اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

رحیمیان:

دانشگاه تهران 10 درصد کل مقالات کشور را تولید می‌کند/بین‌المللی شدن دانشگاه تهران در اولویت برنامه‌ها

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان اینکه بین‌المللی شدن این دانشگاه در اولویت برنامه‌ها است، گفت: در حال حاضر دانشگاه تهران 10 درصد کل مقالات کشور را تولید می‌کند و 57 تفاهم‌نامه بین‌المللی در سال 93 داشته‌ایم.

دانشگاه تهران 10 درصد کل مقالات کشور را تولید می‌کند/بین‌المللی شدن دانشگاه تهران در اولویت برنامه‌ها

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران در نشست خبری صبح امروز با اشاره به برگزاری جشنواره پژوهش دانشگاه تهران در روز 23 آذرماه گفت: سعی مدیریت دانشگاه همواره بر این مسئله بوده است که مسائل پژوهشی به سمت حل نیازهای کشور سوق داده شوند. به طوری که در سال 2014 در نظام رده‌بندی شانگهای، دانشگاه تهران در رتبه 301 تا 400 بود ولی در سال 2015 به 201 تا 300 رسید یعنی صد پله صعود داشت.

وی افزود: همچنین در رده بندی QC هم صد پله صعود داشتیم به طوری که از رتبه 650 تا 700 به 550 تا 600 رسیدیم.

رحیمیان با بیان اینکه در پایگاه WOS تعداد مقالات دانشگاه تهران 17 درصد رشد داشته است، گفت: به طور متوسط دانشگاه تهران 10 درصد کل مقالات کشور را تولید می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اضافه کرد: در سال 92 در پایگاه اسکوپوس 3 هزار مقاله داشتیم که در سال 93 با 10 درصد پیشرفت به 3 هزار و 390 مقاله رسیدیم و در پایگاه ISI در سال 91 تعداد 2 هزار و 826 مقاله داشتیم که در سال 92 به 3 هزار و 87 مقاله رسیدیم.

وی افزود: تعداد دانشجویان پسادکترای دانشگاه تهران 88 نفر بوده است که نسبت به پتانسیل دانشگاه کم است و باید افزایش یابند.

رحیمیان گفت: همچنین 37 پتنت بین‌المللی ثبت شده داریم و 13 قرارداد بین‌المللی با اعتبار 6 میلیارد و 400 میلیون تومان در سال گذشته داشتیم و 57 تفاهم‌نامه بین‌المللی منعقد کردیم.

وی گفت: دانشگاه تهران مسئولیت 4 طرح کلان ملی را دارد و با 15 طرح کلان همکاری می‌کند. همچنین 967 قرارداد پژوهشی کاربردی در سال 93 داشتیم که مجموع اعتبارات جذب شده ما 17 میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی دانشگاه تهران هیچگونه بدهی به پایگاه‌های علمی ندارد و توانسته است با پایگاه‌های اطلاعاتی بزرگ قرارداد ببندد.

وی در رابطه با میزان گرنت اساتید دانشگاه گفت: گرنت امسال ما به میزان 8 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته ولی حدود 30 تا 40 میلیارد بدهکاری داریم که امیدواریم پرداخت کنیم.

رحیمیان با بیان اینکه بین‌المللی شدن دانشگاه جزء برنامه‌های سال آینده دانشگاه است، گفت: دانشگاه تهران در تمام زمینه‌های علوم انسانی،‌فنی مهندسی، علوم پایه، هنر و علوم رفتاری قرارداد بین‌المللی دارد.

وی افزود: طرح‌های کلان ذخیره سازی زیرزمینی نفت و گاز با حمایت وزارت نفت طراحی و ساخت منظومه ماهواره‌ای با همکاری وزارت دفاع، بازیافت پساب شهری و طرح اقتصاد مقاومتی در دانشگاه تهران انجام می‌شود که البته طرح اقتصاد مقاومتی راکد است و امیدواریم فعالش کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تقویت علوم انسانی در کشور گفت: توسعه حقیقی پژوهش در کشور به توسعه پژوهش علوم انسانی بستگی دارد و برای پیشرفت در مسائلی مانند اقتصاد و مدیریت باید بتوانیم علوم انسانی کشور را تقویت کنیم.

رحیمیان در رابطه با بودجه پژوهشی دانشگاه گفت: سال گذشته 15 درصد بودجه عمومی دانشگاه مربوط به پژوهش بوده است و اعتبار مصوب پژوهشی از محل بودجه عمومی 33 میلیارد تومان بود که 15 درصد اعتبارات کل دانشگاه در سال 93 است.

وی در رابطه با برگزاری بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی نیز، گفت: این جشنواره دهه دوم اسفند ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول