایی در بین نهادها و دستگاه‌های دولتی و حکومتی و همچنین مؤسسات مردم‌نهاد بود.

وی به اهمیت ورود برادران به عرصه حفظ افزود: طرح ملی رحله نشان داد که می‌توان زمینه ورود برادران به عرصه حفظ را فراهم سازند. در سال‌های اخیر بیش‌تر افراد فکر می‌کردند که حفظ در انحصار خواهران است و برادران به‌صورت فراگیر به حفظ توجه ندارند که اجرای ملی رحله نشان داد می‌توان برای توسعه حفظ در بین آقایان نیز با برنامه‌ریزی به خوبی عمل کرد.

حجت‌الاسلام شاهسونی با بیان اینکه طرح ملی رحله در تابستان سال جاری در 16 استان کشور اجرایی شد، خاطرنشان کرد: این طرح در 32 نقطه کشور برگزار شد که در آن هزار و 800 نفر در آن شرکت کردند و درنهایت حدود 70 درصد آنها یعنی یک هزار و 200 نفر موفق به حفظ 4 جزء قرآن کریم شدند.

وی با اشاره به اینکه در طرح ملی رحله علاوه بر آموزش حفظ قرآن کریم به نکات تربیتی و اخلاقی نیز توجه شد، گفت: امیدواریم این طرح که در راستای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن 10 میلیون حافظ قرآن کریم، برنامه‌ریزی و اجرایی شد، بتواند با استمرار و آینده‌نگری نقش مهمی در توسعه کمی و کیفی حافظان قرآن کریم داشته باشد.

مجری طرح ملی حفظ با اشاره به لزوم افزایش ظرفیت شرکت‌کنندگان در این طرح، افزود: اگر ظرفیت پذیرش طرح ملی رحله هر سال نسبت به سال قبل افزایش یابد، در 14 سال می‌توانیم حدود 15 میلیون حافظ 4 جزء قرآن داشته باشیم.

حجت‌الاسلام شاهسونی با بیان اینکه توسعه طرح ملی رحله نیازمند حمایت سایر نهادها نیز هست، خاطرنشان کرد: امیدواریم سایر نهادها نیز به جمع فعالان قرآنی طرح ملی رحله بپیوندند تا در سال‌های آینده شاهد توسعه کمی و کیفی این طرح باشیم.

در ادامه حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نزدیک به 23 سال است که به امر حفظ تأکید می‌کند، گفت: پس از مطالبات مقام معظم رهبری در عرصه‌های قرآنی هر کدام از دستگاه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی برای تحقق فرمایشات ایشان، اجرایی کردند، اما متأسفانه در طول این 23 سال، شاید هیچ‌کدام از نهادها به‌طور شایسته به امر حفظ نپرداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه امر حفظ در سال‌های اخیر نسبت به گذشته بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: پس از مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن 10 میلیون حافظ قرآن، دستگاه‌های قرآنی خود را مخاطب اصلی تأکید و تدبیر ایشان دیدند، بر همین اساس با برنامه‌ریزی سعی در اجرایی کردن فعالیت‌های مختلف داشتند، البته مؤسسات قرآنی مختلفی نیز هم‌چون مهد قرآن تهران، مهد قرآن آذربایجان شرقی، جامعه‌القران و بیت‌الاحزان در این زمینه به خوبی درخشیدند.

نحوه مشارکت اوقاف با طرح ملی رحله/ تخصیص 400 میلیون تومان برای حمایت از طرح

حجت‌الاسلام موسوی به ظرفیت عظیم بقاع متبرکه برای توسعه فرهنگ حفظ قرآن کریم، اشاره کرد و گفت: سال 1392 هنگام بازرسی از مؤسسه بیت‌الاحزان استهبان، در مسیر امامزاده اسماعیل(ع) به ظرفیت عظیم امامزاده‌ها و بقاع متبرکه به منظور توسعه فرهنگ حفظ پی بردیم و بر همین اساس زمانی که طرح رحله پیشنهاد شد، با اجرا و حمایت از آن موافقت کردیم.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه مشارکت سازنده‌ای در اجرای طرح ملی حفظ داشت، خاطرنشان کرد: با حمایت‌های معاونت فرهنگی سازمان اوقاف 50 مؤسسه حفظ شبانه‌روزی با ظرفیت 40 نفر، تأسیس شد که در مجموع در این مدارس 2 هزار نفر مشغول به حفظ قرآن کریم شدند.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به لزوم همکاری ادارات اوقاف شهرستان‌ها گفت: درجلسات مختلفی با مدیران و معاونان فرهنگی ادارات اوقاف استان‌ها، آنها را با ضرورت اجرای طرح ملی رحله آشنا کردیم، اما متأسفانه آنها به‌طور شایسته‌ای وارد کار نشدند و نتوانستند توقع ما در اجرای این طرح را برآورده کنند.

وی به نحوه حمایت سازمان اوقاف از طرح ملی رحله اشاره کرد و گفت: سازمان اوقاف براساس توان خود با این طرح همکاری کرد، به‌طوری‌که 300 میلیون تومان از بودجه را صرف حق‌الزحمه اساتید، 50 میلیون تومان توسط ادارات اوقاف استان‌ها و 40 میلیون تومان صرف اطلاع‌رسانی برای برگزاری طرح ملی رحله شد که در مجموع سازمان اوقاف با هزینه 400 میلیون تومانی این طرح را حمایت کرد.

رحله طرحی صرفا آموزشی نیست/ دلیل اختصاص بودجه محدود ارشاد به طرح

در ادامه این نشست مرتضی خدمتکار معاون دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با بیان مجموعه فعالیت‌های مؤسسه بیت‌الاحزان همواره موفق بوده است، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم طرح ملی رحله حضور دستگاه‌ها و نهادهای مختلف قرآنی برای برگزاری مطلوب آن است.

وی با اشاره به اینکه طرح ملی رحله یک طرح صرفاً آموزشی و قرآنی نیست، خاطرنشان کرد: این طرح جدای اینکه به آموزش قرآن کریم پرداخت، طرح فرهنگ تحول‌آفرینی نیز بود. یکی از مهم‌ترین اهداف حفظ قرآن کریم، به‌کارگیری مضامین الهی در صحنه‌های مختلف جامعه است که در این طرح به‌صورت موفق پیگیری شد.

خدمتکار تقویت و حمایت از فعالیت‌های قرآنی مؤسسات مردم‌نهاد را یکی از راهکارهای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری درباره حفظ قرآن عنوان کرد و افزود: اگر مسیر دیگری برای توسعه فرهنگ حفظ دنبال کنیم، به‌طور حتم به چنین مطلوبی نخواهیم رسید.

وی با اشاره به تجربه مؤسسه بیت‌الاحزان در بحث آموزش قرآن و راه‌اندازی مدارس شبانه‌روزی، گفت: شاید کم‌تر مجموعه مردمی ـ قرآنی چنین تجربه موفقی داشته باشد. خوشبختانه مؤسسه بیت‌الاحزان با به‌کارگیری نیروهای توانمند و برنامه‌ریزی موفق توانست طرح ملی رحله را به خوبی اجرایی کند.

معاون دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با بیان اینکه نگاه این معاونت به طرح ملی رحله همواره نگاهی حمایتی بوده است، خاطرنشان کرد: حمایت معاونت قرآن و عترت ارشاد از این طرح از ابتدای امر که مؤسسه بیت‌الاحزان اجرای آن را مطرح کرد، سازنده بود، به‌طوری‌که حجت‌الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت ارشاد به حمایت از آن تأکید داشت.

وی به نحوه حمایت از طرح ملی رحله اشاره کرد و افزود: معاونت قرآن و عترت ارشاد با تخصیص اعتبار 140 میلیون تومان سعی در مشارکت با این طرح داشت. شاید دلیل کم بودن این اعتبار نیز تردید ما به موفقیت حداکثری طرح باشد.

اتحادیه تشکل‌های قرآنی یک‌چهارم اعتبار دریافتی از شورای توسعه را به طرح رحله اختصاص داد

در ادامه حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت با بیان اینکه پس از مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه حفظ نهادهای مختلفی وارد عمل شدند،‌ گفت: امسال برای نخستین بار اتحادیه به‌صورت مستقیم از شورای توسعه فرهنگ قرآنی بودجه دریافت و بر همین اساس در زمینه تربیت حافظان قرآن ورود جدی کرد.

 وی با اشاره به حمایت اتحادیه از طرح ملی رحله افزود: با توجه به مؤسسه‌محور بودن طرح ملی رحله، فراخوانی منتشر کردیم تا مؤسساتی که شرایط لازم برای برپایی این طرح را داشتند، اعلام آمادگی کرده و صلاحیت آنها احراز شود که در نهایت 35 مؤسسه آمادگی خود را برای برگزاری طرح ملی رحله اعلام داشتند که با بررسی‌ها حدود 20 مؤسسه اجرای این طرح را برعهده گرفتند.

محمدی با بیان اینکه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت حدود 480 میلیون تومان به اجرای طرح ملی رحله اختصاص داد، تصریح کرد: ما حدود یک چهارم بودجه دریافتی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی را به طرح ملی رحله اختصاص دادیم، البته این بودجه به‌صورت مستقیم به مؤسسه بیت‌الاحزان تخصیص نیافت، بلکه ما براساس عملکرد هر مؤسسه و تعداد قرآن‌آموزان به مؤسسات مجری، مبلغی را اختصاص دادیم.

مزایای برگزاری طرح ملی رحله

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در ادامه به مزایای طرح ملی رحله اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مزایای این طرح ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و موسسات مردم‌نهاد بود.

وی با بیان اینکه جریان‌سازی برای ترویج فرهنگ حفظ قرآن در طرح ملی رحله اجرایی شد، افزود: ما در حوزه جریان‌سازی برای ایجاد زمینه در تربیت حافظان قرآن، تا حدودی به اهداف خود رسیدیم. در بیش‌تر طرح و برنامه‌هایی که در زمینه حفظ اجرایی می‌شود، بانوان مشارکت سازنده‌ای دارند، اما متأسفانه برادران به‌صورت هماهنگ و فراگیر به امر حفظ نمی‌پردازند، در نتیجه طرح ملی حفظ که مختص برادران بود، توانست این کمبود را تا حدی جبران کند.

محمدی با اشاره به اینکه طرح ملی رحله در 32 مرکز و با حضور هزار و 500 مخاطب در 16 استان کشور برگزار شد، گفت: نگاه اصلی طرح ملی رحله، حرکت جهادی در حوزه قرآنی است. برهمین اساس سعی داشتیم به‌صورت جهادی در این زمینه وارد شویم و بتوانیم افراد را به سمت حفظ کل قرآن کریم سوق دهیم.

وی با بیان اینکه در طرح ملی رحله زمینه‌سازی برای جذب مخاطبان به حفظ قرآن کریم فراهم شد، خاطرنشان کرد: این طرح می‌تواند یکی از طرح‌های موفق در زمینه حفظ قرآن باشد. بر همین اساس باید با انتقال تجربیات موفق در حوزه حفظ به سمت فراگیر شدن چنین برنامه‌هایی پیش رویم.

برگزاری حدود 16 هزار ساعت کلاس آموزشی در اجرای طرح ملی رحله/ بیشترین و کم‌ترین سرانه اعتبار برای قرآن‌آموزان

سپس حجت‌الاسلام شاهسونی مجری طرح ملی رحله با اشاره به اینکه در این طرح 13 هزار و 440 ساعت کلاس حفظ قرآن برگزار شد، گفت: در این دوره علاوه بر حفظ قرآن به مباحث مختلفی نیز پرداخته شد، به‌طوری‌که در 32 مرکز، یک هزار و 346 ساعت کلاس تفسیر، 786 ساعت کلاس تجوید و 337 ساعت کلاس اخلاق برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه 15 هزار و 909 ساعت کلاس آموزشی برای شرکت‌کنندگان در طرح ملی رحله برگزار شد، خاطرنشان کرد: در مدت برگزاری این طرح 184 محفل انس با قرآن، 567 جلسه مراسم مذهبی، 980 جلسه بیان احکام شرعی و 140 اردوی تفریحی ـ آموزشی ـ قرآنی برپا شد.

حجت‌الاسلام شاهسونی در ادامه به متوسط هزینه‌ هر قرآن‌آموز اشاره کرد و گفت: با توجه به جمعیت و نوع هزینه، سرانه هر مؤسسه متفاوت بود، به‌طوری‌که استان اصفهان با یک میلیون و 346 هزار تومان و استان کردستان با 255 هزار تومان بیش‌ترین و کم‌ترین سرانه را داشتند.

معایب برگزاری طرح ملی رحله

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در ادامه به نواقص اجرای طرح ملی رحله اشاره کرد و گفت: برگزاری این طرح شتابزده بود، همچنین اطلاع‌رسانی‌ برنامه‌ریزی ضعیفی داشت، به‌طوری‌که اجرای آن به‌طور مطلوب پوشش رسانه‌ای به‌ویژه در صدا و سیما نداشتم.

وی فشردگی و سخت‌گیری در طرح را یکی از معایب آن برشمرد و افزود: تعامل بین اساتید و مجریان دوره با مجریان بومی طرح، ضعیف بود. همچنین ما در نخستین دوره طرح ملی رحله برای تثبیت حفظ شرکت‌کنندگان فکری نکردیم، در صورتی که برای ثمربخش بودن این طرح نباید آنها را رها کرد.

سپس حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه باید در طرح ملی حفظ به تربیت دینی افراد، بیش‌تر توجه شود، گفت: خوشبختانه در نخستین دوره برگزاری این طرح شاهد این بودیم که بسیاری از شرکت‌کنندگان به دروس حوزوی روی آوردند. بر همین اساس بهتر است مسئولان مؤسسه بیت‌الاحزان و برگزار‌کننده این طرح، دفتری دائمی در تهران داشته باشند تا علاوه بر اطلاع‌رسانی دقیق افراد را به حضور در طرح ملی حفظ تشویق کنند.

پیشنهاد برگزاری نمایشگاه عکسی از فعالیت‌های طرح ملی رحله

در ادامه خدمتکار پیشنهاد برگزاری نمایشگاه عکسی از فعالیت‌های طرح ملی رحله را داد و گفت: برای آشنایی بیش‌تر افراد با این طرح ثمربخش بهتر است نمایشگاه عکسی از فعالیت‌های آن در سال آینده برگزار شود.

در پایان نیز محمدی به تشکیل ستاد منسجمی برای اجرای طرح ملی رحله اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم با عضویت صدا و سیما در ستاد ملی رحله بحث تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیز تقویت شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول