اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حسینی در نشست خبری مطرح کرد

برگزاری مسابقات سراسری قرآن با عنوان قاریان «مهاجر الی‌الله»/ همه مسابقات از سال آینده تجمیع می‌شوند

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری مسابقات سراسری امسال با عنوان قاریان مهاجر الی‌الله و تجمیع همه مسابقات قرآن، اذان، ابتهال و تواشیح و برگزاری رقابت‌ها در چند بخش به عنوان یک المپیاد قرآنی از سال آینده خبر داد.

برگزاری مسابقات سراسری قرآن با عنوان قاریان «مهاجر الی‌الله»/ همه مسابقات از سال آینده تجمیع می‌شوند

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در نشست خبری سی‌‌و‌هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به برگزاری حدود 4 دهه مسابقات قرآن گفت: مسابقات قرآن کریم یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و نماد توجه مسئولان به قرآن است. این رقابت‌ها از سال 1360 آغاز شده و حدود 4 دهه از برگزاری آن می‌گذرد. امروز اساتید، پیشکسوتان و داوران مسابقات قرآن محصول همین رقابت‌ها هستند که متولی آن سازمان اوقاف و امور خیریه است.

برگزاری مسابقات ۲۸ آذر تا ۵ دی‌ماه ۱۳۹۴

وی با اشاره به برگزاری این مسابقات در استان کرمانشاه گفت: با توجه به رقابت‌هایی که در مراحل شهرستانی و استانی از ابتدای سال برگزار شده مرحله کشوری از 28 آذر تا 5 دی‌ماه در استان کرمانشاه برگزار خواهد شد.

تغییر زمان‌بندی مسابقات و برگزاری در شهریور‌ماه از سال آینده

حسینی از تغییر زمان‌بندی مسابقات از سال آینده خبر داد و گفت: یکی از مشکلات مطرح شده در مسابقات قرآن برگزاری رقابت‌ها در فصل سرد سال است از این رو امسال تلاش کردیم که مسابقات را چند ماه زودتر برگزار کنیم اما از سال آینده رقابت‌ها اواخر شهریور و یا اوایل مهرماه برگزار خواهد شد. همچنین استان کرمانشاه امسال تنها گزینه میزبانی مسابقات بود که با توجه به استقبال مسئولان و آمادگی استان این رقابت‌ها در کرمانشاه برگزار می‌شود.

تدوین تقویم مسابقات کشور تا اسفند‌ماه

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از تدوین تقویم مسابقات جمهوری اسلامی ایران شامل همه مسابقات رسمی که توسط نهادهای مختلف برگزار می‌شود خبر داد و گفت: یکی از مشکلات برگزاری مسابقات قرآن تداخل چند مسابقه با هم است اما در ستاد هماهنگی تلاش می‌کنیم تا اسفند‌ماه 94 تقویم مسابقات قرآنی کشور را تدوین و منتشر کنیم.

برگزاری مسابقات امسال در سه بخش مجزا

وی با اشاره به برگزاری مسابقات امسال در سه بخش گفت: تا سال گذشته مسابقات در یک بخش برگزار می‌شد و همه شرکت‌کنندگان از روز اول تا روز آخر در استان میزبان حضور داشتند اما امسال مسابقات در سه بخش برگزار می‌شود بدین صورت که از 28 تا 30 آذر مسابقات رشته‌های حفظ 10، 20 و ترتیل قرآن کریم، از یک دی‌ماه مسابقات رشته‌های معارف و اذان، از 2 تا 5 دی‌ماه مسابقات رشته‌های حفظ کل و قرائت برگزار می‌شود.

حضور ۶۳۲ شرکت‌کننده در سی‌وهشتمین دوره مسابقات

حسینی در خصوص تعداد شرکت‌کنندگان مسابقات امسال گفت: امسال 287 خواهر و 345 برادر و در مجموع 632 شرکت‌کننده از 31 استان در رشته‌های قرائت، حفظ، ترتیل، معارف و اذان باهم به رقابت می‌پردازند. همچنین سال آینده امیدواریم که با برگزاری همه مسابقات اعم از تواشیح، اذان، ابتهال به صورت متمرکز اما در چند بخش جداگانه شاهد برگزاری یک المپیاد قرآنی باشیم.

سطح‌بندی شرکت‌کنندگان برای نزدیک شده به عدالت

وی با اشاره به سطح‌بندی شرکت‌کنندگان مسابقات گفت: همانطور که سال گذشته وعده داده بودیم مدل سطح‌بندی برای انتخاب نفرات برتر مشخص شد و امسال به جای نفرات اول، دوم و سوم شرکت‌کنندگان در دو سطح عالی و ممتاز تجلیل می‌شوند. همچنین این کار برای عدالت بیشتر در داوری رقابت‌ها انجام خواهد شد زیرا در برخی از موضوعات مانند صوت و لحن ملاک و معیار مشخصی وجود ندارد و خود داور باید به شرکت کننده نمره بدهد از این رو با سطح‌بندی نفرات برتر رقابت‌ها به عدالت نزدیک‌تر می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف درخصوص تغییرات و مسابقات رشته معارف گفت: این مسابقات تا سال گذشته عمدتاً به صورت کتبی برگزار و تعدادی از نفرات برتر به مرحله کشوری می‌آمدند اما امسال 31 نماینده از 31 استان در مرحله نهایی مسابقات حضور دارند و در سالن مسابقات با هم به رقابت می‌پردازند، همچنین تعدادی هم به فینال رسیده و با رقابت در مرحله فینال نفرات برتر معرفی می‌شوند.

برگزاری مسابقات امسال با نام قاریان مهاجر الی‌الله

حسینی از برگزاری مسابقات امسال با عنوان قاریان مهاجر الی‌الله خبر داد و گفت: با توجه به عروج تعدادی از قاریان کشورمان به دو نفر از آنها نفرات برتر سال گذشته همین رقابت‌ها بودند در فاجعه منا مسابقات امسال با عنوان قاریان مهاجر الی‌الله برگزار می‌شود، همچنین با توجه به درگذشت یکی از داوران مسابقات یعنی استاد علامی امسال جایزه برتر اخلاق با عنوان جایزه استاد علامی به قاری برتر اخلاق اهدا می‌شود.

حضور مخبر دزفولی در افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن کریم

وی با اشاره به برگزاری آیین افتتاحیه مسابقات در 28 آذر‌ماه گفت: افتتاحیه مسابقات 28 آذر‌ماه با سخنرانی مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور خانواده‌های قاریان مهاجر الی‌الله از ساعت 8 صبح برگزار خواهد شد، همچنین اختتامیه بخش اول مسابقات دوشنبه 30 آذر‌ماه، اختتامیه بخش دوم یک دی‌ماه و بخش سوم 5 دی‌ماه در سالن انتظار شهر کرمانشاه برگزار می‌شود.

برنامه‌های جانبی رقابت‌ها

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف درخصوص برنامه‌های جانبی این مسابقات گفت: برگزاری نمایشگاه ارائه محصولات قرآنی، برپایی 86 محفل در سطح استان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی از جمله برنامه‌های جانبی مسابقات است، همچنین یکی دیگر از اقدامات ما انتخاب روزانه سه تلاوت برتر با انتخاب عموم مردم است که از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی و جوایزی هم به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

وی افزود: حضور کارشناس و مجری برای تحلیل تلاوت‌ها یکی دیگر از برنامه‌های امسال است که رقابت‌ها را به یک کارگاه آموزشی تبدیل می‌کند. همچنین امسال از تعدادی از پیشکسوتان قرآنی کشور در کنار مسابقات تجلیل به عمل می‌آید.

رشد جوایز مسابقات

حسینی با اشاره به رشد جوایز این دوره از رقابت‌ها گفت: تا سال گذشته فقط یک نفر به عنوان مقام اول معرفی و تجلیل می‌شد و امسال 5 نفر به عنوان نفر ممتاز و 5 نفر هم به عنوان شرکت‌کننده عالی در هر رشته انتخاب می‌شوند که افراد ممتاز همگی جایزه نفر اول را دریافت خواهند کرد. از این رو عملاً جوایز مسابقات امسال رشد خواهد داشت.

مسابقات تسنیم در کرمانشاه برگزار نمی‌شود

حسینی درخصوص واگذاری برگزاری مسابقات تسنیم به سازمان اوقاف گفت: امسال چهارمین دوره مسابقات قرآنی نهادهای فرهنگی کشور با تشخیص شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ستاد عالی مسابقات واگذار شد و در آنجا هم تصمیم بر این شد که ببینیم نهادهای مختلف مراحل مقدماتی را تا چه حد برگزار کرده‌اند تلاش ما بر این بود که این رقابت‌ها در حاشیه مسابقات کرمانشاه برگزار شود اما با توجه به اینکه دستگاه‌های فرهنگی تا پایان آذر برای برگزاری مرحله مقدماتی فرصت داشتند عملاً نمی‌توانیم این رقابت‌ها را در کرمانشاه برگزار کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول