اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

روزی با عاشورائیان کشوری در دیار گل‎های نرگس خوسف

شاعران فرهنگی و دانش‎آموزی شرکت‎کننده در نخستین سوگواره شعر عاشورایی کشور که به مدت سه روز در بیرجند برگزار می‎شود از مجموعه فرهنگی تاریخی ابن‎حسام خوسف بازدید کردند.

روزی با عاشورائیان کشوری در دیار گل‎های نرگس خوسف

به گزارش خبرگزاری فارس از خوسف، صبح امروز مراسم استقبال از شاعران فرهنگی و دانش‎آموزی شرکت‎کننده در نخستین سوگواره شعر عاشورایی کشور در شهرستان خوسف با تقدیم گل نرگس توسط دانش‎آموزان پیشاهنگ دبیرستان شهید سیدمصطفی خمینی(ره) عضو سازمان دانش‎آموزی شهرستان در مجموعه فرهنگی تاریخی ابن حسام انجام شد.

این میهمانان همزمان با بازدید از مجموعه و قرائت فاتحه پای صحبت‎ها و توضیحات محمدعلی رحیمی یکی از شعرای خوسف در مورد ابن‌حسام خوسفی که یکی از شعرا و عرفای به نام ایران و گل سر سبد شعر آیینی خراسان جنوبی و کشور است، نشستند.

شرکت در محفل ادبی و شعرخوانی از دیگر برنامه‎های این میهمانان بود که چند نفر از فرهنگیان و دانش‎آموزان جدیدترین شعرهای عاشورایی خود را قرائت و فضای دیار گل‎های نرگس را عاشورایی کردند.

در این آیین که مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مدیران استان و شهرستان نیز حضور داشتند، فرماندار خوسف با بیان اینکه ارادت به اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) روزبه‌روز بیشتر می‎شود، اظهار داشت: هنرمندان و شاعران این حماسه را به نسل‎های آینده منتقل می‎کنند.

مهدی فرجامی‎فرد افزود: سرودن شعر برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) موهبتی الهی است.

وی با اشاره به اینکه ابن حسام در اشعار خود هیچگاه مدح سلاطین را نکرد، خاطرنشان کرد: به تصویر کشیدن حادثه عاشورا با زبان شعر بسیار جذاب و تأثیرگذارتر است.

در حاشیه این مراسم مسئول کمیته فنی سوگواره شعر عاشورایی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در خوسف اظهار داشت: این جشنواره از سال 90 برای نخستین‎بار با ابتکار فرهنگیان و دانش‎آموزان خراسان جنوبی آغاز شد و امسال به صورت کشوری در بیرجند در حال برگزاری است.

مجید بهدانی افزود: در مجموع 700 نفر از دانش‎آموزان و فرهنگیان سراسر کشور شامل 249 نفر از دانش‎آموزان و 451 نفر از فرهنگیان به این سوگواره شعر ارسال کردند.

وی تصریح کرد: از 700 نفر پس از داوری تعداد یک‎هزار و 236 اثر در قالب غزل با موضوع امام حسین(ع) برگزیده و به استان خراسان جنوبی دعوت شدند.

مسئول کمیته فنی سوگواره شعر عاشورایی با بیان اینکه شش داور در بخش دانش‎آموزی و فرهنگیان آثار رسیده را داوری کردند، گفت: از 700 نفر از شرکت‎کنندگان، 150 نفر از 27 استان به این جشنواره دعوت شدند که از این تعداد 49 نفر دانش‎آموز و 70نفر از فرهنگیان هستند.

بهدانی افزود: استان‎های خراسان جنوبی، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین شرکت‎کنندگان در این سوگواره را داشته‎اند.

وی گفت: در پایان جشنواره که از هفتم آذرماه آغاز شده و تا امروز ادامه داد 10 نفر از برگزیدگان بخش دانش‎آموزی و 10 نفر از برگزیدگان بخش فرهنگیان تجلیل و از میان این تعداد آثار، نفر اول تا و سوم برگزیده خواهند شد.  

مسئول کمیته فنی شعر عاشورایی فرهنگیان و دانش‌آموزان کشور موضوع آثار منتخب در سوگواره را حماسه عاشورا، مصائب اهل بیت(ع) و بیان فلسفه قیام امام حسین(ع) بیان کرد.

بهدانی برگزاری کارگاه‎های نقد و بررسی شعر برای دانش‎آموزان، شب شعر و بازدید از آرامگاه ابن حسام خوسفی و برگزاری شب شعر در بیرجند و خوسف را از جمله برنامه‎های این گروه عنوان کرد.

انتهای پیام/69036/ت40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول